Dejte cyklistovi na vědomí, že má za sebou předjíždějící auto

Dejte cyklistovi na vědomí, že má za sebou předjíždějící auto

Jarní teplé dny vytáhly na silnice i množství cyklistů, kteří by měli pro řidiče vždycky znamenat zvýšení pozornosti. Cyklista totiž často před nečekaně předjíždějícím vozidlem kvůli nerovnosti na vozovce náhle změní směr, a pokud ho řidič nemíjí s určitou rezervou, může dojít k tragédii.

Při provozu vnímá cyklista zezadu přijíždějící automobil jinak než to je z pohledu řidiče. Jezdec na kole totiž v okolním hluku vozidlo skoro neslyší. „Cyklista vůz obvykle zaregistruje, až když ho má těsně za sebou. Když o něm neví, jede si s určitým odstupem od krajnice. Teprve až se o autu za zády přesvědčí, zajede víc doprava, aby řidiči usnadnil předjetí. Když ho ale auto znenadání těsně mine, je to riskantní,“ říká AutoRevue.cz Radka Žáková z oddělení PR a komunikace Centra dopravního výzkumu.

Třeba v Německu se řidiči naučili chvíli za cyklistou jet a teprve až potom, co se o voze přesvědčí, ho začnou předjíždět. „Mají v předpisech, že cyklistu musí předjet jako normální auto s dostatečným odstupem a při tom najet do vedlejšího pruhu. U nás tohle teoreticky platí také, ale prakticky se to nedodržuje. Možná za to mají větší pokuty, ale přístup německých řidičů k cyklistům je každopádně poněkud odlišný,“ pokračuje.

Klepněte pro větší obrázek

Také v zemích jako je Nizozemsko nebo Dánsko, kde je dopravní cyklistika rozvinutá na vysoké úrovni, je vidět, že řidiči na cyklisty pohlížejí jinak než v Česku. Cyklisté třeba neradi jezdí těsně u kraje vozovky, na což někteří čeští řidiči reagují mačkáním klaksonu.

„Jde o to, že když se před cyklistou nečekaně objeví třeba kanál, nemá v okamžiku, kdy jede úplně vpravo, jinou šanci než uhnout doleva. Proto radíme jet mírně od krajnice, aby cyklistovi v případě nerovnosti na vozovce zůstala šance na uhnutí doprava. Vybočení doleva totiž může skončit kolizí se špatně předjíždějícím autem,“ varuje Žáková.

Nejlepší z pohledu bezpečné jízdy je prý pro motoristy i jezdce na kole poznat role a pocity opačné strany. „Našim řidičům bych doporučovala, aby se někdy projeli na kole tam, kde normálně jezdí autem, a zjistili, jaké to je, když je automobil takzvaně lízne a zanadávali si, proč dotyčný za volantem tolik pospíchal a proč předjížděcí manévr neprovedl bezpečněji,“ dodává.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků