O kvalitách Hondy Civic Type-R netřeba pochybovat. Kvalitám bohužel odpovídá cena. Za cenu výrazně nižší mají sportovně založení řidiči k dispozici jiný Civic s přídomkem Sport. Nakolik se Civic Sport blíží modelu Type-R jsme zjišťovali v testu.
Kapitoly článku:
Nejvýkonnější z rodiny Civiků - model Type-R jsme před časem představili ve srovnávacím testu. Honda Civic Type-R s dvoulitrovým motorem o výkonu 147 kW/200k nepochybně nadchne příznivce razantní jízdy, ale sportovní zážitky přijdou v tomto vrcholném podání na docela velké peníze. Byli jsme zvědaví, co předvede výrazně levnější model Civic s motorem 1.6 VTEC (81 kW/110 k), zda snese s nejvýkonnějším Civikem srovnání a jestli Civic Sport skutečně dostojí svému označení. ¨
Sportovní náturu prozradí sytá červená barva
Modely Civic nové generace prodělaly od svého uvedení na trh v letech 2000 a 2001 lehký "facelift". Názor na proměnu modelu nám také poskytl známý český automobilový designér Pavel Hušek, jehož postřehy si můžete přečíst v samostatném materiálu. Když japonská automobilka Honda představovala novou verzi Civiku na autosalonu v Paříži v roce 2000 v pětidveřové variantě, bylo na novém modelu zřejmé výrazné ovlivnění evropskými rodinnými vozy nižší střední třídy.
Tradičně nízká sportovní honda se v nové generaci proměnila v automobil vyšší stavby karoserie s důrazem na užitnou hodnotu. Ostrá sportovní příď modelu Civic však zůstala, i když tvarově zcela přepracovaná. Na jaře 2001 se na Ženevském autosalonu představil Civic v třídveřové variantě, jímž se Honda nepokrytě přihlásila ke své sportovní tradici a její fandové si částečně oddychli. Nejnovější "facelift" ukazuje, že japonská automobilka to s návratem ke sportovnímu "image" myslí vážně.
Na dynamiku si Honda Civic pouze nehraje, ona
dynamická je
Třídveřový Civic umožňuje volbu ze tří benzínových pohonných jednotek. Základ tvoří "čtrnáctistovka" o výkonu 66 kW/90 k, o modelu Type-R (2,0 - 147 kW/200 k) již byla řeč. Testovanou variantu Sport pohání motor 1.6 VTEC o výkonu 81 kW/110 k. Vystačí s takovým agregátem vůz, od něhož všichni očekávají dravou dynamiku?
Excelentní jízdní vlastnosti
Při jízdě se Civikem Sport již v první zatáčce poznáte, že označení je zcela na místě. Pevný podvozek se nenakloní ani o centimetr, a díky přesnému řízení neuhne ze zvolené stopy snad ani o milimetr. Jízda v Civiku Sport 1.6 do značné míry připomíná zážitek s modelem Type-R! Akcelerace sice není z pochopitelných důvodů tak razantní, ale Civic Sport se z klidu ke stokilometrové rychlosti přesto dostane v čase pod deset sekund.
I s 1.6 umí Civic pěkně uhánět, z 0 na 100 km/h zrychlí
pod deset sekund
Vyladění motoru a jeho sladění s pětistupňovou převodovkou je příkladné a po několika kilometrech je vám jasné, že není třeba utrácet za Type-R, když výraznou dynamiku jízdy obstará i šestnáctistovka VTEC. Vůz si však řekl o více benzínu než proklamovaných 6,6 l/100 km jízdy v kombinovaném režimu. Na tuto hodnotu je možné se dostat jen v případě, když označení Sport vypustíte ze svého jízdního projevu…
Vyhovovalo nám umístění řadicí páky vysoko těsně u volantu, se Civikem je lépe častěji řadit, i když pružný motor zvládá lenost řidiče v tomto ohledu celkem s přehledem. Dobře jsme se cítili na celém "pracovišti" řidiče díky pevnému bočnímu vedení sedadel, účelně řešené ergonomii přístrojové desky, a také díky příjemný detailům jako je kvalitní kůží obšitý volant. Bíle podkreslené "budíky" jsou u sportovního vozu samozřejmostí.
Nápis Sport prozradí, s kým máme tu čest. --- Kola z
lehkých slitin nemohou u takového vozu chybět
Černých plastů by mohlo být méně, na přístrojové desce před spolujezdcem bychom uvítali výraznější designérský nápad, který by plastovou plochu ozvláštnil. Líbila se nám decentní a přesto výrazná červeno-černá kombinace polstrování sedadel, která přirozeně ladila se zářivě červenou barvou celého vozu.