Volkswagen Passat 2.0 FSI: stále na úrovni (rozsáhlé první dojmy)

Volkswagen Passat 2.0 FSI: stále na úrovni (rozsáhlé první dojmy)

Volkswagen Passat se již přes 30 let drží na špici prodejů vozů střední třídy. Jeho šestá generace si chce udržet své dosavadní pozice a oslovit i náročnější klientelu. Má šanci uspět? Přečtěte si naše dojmy z prvních testovacích jízd v ČR. (velká fotogalerie)

Kapitoly článku:


Volkswagen Passat můžeme na světových silnicích vídat již od roku 1973. Za 32 let si některou z jeho pěti generací vybralo přes 13 milionů zákazníků, což z něj po právu činí jednu z hvězd svého segmentu. I v České republice jde o nadmíru úspěšný vůz, jen Passatů páté generace se u nás prodalo na 21 tisíc kusů. Jenže pátá generace byla uvedena na trh již v roce 1996 a není divu, že se jí konkurence v posledních letech neodvratně vzdalovala a prodeje vozu postupně klesaly. Nový model ovšem nechce jen srovnat krok s dosavadní konkurencí typu Ford Mondeo, ale definitivně jí utéci a oslovit i zákazníky BMW nebo Mercedesu. Jak jdou představy výrobce dohromady s kvalitami vozu můžete posoudit sami na následujících řádcích. Abychom vám mohli podat co nejpřesnější informace, najeli jsme přes 250 km s novým Passatem 2.0 FSI ve výbavě Sportline a připravili pro vás vyčerpávající souhrn našich prvních dojmů.

Tip: Na AutoRevue sledujeme uvedení nového Passatu od první minuty. Přečtěte si první oficiální informaci o uvedení nového modelu, další oficiální fotky a informace, naše dojmy z prvního živého kontaktu v Ženevě a obrovskou fotogalerii všech dostupných snímků spolu s kompletní tiskovou informací výrobce.

Odvážnější, ale ne tak čistý

Jednou ze zásadních změn, které šestá generace přináší, je nový design. Ten je odvážnější než kdy dříve a přináší nové nápady, které bych od konzervativního Volkswagenu nečekal. Ačkoli je nápaditost nového modelu vítanou změnou, nemohu se při pohledu na něj zbavit rozporuplných pocitů. Nová příď s velkou chromovanou maskou připomene větší Phaeton, má ovšem agresivnější a lehčí výraz a nelze jí označit jinak než za povedenou. Na záď si ovšem stále nemohu zvyknout, vzhledem ke své výšce a dlouhému převisu působí poměrně těžkopádně a tvaru a umístění zadních světel nemohu přijít na chuť. Velké převisy karoserie jsou patrné i z fotografií a má je na svědomí znatelné zvětšení karoserie (délka o 62, šířka o 74 a výška o 10 mm) při zachování prakticky stejného rozvoru náprav (plus 6 mm).

  
Testovací flotila 19 Passatů

Poznámka: Do článku jsme dali jen několik fotografií pro doplnění textu. Celou osmdesátku pak najdete v závěrečné fotogalerii včetně komentáře.

A navíc ty detaily, všimněte si poněkud rozhárané návaznosti předních i zadních blatníků na nárazníky, boční linky přerušené nad předním blatníkem, rovné koncové hrany zadních dveří nebo tvarování zadního nárazníku, který by se hodil spíše ke kombi. Ačkoli v reálu působí Passat o sto procent lépe než na fotografiích, jeho design se mi pod kůži příliš nevryl a provedení některých detailů mi nepřijde být příliš šťastné. Zkrátka, to co design nového modelu získal na poutavosti a výjimečnosti, ztratil na čistotě a jednoduchosti. Je ovšem otázkou, jak moc lze tyto dvě charakteristiky skloubit a jestli se vám nový Passat líbí nebo ne, nechávám na vás.

   
Záď je poněkud těžkopádná, příď se ale povedla

Klasický interiér

Uvnitř vozu žádné zásadní změny nečekejte, palubní deska má tradiční tvar písmene T s klasickým umístěním všech přístrojů i ovladačů. Zaujme pouze optickým oddělením její horní části, známým již z jiných německých vozů, a poměrně masivní středovou konzolou. Ve výbavě Sportline kombinuje pouze tmavé materiály a musím říci, že jí to sluší. Kvalita zpracování byla naprosto bezproblémová, překvapilo mě ovšem masivní použití tvrdých plastů. Měkčený materiál používá prakticky pouze horní část palubní desky a vrchní části výplní dveří, vše ostatní je tvrdé. Sice matné a na pohled kvalitní, ale tvrdé. Nejen zbytek palubní desky, ale třeba i boky široké středové konzole, které díky tomu snadněji tlačí do nohou.

   
Interiér je oproti předchozí generaci nápaditější a poměrně příjemný

Zajímavé jsou sportovní sedačky standardně dodávané do námi testované výbavy Sportline (a rovněž Highline). Mají nejen na pohled ale i pocitově špičkové boční vedení a skvěle podrží v zatáčkách, sedáky jsou ovšem velmi úzké a již mé (troufnu si říci průměrně vzrostlé...) zadní partie se po pár kilometrech necítily zrovna nejlépe. Rozvalitější postavy nebudou mít šanci se do nich pohodlně vměstnat. Standardní sedačky (Comfortline) jsou o poznání pohodlnější. Naproti tomu potěšil rozsah seřiditelnosti předních sedaček podobný tomu v novém Golfu, který na výšku i podélně vyhoví snad všem myslitelným postavám. Volanty ve všech verzích, které jsem si mohl osahat, měly sice dobrý průměr, ale poněkud tenčí věnec. Je to zvláštní, třeba nedávno testované Toledo FSI mělo volant naprosto dokonalý a minimálně od tříramenného koženého volantu ve verzi Sportline bych čekal totéž. Rozložení pedálů i kulová hlavice řadící páky procházejí bez připomínek.

  
Výrazné sportovní vedení drží tělo, sedačky jsou ale úzké

Nová technika

Pojďme se na chvíli podívat novému Passatu pod sukni a projít několik zásadních technických novinek. Velkou změnou je zcela nový podvozek koncepčně vycházející z pětkového Golfu. Vpředu používá klasické McPhersony, vzadu dostal čtyřprvkové zavěšení, které je mnohem sofistikovanější než u předchozí generace a mělo by zaručit mnohem lepší příčné zajištění a tedy jistější vedení kol.

Se změnou podvozku souvisí i další klíčová koncepční změna – nový Passat má motory uloženy výlučně příčně, čímž přichází o jednu ze svých největších odlišností, kterou se vzdaloval od běžné produkce používající pohon předních kol. Po mém soudu jde o krok zpět, kterým se Passat autům jako Ford Mondeo spíše blíží než že by jim utíkal. Volba příčného uložení motoru místo podélného mj. znemožňuje použití stálého pohonu všech kol pomocí diferenciálu Torsen a znamená jeho nahrazení připojitelným pohonem zadní nápravy přes spojku Haldex. Ten se v nabídce objeví později a prozatím není k dispozici.

Novinkou je také použití elektrického posilovače řízení místo hydraulického a elektromechanické parkovací brzdy EPB. Ta pomocí servomotorů působí na zadní kola, ale při použití za jízdy umí vyvinout až 60 procent maximálního brzdného tlaku na všechna kola a pomoci při případných problémech s nožní brzdou. Dokáže také pomoci s rozjezdem do kopce (při stání v kopci stačí zmáčknout patřičné tlačítko a prostě se rozjet do kopce, jako byste stáli na místě) a co je důležité, je součástí základní výbavy. Z ostatních novinek jmenujme třeba ESP s funkcí osušování brzd za deště (ve standardu), adaptivní bi-xenonová světla, která vám posvítí do zatáčky, standardní použití LED diod pro zadní světla místo klasických žárovek nebo adaptivní tempomat přizpůsobující rychlost jízdy vozidlu jedoucímu před vámi. Drobnějších nových prvků  je samozřejmě více a další se budou objevovat v průběhu výroby.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud