Dejte cyklistovi na vědomí, že má za sebou předjíždějící auto

Dejte cyklistovi na vědomí, že má za sebou předjíždějící auto

Jarní teplé dny vytáhly na silnice i množství cyklistů, kteří by měli pro řidiče vždycky znamenat zvýšení pozornosti. Cyklista totiž často před nečekaně předjíždějícím vozidlem kvůli nerovnosti na vozovce náhle změní směr, a pokud ho řidič nemíjí s určitou rezervou, může dojít k tragédii.

Při provozu vnímá cyklista zezadu přijíždějící automobil jinak než to je z pohledu řidiče. Jezdec na kole totiž v okolním hluku vozidlo skoro neslyší. „Cyklista vůz obvykle zaregistruje, až když ho má těsně za sebou. Když o něm neví, jede si s určitým odstupem od krajnice. Teprve až se o autu za zády přesvědčí, zajede víc doprava, aby řidiči usnadnil předjetí. Když ho ale auto znenadání těsně mine, je to riskantní,“ říká AutoRevue.cz Radka Žáková z oddělení PR a komunikace Centra dopravního výzkumu.

Třeba v Německu se řidiči naučili chvíli za cyklistou jet a teprve až potom, co se o voze přesvědčí, ho začnou předjíždět. „Mají v předpisech, že cyklistu musí předjet jako normální auto s dostatečným odstupem a při tom najet do vedlejšího pruhu. U nás tohle teoreticky platí také, ale prakticky se to nedodržuje. Možná za to mají větší pokuty, ale přístup německých řidičů k cyklistům je každopádně poněkud odlišný,“ pokračuje.

Klepněte pro větší obrázek

Také v zemích jako je Nizozemsko nebo Dánsko, kde je dopravní cyklistika rozvinutá na vysoké úrovni, je vidět, že řidiči na cyklisty pohlížejí jinak než v Česku. Cyklisté třeba neradi jezdí těsně u kraje vozovky, na což někteří čeští řidiči reagují mačkáním klaksonu.

„Jde o to, že když se před cyklistou nečekaně objeví třeba kanál, nemá v okamžiku, kdy jede úplně vpravo, jinou šanci než uhnout doleva. Proto radíme jet mírně od krajnice, aby cyklistovi v případě nerovnosti na vozovce zůstala šance na uhnutí doprava. Vybočení doleva totiž může skončit kolizí se špatně předjíždějícím autem,“ varuje Žáková.

Nejlepší z pohledu bezpečné jízdy je prý pro motoristy i jezdce na kole poznat role a pocity opačné strany. „Našim řidičům bych doporučovala, aby se někdy projeli na kole tam, kde normálně jezdí autem, a zjistili, jaké to je, když je automobil takzvaně lízne a zanadávali si, proč dotyčný za volantem tolik pospíchal a proč předjížděcí manévr neprovedl bezpečněji,“ dodává.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků