Dejte cyklistovi na vědomí, že má za sebou předjíždějící auto

Jarní teplé dny vytáhly na silnice i množství cyklistů, kteří by měli pro řidiče vždycky znamenat zvýšení pozornosti. Cyklista totiž často před nečekaně předjíždějícím vozidlem kvůli nerovnosti na vozovce náhle změní směr, a pokud ho řidič nemíjí s určitou rezervou, může dojít k tragédii.

Při provozu vnímá cyklista zezadu přijíždějící automobil jinak než to je z pohledu řidiče. Jezdec na kole totiž v okolním hluku vozidlo skoro neslyší. „Cyklista vůz obvykle zaregistruje, až když ho má těsně za sebou. Když o něm neví, jede si s určitým odstupem od krajnice. Teprve až se o autu za zády přesvědčí, zajede víc doprava, aby řidiči usnadnil předjetí. Když ho ale auto znenadání těsně mine, je to riskantní,“ říká AutoRevue.cz Radka Žáková z oddělení PR a komunikace Centra dopravního výzkumu.

Třeba v Německu se řidiči naučili chvíli za cyklistou jet a teprve až potom, co se o voze přesvědčí, ho začnou předjíždět. „Mají v předpisech, že cyklistu musí předjet jako normální auto s dostatečným odstupem a při tom najet do vedlejšího pruhu. U nás tohle teoreticky platí také, ale prakticky se to nedodržuje. Možná za to mají větší pokuty, ale přístup německých řidičů k cyklistům je každopádně poněkud odlišný,“ pokračuje.

Klepněte pro větší obrázek

Také v zemích jako je Nizozemsko nebo Dánsko, kde je dopravní cyklistika rozvinutá na vysoké úrovni, je vidět, že řidiči na cyklisty pohlížejí jinak než v Česku. Cyklisté třeba neradi jezdí těsně u kraje vozovky, na což někteří čeští řidiči reagují mačkáním klaksonu.

„Jde o to, že když se před cyklistou nečekaně objeví třeba kanál, nemá v okamžiku, kdy jede úplně vpravo, jinou šanci než uhnout doleva. Proto radíme jet mírně od krajnice, aby cyklistovi v případě nerovnosti na vozovce zůstala šance na uhnutí doprava. Vybočení doleva totiž může skončit kolizí se špatně předjíždějícím autem,“ varuje Žáková.

Nejlepší z pohledu bezpečné jízdy je prý pro motoristy i jezdce na kole poznat role a pocity opačné strany. „Našim řidičům bych doporučovala, aby se někdy projeli na kole tam, kde normálně jezdí autem, a zjistili, jaké to je, když je automobil takzvaně lízne a zanadávali si, proč dotyčný za volantem tolik pospíchal a proč předjížděcí manévr neprovedl bezpečněji,“ dodává.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků