Fiat Stilo má nový základní motor, dvanáctistovka byla nahrazena čtrnáctistovkou s výkonem 70 kW. Ta dodává vozu velmi slušnou dynamiku. Třídveřové provedení vypadá oproti „pětidvéřáku“ efektně díky sportovněji laděnému designu a žlutá barva autu sluší.
Kapitoly článku:
- Rozdíly mezi 3D a 5D, design, zavazadlový prostor
- Interiér, palubní deska, místo vzadu
- Čtrnáctistovku musíte točit, převody, spotřeba, pružnost
- Jízda, podvozek, závěrečné hodnocení, parametry
- Kompletní fotogalerie
Sportovní verze
Fiat Stilo byl představen na ženevském autosalonu v roce 2001 jako nástupce úspěšných vozů nižší střední třídy Bravo a Brava. Stilo má ale pouze jediné označení, které je společné jak pro třídveřovou, tak pětidveřovou verzi. Přesto se od sebe liší; „třídveřák“ je prezentován jako dynamická, lehce sportovní varianta, „pětidveřák“ pak jako rodinný vůz. Oba modely se od sebe liší délkou a výškou, Stilo 3D je nepatrně kratší a nižší, už při uvedení mělo odlišnou příď i záď. Dynamické, prostorově vystouplé a mohutné zadní světlomety a povedená přední spodní část nárazníku od sebe obě verze dostatečně diverzifikuje, až by se skoro zdálo, že nejde o ten samý model.
Dynamická příď a vyřezané zadní světlomety vypadají jako originální sportovní „tuning“
Menší kufr
Ani uvnitř nejsou vozy shodné, verze 3D má totiž níže uložená sedadla, takže se uvnitř cítíte více vtaženi do děje na silnici. 5D a kombi Multiwagon má naopak sedačky výše, takže je aplikován tzn. „dodávkový“ posez: do auta se lépe nastupuje a lepší je také výhled z vozu. Palubní deska a další detaily jako rozvor jsou stejné, další odlišnost se nachází pod pátými dveřmi: zavazadlový prostor. Ačkoliv se u třídveřáku zdá dostatečně velký a hluboký, kvůli mohutným podběhům je dost úzký. Na svou třídu je velikost kufru docela malá, jen 305 l, oproti Golfu či Mazdě 3 ale má plnohodnotné, tedy nikoliv dojezdové kolo.
Zavazadlový prostor je hluboků, ale úzký
Verze 5D má základní objem 370 l a lepší přístup díky širším dveřím a nižší nákladové hraně. Navíc si můžete přikoupit posuvnou zadní lavici, která umožňuje měnit velikost zavazadelníku od 355 do 410 l. Velikost zavazadlového prostoru kombi je pak 510 l, díky čemuž lze převážet i velmi objemné náklady. Po sklopení zadních sedadel vznikne v 3D objem 1 002 l, v 5D 1 120 l a u Multiwagonu 1 480 l. Sklápění sedadel je u 3D trošku problematické, musíte nejprve sklopit přední sedadla, případně je posunout více vpřed, poté vyjmout sedáky, což je vzhledem k horšímu přístupu náročnější a poté zezadu, ze zavazadlového prostoru sklopit opěradla. Opěrky hlavy je nutné zcela zasunout. Další „legrace“ nastává, když chcete vše uvést do původního stavu.
Sklopení sedadel je u třídvířka poněkud problematičtější
Ostře řezaný vzhled
Vnější design třídveřové verze je podstatně dynamičtější než u staré Bravy, Stilo sází na ostře řezané hrany, nejsou zde žádné obliny. Úzké přední světlomety, skvěle střižený nárazník, prolisy na kapotě, svažující se záď s prostorovými světlomety, to všechno působí vyváženě a sportovně; jakoby Stilo mělo jakýsi lehký tovární „tuning“. Úzká zrcátka vypadají zatraceně dobře, jejich menší plochou ale neutrpěl výhled vzadu. Jen škoda, že v základní verzi jsou jen 15" plechová kola s kryty, lité šestnáctky by nejenže dodaly auto ještě dravější vzhled, ale vylepšily by i jízdní vlastnosti. Sportovní vzhled Stila byl ještě doplněn atraktivní žlutou barvou, která tomuto provedení sedne asi nejvíce; ještě předtím, než jsem auto dostal k testu, jsem se v duchu „modlil“, aby to byla právě žlutá. Přání bylo vyslyšeno a žluté Stilo budilo docela velký zájem kolemjdoucích přestože nejde o žádnou novinku.