Ford Ka je na trhu už devět let, poprvé se objevil v roce 1996 jako nejmenší ford v nabídce. Vzhledem k tomu, že již přes dva roky máme jeden kousek v rodině, rozhodl jsem se podělit o krátké zkušenosti doplněné stručnou historií modelu.
Kapitoly článku:
Kratší a boubelatější Fiesta
Ka vychází z platformy předchozí generace Fiesty, ze které vůz zdědil vzhledem ke své délce velký rozvor (2 448 mm), dobré jízdní vlastnosti a velkou část techniky. Fiesta je však umístěna díky větší délce a přece jen větší nabídce prostoru zejména na zadních sedačkách do třídy malých vozů, zatímco Ka se usídlilo ve třídě minivozů podobně jako Daewoo Matiz, Opel Agila apod. Oproti Fiestě bylo Ka bylo od počátku koncipováno jako třídveřové, což trochu omezovalo budoucí klientelu. Potenciální zákazník tak je většinou mladý, dynamický, bere ohled na design a na pocity z jízdy. Rodina si Káčko zkrátka nepořídí.
Ka je prvním zástupcem designového směru New Edge, který pak naplno rozvinul Focus a další nové modely jako Mondeo, nová Fiesta, Focus C-Max apod. Staré fordy poznáte podle oblých tvarů a elipsovité masky chladiče, směr New Edge má hrany ostřejší, dostal nové světlomety a především novou masku chladiče. Ka je jakýmsi přechodem mezi New Edge a starou designérskou školou, ostřejší hrany doplňuje celkový boubelatý design. Líbivým vzhledem chtěl Ford přilákat především ženskou část populace, což se mu bezesporu podařilo.
Motory, facelift
V současné době se Ka prodává s motorem 1.3 51 kW, který propůjčuje velmi lehkému Káčku dobrou dynamiku a pružnost; na stovku zrychlí Ka za 14 s, spotřeba činí 6,2 l/100 km. Dříve se dodávaly motory se stejným objemem, ale nižšími výkony (36 a 44 kW), které ale stále v běžném provozu dostačovaly. Starší motor 1.3 44 kW sice v nabídce zůstal, ale rozdíl oproti výkonnější verzi je jen pět tisíc, takže do něj nemá smysl investovat. Silnější varianta nabízí také vyšší točivý moment a lze ji více vytáčet. Slabší motor má 99 Nm/2 500 ot., silnější 106 Nm/3 000 ot. Maxima výkonu pak dosahuje slabší v 5 000 ot., silnější v 5 500 ot.
To, že Ka je stále atraktivní model, dokazuje i fakt, že Ford neprovedl za prvních osm let prodeje žádný výraznější facelift. Starší Ka se sice od těch nových odlišují, ale skutečně jen v drobnostech. Jednou z výrazných inovací tak byl již zmíněný motor a nová výbava Collection, která zahrnuje lakované nárazníky, otáčkoměr, kůži potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání a rádio s kazetovým přehrávačem. Začátkem tohoto roku pak dostalo Ka upravenou palubní desku s jinak řešenou odkládací plochou před spolujezdcem, je zde běžná kapsa a rovněž uzavíratelná přihrádka. Dřívější řešení totiž bylo docela nepraktické (viz obrázky v tomto článku).
Novinkou je také automatická aktivace zadního stěrače, pokud řidič zařadí zpátečku (a jsou současně aktivované přední stěrače), a také variabilní časovač předních stěračů, který donedávna chyběl. Přidán byl také prostorový alarm, stmívání vnitřního osvětlení a automatické zamknutí dveří v případě, že auto odemknete a nevejdete dovnitř. Potěší i vyhřívání čelního skla – za příplatek. V průběhu let byla vylepšena i sedadla, která ve starších modelech měla poměrně výraznou bederní oporu, která na delších trasách vadila. Do základní výbavy se postupně dostal posilovač a ABS, v základu nyní Ka stojí 239 tisíc.
Sportovní model a kabrio
V roce 2003 se Ford poněkud překvapivě rozhodl přidat do modelové řady Ka dvě novinky, kabriolet s látkovou skládací střechou, případně pevným hardtopem (příplatek 75 tisíc) Streetka a sportovně laděné Sportka. První připomíná svým vzhledem zavedený model 206 CC, druhý je pak jen vylepšené běžné Ka. Vzhledem k tomu, že se blíží konec současné generace, je to krok rozhodně zvláštní. Streetka se navíc přestane letos vyrábět, aby uvolnila výrobní kapacity modelu Focus C+C.
Tip: test modelu Streetka, test modelu Sportka
Třináctistovku pod kapotou vystřídal motor 1.6 70 kW (osmiventilová technika), podvozek doznal tužších tlumičů a nepatrného snížení, přední náprava má větší rozchod a vzhled dotvořily některé sportovní doplňky jako rozměrnější a nižší nárazníky, výraznější lemy, přední mlhovky, spojler nad zadním sklem a hlavně 16" litá kola 195/45 R16, která jsou obuta do pneumatik Continental ContiSport. Oba vozy jsem na AutoRevue.cz testoval a k oběma jsem měl podobnou výtku – dunění motoru okolo čtyř tisíc otáček, tedy při cestovní rychlosti 120-130 km/h na dálnici, nic příjemného. Motor má navíc kvůli krátkým převodům velmi velký apetit.
Testované auto
Popisovaný vůz je doplněn malým střešním spoilerem ve stříbrné barvě, stříbrnými prahy a stříbrnou „šmouhou“ ve tvaru obráceného znaku Nike. To dodává černému vozu poněkud chlapský švih, vůz už nevypadá tak „žensky“. S těmito doplňky byl vůz koupen v bazaru – psal se rok 2003 a vůz z roku 1997 měl tehdy najeto necelých 60 tisíc. Podle servisní knížky a stavu vozu najeté km odpovídaly; ihned po koupi jsem navštívil servis (brněnský Rašino), kde bylo Káčko shodou okolností servisováno a porovnal jsem záznamy v servisní knížce; vše v pořádku. Dokonce jsem dostal historii všech oprav a garančních prohlídek. Po koupi jsem ale musel vyměnit kola, byla poškozená a pneu hodně sjetá. Navíc měla rozměr 14", která příliš pohodlí ve městě nezajišťovala. Nové disky mají rozměr jen 13" a menší šířku, což pomáhá na sněhu a v dešti.