Škoda Superb 2.5 TDI: manuál, nebo automat? (velký test)

Škoda Superb 2.5 TDI: manuál, nebo automat? (velký test)

Srovnali jsme úplně stejné Superby s motorem 2.5 V6 TDI s výkonem 120 kW; jeden měl manuální šestikvalt, druhý pětistupňový Tiptronic. S kterým se jezdí pohodlněji, s kterým úsporněji a s kterým dynamičtěji? (video)

Kapitoly článku:


Škoda Superb byla na český trh uvedena v roce 2002 jako třetí modelová řada. Do té doby vyráběla Škodovka jen Fabii a Octavii, vůz nižší, resp. nižší střední třídy. Modelem Superb vstoupila automobilka do vyšších vrstev. Sám výrobce řadí vůz do vyšší střední třídy, většina odborné veřejnosti pak do třídy střední. Pravda je někde mezi: rozvorem a délkou Superb jistě do vyšší střední patří, má ale v tomto ohledu mezeru zejména v motorech. Nebývá zvykem, aby auto vyšší střední třídy mělo s nejslabším motorem jen 74 kW a s nejsilnějším 142 kW; maximální výkony běžně přesahují hranici 200 kW (Audi A6, Mercedes-Benz E, BMW 5), přičemž bývá přidáván pohon všech kol.

Tip: Videa jízdy a demonstrace vnitřního prostoru

Málo motorů

Na obranu domácí Škodovky nutno dodat, že ona sama za to nemůže, je to totiž vůle shůry. Tatíček Volkswagen, který automobilku vlastní, totiž nechce, aby Superb příliš konkuroval menšímu Passatu. Ten má k dispozici nejen stálý pohon všech kol (diferenciál Torsen), ale nabízí i výkonnější nafťák, 2.5 TDI 132 kW, zatímco Superb končí jen na 120 kW. Úlohu nejvýkonnějšího benzínu hraje v obou vozech šestiválec 2.8 V6 142 kW – výkon není na tento objem nijak vysoký, šestiválec má ale výhodu v dobrém tahu odspoda a kultivovaný chod. Pokud chce ale Superb obstát jako limuzína vyšší střední třídy, měl by dostat i koncernový šestiválec 3.2 V6 (cca 180 kW, dle naladění) a určitě i 2.7 TDI 132 kW, který se dostal „pod kůži“ Audi A4 a A6, případně starší 2.5 TDI 132 kW. Zkrátka leckterý vůz střední třídy (Renault Laguna, Citroen C5, Ford Mondeo) má výkonnější benzínové motory než Superb. Ale jak píšu, není to chyba „naší“ automobilky.

  
Výrazná čelní maska je posunuta hodně do kapoty --- Z profilu připomíná Superb Passata, odlišná je prakticky jen linie zadních dveří

Superb byl původně uveden s pěticí motorů:

  • 2.0 85 kW, motor starší konstrukce s nízkým točivým momentem, dva ventily na válec, rozvod OHC, příliš vysoká spotřeba na to, jak je nízký max. výkon,
  • 1.8T 110 kW, osvědčená klasika, pět ventilů na válec, výfukové turbodmychadlo, dobrá pružnost, spotřeba nižší než u 2.0 85 kW,
  • 2.8 V6 142 kW, šestiválec s klidným chodem a dobrým zátahem odspodu, vzhledem k objemu přece jen nižší výkon, od tohoto motoru VW postupně upouští, k dispozici automat,
  • 1.9 TDI 96 kW, čtyřválec se vstřikováním PD, dva ventily na válec, trochu tvrdší chod a větší vibrace, kombinace pouze s pětikvaltem,
  • 2.5 TDI 114 kW, klasické vstřikování pomocí rotačního čerpadla, klidný a vyrovnaný chod, solidní zátah v celém spektru otáček, k dispozici je i automat.

   
Záď má podobné světlomety jako první generace Octavie; z dálky první Octavii a Superb rozeznáte stěží

Časem byla přidán šestý motor, nafťák 1.9 TDI 74 kW se vstřikováním PD. S ním Superb moc nejede (na stovku za 13,2 s), ale cena se dostala o necelých 50 tisíc pod verzi 96 kW, což s povděkem jistě kvitují ti, co chtějí jezdit úsporně a stačí jim nízký výkon. Následně byl zvýšen výkon naftového šestiválec z 114 kW na 120 kW, zvýšeno maximum točivého momentu z 310 na 350 Nm a posunuto z 1 400 ot. na 1 250 ot. Díky tomu táhne šestiválec skvěle už od volnoběhu a nepolevuje až do nějakých 4 800 ot.; ale o tom až dále. Začátkem roku 2004 pak dostaly motory 1.8T a 1.9 TDI 96 kW pětistupňový automat Tiptronic, který byl až do té doby výsadou šestiválců.

Poznámka: V Superbu má motor 1.9 TDI 96 kW jen pět kvaltů, zatímco ve staré Octavii a ve Fabii RS má šest. Zvláštní.

 
Superb má velmi výrazné světlomety --- V zrcátkách jsou sice světla pro osvětlení vozovky, když nastupujete, ale blinkry chybí --- 17" litá kola 225/45 jsou za příplatek

Lednička, televize... ale duální klima chybí

V průběhu let se měnila i výbava, resp. možnosti příplatkové výbavy. Do Superbu si můžete mimo dva navigační přístroje (tzv. malá a velká navigace) také televizní tuner, ledničku, která se schovává za zadní loketní opěrkou, solární panel pro střešní okno, které dokáže dle potřeby vyhřívat či ochlazovat interiér stojícího auta, pokud svítí slunce apod. Možnostmi příplatkové výbavy se auto blíží vyšší střední třídě, stále tu ale schází drobnosti jako dvouzónová klimatizace (nová Octavia ji má) či přední parkovací asistent (nová Octavia má). Zejména ta klimatizace mi chybí, když už platím 1,3 milionu za auto, rád bych, aby v něm duální klima byla. Trochu mne také překvapilo, že ani výbava Elegance nemá ve standardu hlavové airbagy, je nutné připlácet – to skutečně stojí za kritiku. Důležitou novinkou v modelovém roce 2005 je pak možnost sklápět zadní opěradla, čímž se zvyšuje variabilita interiéru; o auto by díky tomu mohl být větší zájem mezi rodinami.

  

 
Navigační systém je společně s rádiem umístěn ve středové konzole nad klimatizací; na prvních čtyřech obrázcích je dražší grafická navigace, na posledním pak levnější textová

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud