Nástupce oblíbeného Kalose, Chevrolet Aveo, vtrhl na český trh před krátkou dobu. Zákazníky láká bohatou výbavou a skvělou cenou.
Kapitoly článku:
Obliba malých vozů neustále roste a zákazníci si žádají různé karosářské varianty. Nespokojí se s klasickým hatchbackem, ale chtějí i kombi nebo sedany. Tomuto trendu se automobilky postupně přizpůsobují a přináší na trh nové a nové verze svých modelů.
Mezi automobilky, které ve své nabídce mají u malého modelu i sedan patří i Chevrolet. Ten v nedávné době přivedl na trh nástupce malého Kalose - Chevrolet Aveo. To si vysloužilo poměrně velkou pozornost ještě před zahájením prodejů a to hlavně díky svému výsledku v crash testech EuroNCAP.
Tip: přečtěte si náš velký test Chevroletu Kalos 3D 1,4 16V
Moderní design, výborná cena, dobré užitné vlastnosti mají být hlavní výhodou proti konkurentům. Zda to však bude Aveu stačit napoví náš test.
Ani velký, ani malý
Americká značka s korejskými kořeny a evropským designem. Takto lze jednou větou charakterizovat nové Aveo. Sedan nového modelu jde přesně v trendu, jaký automobilka ohlásila. Přijít jednoduše s modelem, který zapadne mezi tradiční evropské výrobce.
Malé sedany mají své kouzlo a své zákazníky.
Aveo ve verzi sedan měří na délku 4 310 mm, na šířku 1 710 mm a na výšku 1 505 mm. Rozvor má hodnotu slušných 2 480 mm. Svými rozměry se Aveo řadí k nadprůměrně velkým sedanům svého segmentu a to jak délkou, tak rozvorem.
Nástupce oblíbeného a poměrně úspěšného Kalose vsadil na nové tvary evropského Chevroletu. První vlaštovkou byl model Lacetti a ostatní nyní přejímají společné prvky. Základním rysem nových modelů je přední část vozu. Nové vozy, ať už Captiva, nebo i Aveo mají unifikovanou podobu mřížky chladiče. Pro příští období tak budou vozy Chevrolet lehce identifikovatelné.
Nové Chevrolety se pyšní společným tvarem mřížky chladiče.
Malé sedany, odvozené z hatchbacků, mívají jedno nemalé bolístko, Tím je zavazadelník, který se jednoduše s mírnou úpravou a zahlazením "přivaří" k zadní části vozu. Vznikají tak dost často tvary, které působí různě, jen ne uhlazeně a nenásilně. Také Aveo sedan vznikl na základě hatchbacku a je to na něm mírně znát.
Zadní převis je již poměrně dlouhý a působí s ohledem na přední trochu násilně. Také přechod zadního okna do víka zavazadelníku není zrovna uhlazený. Jde jednouše poznat, že Aveo sedan není samostatným modelem, ale pouze upravenou verzí hatchbacku. Na druhou stranu jsou na dnešním trhu konkurenti, kteří jsou na tom mnohem hůře.
Upravený hatchback na sedan nepůsobí zrovna nejuhlazenějším dojmem.
Pokud se ovšem zaměříme na detaily zadní části vozu, pak se Chevrolet pochlapil. Zadní rohová světla výborně sednou tmavým barvám a jejich tvar dobře kopíruje linii vozu. Malý spoiler na víku zavazadelníku se zasloužil o dynamičtější pocit.
Detaily zadní části vozu jsou výborně sladěny.
Některé detaily jsou pak i velmi praktické. Za ty lze považovat plastovou výplň rohů zadních oken. Při zavírání zadních dveří si tak neušpiníte okna. Méně praktické jsou již vypouklé lemy blatníků, které Aveo opticky rozšiřují.
Plastová výplň zadního okna zabraňuje ušpinění skel.
Levný, ale bohatý
Doslova revolucí prošlo Aveo, vůči Kalosu v interiéru. Minulá generace malého auta totiž vypadala přesně dle své cenovky. Laciné materiály se nesnažily skrýt a přestože se jednalo na svou dobu o výborné auto tyto detaily jej poslaly mírně dozadu.
Designéři si však s interiérem pohráli a ve výsledku byste Aveu jen stěží uhádli cenu. Palubní deska sice nehýří tvarovými kreacemi a v tomto pohledu je Aveo stále konzervativním vozem, ovšem povrchová úprava plastů je výborná. Celá palubní deska je pokryta vroubkovaným materiálem, který působí velmi příjemně a poměrně draze.
Nové materiály v interiéru působí poměrně honosným dojmem.
Středový panel téměř splývá s palubní deskou a nebýt jen mírného rámování nešlo by ani poznat, kde začíná a kde končí. Panel v sobě skrývá klasiku - středové výdechy ventilace, autorádio a ovládání topení a klimatizace.
Středový panel splývá se zbytkem palubní desky.
Zastavit se však musím u autorádia. Korejské automobilky jsou známy svou láskou ke klasickým digitálním hodinám, které si neodpustí téměř u žádného modelu. Některé jsou známy i tím, že do svých vozů nenabízejí integrované autorádia, ale ta klasická. U Avea je však vše jinak. Malý sedan totiž dostal kombinaci integrovaného autorádia s displejem, který má svůj původ někdy v minulém století. Jako by automobilka našla ve skladu tyto displeje a protože jim bylo líto je vyhodit, dali je do Avea. Přestože na fotkách to vypadá, že jsou informace na displeji dobře čitelné, nenechte se zmást - nejsou. Přes den prostě absolutně nevidíte, co je na displeji zobrazeno a pouze hádáte. Stačí jen trochu denního světla a displej se stává neviditelným - škoda.
Přes den jsou údaje na displeji rádia zcela neviditelné.
Dvojí tvář vozu však pokračuje i na dalších detailech. Na jedné straně osadil výrobce vůz el. ovládáním oken a dálkovým otevíráním víka zavazadelníku, ovšem aby vše vyvážil dal Aveu mechanické ovládání zrcátek. Je sice pravda, že el. ovládání by něco stálo, ale sto korunové navýšení ceny by za tento komfortní prvek stál. Škoda je i to, že el. ovládání vnějších zrcátek není alespoň na straně spolujezdce. Ale nevadí, alespoň jsem si připomněl doby svého Favorita. Drobným nedostatkem také hodnotím aktivaci klaksonu. Tlačítko na rameni volantu je poměrně malé a pokud potřebujete zatroubit v nouzi, bude se vám těžko hledat.
Kontrasty ve výbavě - el. okna vs. mechanická zrcátka.
Mírnou "gumovost" interiéru lze cítit u řadící páky a volantu. Řadička s golfovým míčkem místo hlavice sice dobře padne do dlaně, ale spíše menším osobám. Její výhodou je určitě materiál, který je sice z tvrzené gumy, ovšem neklouže ani pod zpocenou dlaní. Volant je již jiné kafe a nebýt zbytečně velkého věnce, dal by se nazvat výborným.
Volant by mohl mít menší průměr věnce --- Golfová řadička je z tvrdé gumy.
Malý kufřík
Sedany se většinou, proti hatchbackům, mohou chlubit velkým objemem zavazadelníku. Ovšem Aveo je na tom trochu jinak. Nabízí sice slušný základní objem 400 l, ovšem ten patří ve své třídě k těm nejmenším. Proti hatchbacku je však znatelně větší.
Horší je to již s využitím. Malý nakládací otvor, který je ve své spodní části zúžen až příliš a také podběhy ubírají na využitelnosti. Zadní opěradla jdou sice sklopit v poměru 3:2, ovšem otvor mezi kabinou a zavazadelníkem je opět velmi malý a navíc se po sklopení opěradel objeví poměrně vysoká hrana.
Pokud tedy plánujete vozit často větší zavazadla, volit ve výběru sedan nebude zrovna nejšťastnější.
Zavazadelník patří mezi malými sedany k nejmenším.