Nissan Almera první generace byl ve své době v Česku úspěšným vozem. Roky své největší slávy si na silnicích odbyl velice nenápadně a nyní se stejnou nenápadností stává hvězdou mezi ojetými vozy. Za cenu od 100 do 200 tisíc Kč získáte obvykle slušně vybavený vůz s velmi dobrým vnitřním prostorem, který si bez odříkání odkroutí stovky tisíc kilometrů.
Kapitoly článku:
Stále více lidí uvažuje o nákupu ojetého auta. Pořízení kvalitní „ojetiny“ může totiž být po všech stránkách výhodnější než u nového auta, které rychle ztrácí svoji hodnotu. Je však nákup vozu po jednom či více majitelích perspektivní? Může ojeté auto vyhovovat současným nárokům na bezpečnost, užitné vlastnosti či přijatelné provozní náklady? Spolu s vámi se od této chvíle budeme snažit na tyto otázky nacházet odpovědi. Budeme vám představovat konkrétní ojeté automobily a budeme se soustředit na jejich stav a nedostatky. Je třeba zdůraznit, že výsledky se budou záměrně týkat konkrétního vozu, mohou proto, ale také nemusí sloužit jako obecné závěry pro daný model.
Testy ojetých vozů se budou na AutoRevue.cz objevovat pravidelně a uvítáme, pokud nám dáte vědět, co vám v tomto testu chybí a co byste uvítali v testech příštích. Pro příště můžeme již nyní slíbit více fotografií, kterých je v našem dnešním příspěvku jen poskrovnu. Vaše další připomínky rádi přijmeme na e-mailu pavel.janda@cpress.cz. Co jsme pro vás připravili dnes?
Základní specifikace testovaného vozu:
Nissan Almera 1,4i Invitation
Rok výroby: 2000
Najeto: 62 682 km
Výbava: dálk. centrál. zamyk, posilovač řízení, 2x airbag, el. ovládání předních oken a zrcátek, zámek zpátečky
Další záznamy: prodáno nové v ČR, 1. majitel, servisní kniha, nebouráno
Cena: 169 000 Kč
Jak to tehdy bylo
Nissan Almera se představil na podzim roku 1995 jako nástupce oblíbeného modelu Sunny. V roce 1998 prošel decentní omlazovací kúrou, při níž se změnily záď i příď, která obdržela reflektory s čirou optikou. V roce 2000 byla Almera nahrazena novým vozem stejného jména.
Naším testem ojetého vozu prošla Almera ve čtyřdveřovém provedení se stupňovitou zadní částí. Zkoušený vůz pochází z posledního roku výroby původní Almery a je vybavený ve specifikaci tehdejšího akčního modelu Invitation Plus, díky čemuž se vyznačuje poměrně bohatou výbavou. Tento vůz přišel v roce 2000 na 398 000 Kč. V připojené tabulce figurují někteří z jeho současných konkurentů spolu s cenami svých provedení srovnatelných rokem výroby, počtem ujetých kilometrů a stupněm výbavy.
Nissan Almera - konkurenti |
Průměrná cena |
Toyota Corolla 1,4 VVT-i |
175 000 Kč |
Ford Focus 1,4i |
190 000 Kč |
Volkswagen Golf IV 1,4i |
210 000 Kč |
Fiat Brava 1,2i |
155 000 Kč |
Renault Megane 1,4i |
175 000 Kč |
Nenápadný japončík
Nissan Almera je typickým stoupencem designu japonských automobilů poloviny devadesátých let, a to se všemi klady i zápory. Japonské vozy této doby se vyznačují až příliš nenápadným a konvenčním vzhledem. Almera ve svých liniích (zvláště předku karosérie) jasně navazuje na svého předchůdce, již zmíněný model Sunny. Celkovým pojetím se však hlásí již k velkému sedanu Maxima QX. V tuto chvíli je třeba dodat, že Nissan patřil v půli devadesátých let mezi japonskými výrobci k průkopníkům estetické spojitosti svých jednotlivých modelových řad.
Almera se vyráběla jako tří a pětidveřový hatchback, nebo jako klasicky střižený sedan se stupňovitou zádí, jenž prošel naším testem. Jeho karosérie je zcela prosta jakýchkoli výstřelků, nicméně právě tato skutečnost přispívá k tomu, že i dnes je její vzhled stále ještě přijatelný. Žádné chromované cetky, žádné zbytečné prolisy, jen zaoblené a dobře slícované plechy. Úzké přední reflektory se společnými parabolami pro potkávací a dálková světla dnes neposkytují dostatečnou světelnou intenzitou, což je problémem naprosté většiny japonských vozů z té doby. Jediným oživením přední části je nečekaně mohutný nárazník, který však nepůsobí nijak rušivě. Podobně řešený nárazník dostala o osm let později Kia Joice.
Zaoblené boky vozu rozlamuje jediná hrana, procházející od paty předního blatníku těsně nad dveřními klikami až k blatníku zadnímu. Horní hrana víka zavazadlového prostoru není na rozdíl od většiny jiných malých sedanů vytažena příliš vysoko, takže celá záď působí lehkým dojmem a decentní spoiler jí dodává sportovní švih. Zadní sdružené světlomety jsou vertikálně dělené a mají dostatečně dimenzovanou činnou plochu. Oba nárazníky jsou lakovány v barvě vozu a před drobným poškozením je chrání plastové lišty. Podobné lišty jsou i na dveřích, a to ve výšce nárazníku většiny osobních aut.
Jednoduše komfortní
Vozy Almera jsou pověstné nejen svým nestárnoucím designem, ale také prostorným a komfortně vybaveným interiérem. Na všech sedadlech zde mají cestující dostatek místa, interiér je čalouněn příjemným a prodyšným mikroplyšem. Interiér vyniká slušným dílenským zpracováním a kvalitními plasty, při jízdě na nerovnostech jen poklepával zámek schránky před spolujezdcem. Design palubní desky je z dnešního pohledu sice již přežitý, platí však pro něj totéž co o exteriéru Almery: jednoduché tvary nestárnou. Ergonomie ovladacích a kontrolních přístrojů je výborná a mohla by být příkladem pro řadu moderních automobilů. Dojem solidnosti narušují snad jen titěrný ovladač naklápění světlometů nebo páčky pod volantem, z nichž každá vypadá jak z jiného vozu (vlastní pouze modelům bez zadního stěrače, tří i pětidvéřový hatchback mají obě páčky stejné).
Za příklad rychlosti plynoucího technického vývoje lze považovat zavazadlový prostor. Ten má sice základní objem slušných 440 litrů a sklopná zadní opěradla, ale vzniklý průchod je výrazně omezen příčnou vzpěrou. Jeho víko není zevnitř čalouněné a postrádá madlo pro zavírání „čistou rukou“. Naprosto nevyhovující jsou v dnešní době také jeho do zavazadlového prostoru hluboko zasahující úchyty, složitý mechanismus jeho nadzvedávání tvořený soustavou zkrutných tyček je sice technicky zajímavý, ale téměř bez účinku.