Celodenní svícení se možná zruší. Na nátlak ekologů

Kde jinde než v Rakousku by mohla začít diskuse nad tím, zda nezrušit povinné celodenní svícení z ekologických důvodů. To totiž, dle tamních ekologů a ministra životního prostředí, má na svědomí až 338 000 tun emisí CO2 ročně. K tomuto číslu dospěla studie, která se zabývala zvýšenou spotřebou v závislosti na celodenním svícení.

Jako další argument slouží studie, které se zabývaly přínosem celodenního svícení. Tedy to, zda toto opatření má přínos pro bezpečnost silničního provozu. Poslední dánská studie říká, že celodenní svícení nepřineslo v této zemi žádný pozitivní efekt a naopak, svícení prý přineslo více dopravních nehod.

Asi jen stěží se jakákoli studie dobere nějakého relevantního závěru, protože vývoj v počtu dopravních nehod je velmi specifický. Současné zavádění několika opatření má za následek velmi obtížné posuzování reálného efektu každého z nich.

Každopádně v něčem mají ekologové pravdu. Jakýkoli zapnutý spotřebič, tedy i světla, přináší zvýšené energetické nároky, tedy spotřebu a tedy i emise. Důležité ovšem je najít jakýsi bod, který označíme za přijatelný a nebudeme zbytečně zatěžovat životní prostředí a současně nebudeme snižovat bezpečnost silničního provozu. Kde leží je pochopitelně otázkou diskuse a rakouští odborníci se momentálně přiklánějí spíše k tomu povinné celodenní svícení opět zrušit. Ostatně toto opatření v Evropě stále není zdaleka standardem a mnoho zemí o něm ani neuvažuje.

Evropská unie má ovšem opačný pohled. V otázce celodenního svícení zpracovala hned několik studií, které přinesly závěry, že toto opatření zachrání v celé Unii zhruba 2 000 životů. Kolik účastníků silničního provozu ale kvůli svícení naopak zemře, studie neuvádí. I toto zkoumání je ale relevantní, spoléhání mnohých na to, že všichni ostatní svítí a tedy musejí být dobře vidět, se rovněž neobejde bez následků a právě i na tento fakt naráží zmiňovaná dánská skepse.

Uvidíme, kam až rakouská debata na toto téma dospěje. Možná se nacházíme na začátku postupného omezování celodenního svícení v zemích, kde bylo nedávno zavedeno. Mezi ty patří i Česká republika, kde povinné celodenní a celoroční svícení platí teprve od července loňského roku.

TEST Dacia Duster 1.3 TCe 130 4x4 N1: Řešení emisní otázky, ovšem s následky

Dacia Duster TCe 130 N1

Dacia od začátku letošního roku nabízí SUV Duster v užitkové variantě N1. Kde se verze vzala a jaká přináší omezení? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

včera | Vladimír Kadera | 12 příspěvků
Dlouhodobý test Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Zajetá! Super spotřeba je standard (1. díl)

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

S titulem evropské Auto roku 2021 (COTY) přichází velká zodpovědnost. A k tomu všemu nové Toyotě Yaris přibyl další úkol: sloužit po dobu šesti měsíců v naší redakci. Nyní přišel čas na první report.

20.  6.  2021 | Jan Mička | 42 příspěvků
TEST Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD Sport Line: Šetříme, teď už implicitně

Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD

V této chvíli už Cé-Er-Véčko ve vlastní konfiguraci koupíte jenom jako hybrid. Absence možnosti výběru starosvětského pohonného ústrojí sice zamrzí, ale budoucím majitelům to díky dobrému fungování zřejmě vadit nebude.

18.  6.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků