70
Fotogalerie

Test Mazda2 1,3: s lehkostí proti konkurenci

Někteří ji přisuzují až nadpozemské vlastnosti. Je vážně tak dobrá, nebo její nízká hmotnost zastírá správné vnímání jejích skutečných rysů?

Kapitoly článku:


Mazda měla při výběru svých trpaslíků většinou vždy šťastnou ruku. Na počátku devadesátých let zasalutovala automobilovému pokroku vajíčkovitým modelem 121. Někdejší sen žen ale dostal konformního nástupce v podobě licenčně vyráběného Fordu Fiesta. Ten si moc lásky od žen nezasloužil a oproti vajíčku před ním nenabízel nic nového, ani úchvatného.

Trápení s klonem Fiesty skončilo v roce 2000, v roce 2002 přišla první Dvojka v krabicoidní podobě a teprve v roce 2007 se představil ideový nástupce původní 121 v podobě současné Mazdy 2. Ta pro letošní rok zazářila nevídaným způsobem, když jako snad jediný z tisíců modelů na světových trzích ohlásila snížení hmotnosti v letošním modelovém roce. A to je v čase, kdy miniauta slovutných evropských automobilek váží daleko více než sedany střední třídy před třiceti lety, pořádný argument. Je ještě nějaký důvod, proč jít do nové Mazdy 2?

mazda_2/P1980798.JPG mazda_2/P1980800.JPG mazda_2/P1980802.JPG

Japonsko kolonizuje

Kdyby Japonci vyhráli druhou světovou válku, nejspíš bychom dnes všichni jezdili v japonských automobilech. Jenže by nebylo japonské automobilky Mazda, protože většinu smetánky by slízla státem podporovaná Toyota s předválečnou výrobou automobilů. A Mazda by hezky zůstala u svých tříkolek. Japonsko válku prohrálo, Hiroshimu ozářila americká atomová bomba a v roce 1960 se zde zrodil první automobil značky Mazda. Navzdory bombardování Američanů, navzdory silné konkurenci na japonském trhu.

Základní proporce Mazdy 2 určuje sesterský Ford Fiesta. Designově sleduje linii vyšších modelů automobilky, kterou vznešeně nazývá Zoom Zoom. Subjektivně jsme vysledovali také prvky designu Peugeotu 207, jendoho z lídrů na trhu. Na druhé straně design Mazdy 2 je natolik inspirativní, že nový Seat Ibiza vypadá jako naštvaný sourozenec.

mazda_2/P1980819.JPG mazda_2/P1980821.JPG mazda_2/P1980824.JPG

Námi testovaný kousek vypadá jako služební automobil Strany zelených a vypouští dokonce méně emisí než Bursíkův hybridní papamobil. Příď vozu je okázale jednoduchá a přitom nádherně kulatá jako za starých dobrých časů na počátku devadesátých let, kdy čeští podnikatelé čekali v pořadníku na Mazdu 626.

Žraločí maska snímá beránčí roucho malým rozměrům, šikmé oči předních světlometů nenechají kolemjdoucím pochybnosti o původu automobilu. V rozích masivního předního nárazníku se nacházejí symbolické průduchy s montážními otvory pro přední mlhová světla, jinak je nárazník nezvykle čistý a navazuje rovnou na přední kapotu.

mazda_2/P1980817.JPG mazda_2/P1980878.JPG mazda_2/P1980880.JPG

Prolis přední masky působí dojmem, jako by chtěl každou chvíli uletět. Už vidím komentáře čtenářů, kterak kritizují vliv návykových látek, ale skutečně jsme vůz netestovali ve spolupráci s Jiřím X. Doležalem z Reflexu a při odevzdávání vozu po testu jsme z popelníku nesypali hash a další pochutiny české mládeže. To jen nevšední design japonského mini nás přiváděl k úžasu, jak různě lze přistupovat k nejnižší automobilové třídě.

mazda_2/P1980907.JPG mazda_2/P1980910.JPG mazda_2/P1980911.JPG

Pryč jsou fádní hrany a nabubřelá obloukovitost, Mazda 2 elegantním propnutím kapoty skrývá svou výšku daleko elegantněji než jiní vysocí konkurenti ze srovnání s českou Fabií vychází jako Miss World. Zvláště boční linka se svým výrazným vzestupem k zádi odlehčuje Mazdě již tak skrovná kila jako upnuté minisukně proslulou modelku Twiggy.

Při pohledu zboku zaujme masivní čumák připomínající řešení u Nissanu Micra. Boční prosklení si nejdříve hraje s masivní částí u předních dveří a poté nemilosrdně seškrtává plochu skla u zadních dveří. Vše v zájmu elegance. Záď pak končí ještě rychleji než u etalonu v této třídě, Toyota Yaris. Nicméně stylistické řešení je shodné všem japonským miniautům, nepočítáme-li poněkud nevšední Micru.

mazda_2/P1980913.JPG mazda_2/P1980919.JPG mazda_2/P1980924.JPG

U zadní partie se ještě zastavme. Působí nesmírně elegantně! Japonské šikmé oči se nevyhnuly ani koncovým svítilnám, jenž ubíhají do stran. Srdíčkovité prosklení pátých dveří působí nenásilně a dynamicky. Mazda 2 klame tělem a tváří se jako sporťák. Aby nezůstalo jen u náznaku, zadní nárazník má ve spodní části imitaci deflektoru v nelakovaném plastu. Zajímavým detailem je otevírání pátých dveří přes elektrické tlačítko na výklopných dveřích. Je to sice pomalejší než mechanická cesta,  ale jestli bude za pár let stejně spolehlivé, patří Mazdě dík za inovaci.

Shrnuto podtrženo Mazda 2 jde svou vlastní cestou a kašle na konvence. Chce být unikátní a v tomto případě není přání otcem myšlenky, ale výsledkem snažení japonských designérů.

Lehkost bytí

Interiér nové Mazdy jde lehkostí ruku v ruce s designem proti proudu. Zatímco konkurenti přidávají úložné schrány a nafukují palubní desky, Mazda 2 vypadá jako Fiesta před dvaceti lety. Jednoduchý interiér dýchá praktičností a prostorem. A pojďme rovnou srovnávat.

mazda_2/P1990001.JPG mazda_2/P1990003.JPG mazda_2/P1990013.JPG

Přední sedadla si zaslouží pochvalu za vynikající design, tvarování bohužel odpovídá své třídě a nehodí se na dlouhé cestování. Ostatně to ani u jednoho z konkurentů. Co nemá Mazda v ergonomii, to nahrazuji multimediálním přístupem a tak nechybí vstup pro konektor sluchátek mezi předními sedadly. Zajímavé řešení přináší úložná schrána před spolujezdcem. Ta se dělí na vnější část přístupnou i při zavřených dvířkách a vnitřní část o velikosti schrány ve Škodě 105.

mazda_2/P1990018.JPG mazda_2/P1990022.JPG mazda_2/P1990030.JPG

Pracoviště řidiče je přehledné a jednoduché, tříramenný volant s ovládáním audia by snesl použití ve sportovních modelech značky a rovněž bílý ciferník přístrojů na přístrojovém štítu nedá spát závodníkům za volantem. Potěšení nám přinášelo řazení na palubní desce podobně jako ve vozech MPV. Překvapivá ale byla tuhost jednotlivých převodů, která si nezadá se sportovním speciálem.

mazda_2/P1980899.JPG mazda_2/P1980904.JPG mazda_2/P1980906.JPG

Prostorností se přední část vozu vyrovná všem konkurentům a vzdušností některé výrazně předbíhá. Sotva se ale přemístíme dozadu, jsme nuceni usedat do nízko uložených sedáků, které zakrývají kompaktní rozměry interiéru. A zde se již Mazda 2 jen těžko vyrovná Fabii, která cestující vzadu usadí o něco výše. Útěchou jim ale budiž elegantní tvarování výplní zadních dveří.

mazda_2/P1980947.JPG mazda_2/P1980951.JPG mazda_2/P1980952.JPG

Rovněž zavazadlový prostor moc neoslní. Vysoký schod nákladové hrany ani velikost jen 250 litrů nejsou zrovna etalonem ve své třídě. Mazda 2 ale oslovuje něčím úplně jiným a o tom si za chvíli povíme více. 

mazda_2/P1980960.JPG mazda_2/P1980969.JPG mazda_2/P1980987.JPG

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud