Test: Malý sportovec Opel Corsa

Test: Malý sportovec Opel Corsa

U současné verze Opelu Corsa trvalo dlouho než se objevila také jako sportovnější modifikace GSi. Nám se při testu tento automobil s nádechem sportovního charakteru zalíbil.

Corsa je tradičním označením nejmenšího z opelů a dnes existuje ve třetím vydání. Od počátku věnovala rüsselsheimská automobilka pozornost sportovní image a svého záměru se drží dosud. Současný Opel Corsa GSi má motor 1,8 l a patřičné úpravy v interiéru, exteriéru i podvozku.

Odlišnost od „obyčejné“ corsy je patrná na první pohled. Agresivnější příď se zabudovanými mlhovkami, delší postranní „sukně“ v podobě prahů, nižší spoilery. To vše je samozřejmě velmi efektní, ale v některých situacích mohou být spoilery i  překážkou, například při parkování u chodníku nebo i projíždění nepříliš přátelskou cestou. Ovšem něco za něco a každý musí se sníženou světlou výškou počítat.

 
Proti „obyčejným“ corsám má tato verze sportovnější vzhled

Interiér se nese v duchu střízlivě-sportovní kovové šedi. V tomto tónu je navržena celá palubní deska obsahující tradiční oplovské prvky: oddělený displej s údaji o rádiu, samotné rádio s přehrávačem CD, panel elektronicky řízené klimatizace. Celku odpovídá svým vzhledem i řadicí páka pětistupňové převodovky. Corsa GSi je samozřejmě jen třídveřová se širokými dveřmi. Dopředu se tedy nastupuje – pokud nezajedete příliš blízko k vedle parkujícímu autu – velmi pohodlně. Dozadu je to už horší, stejně jako u kteréhokoliv jiného vozu s třídveřovou karoserií. Řidič a jeho spolucestující vpředu mají pod sebou zdařilá sedadla s tvrdostí odpovídající sportovnímu účelu. Opěradla mají svou hloubkou dobré boční vedení, ale pohříchu jen v bederní oblasti. Škoda že hluboké postranní polstry nepokračují až do výše ramen.

 
Konečně má i Opel ergonomické ovládání rádia
I přístroje působí relativně sportovním dojmem

Přes některé úpravy ve smyslu GSi se malý vůz ovládá stejně lehce a elegantně jako obyčejná corsa. Na pedály ani řadicí páku není nutné vynakládat velkou sílu, posilovač řízení je dávkován správně. Za zmínku určitě stojí nový systém ovládání rádia na volantu. Opel dosud používal nepříliš zdařilé spínače uvnitř věnce volantu, nově koncipované zařízení je daleko ergonomičtější a přirozenější.

 
Až na drobné výhrady musíme pochválit i sportovnější přední sedadla
Typická palubní deska s kovovým „alu“ vzhledem

Osmnáctistovka se s lehkým kočárkem snadno popasuje. Zrychlení z 0 na 100 km/h jsme naměřili za 9,3 s, největší rychlost 194 km/h. Při snaze o skutečně sportovní jízdu je třeba řadit častěji než vozidel s motory o větším objemu. Stará pravda říká, že „objem ničím nenahradíš“ a platí to i v tomto případě, kdy má motor velmi slušný objemový výkon. Osmnáctistovka zůstává osmnáctistovkou.

 
Příjemný švih dodává agregát z řady Eco
Kola z lehké slitiny patří do standardu GSi

V nejvyšších rychlostech ztrácí krátká corsa poněkud na podélné stabilitě, ale v rychle za sebou následujících zatáčkách se chová dobře. Tady je krátký rozvor naopak výhodou, vůz je obratný a díky modifikovanému podvozku velmi dobře odolává snaze o naklánění. To souvisí s tvrdším podvozkem a je nutné s ním při hodnocení jízdního komfortu - na rozdíl od běžného provedení corsy – počítat. Testovaný vůz se choval téměř neutrálně, snaha o nedotáčivost byla patrná jen velmi náznakově. Vyšší dynamice automobilu odpovídají i více dimenzované kotouče předních brzd, jejich účinnosti není co vytknout.

 
Na jízdní vlastnosti se dá skutečně spolehnout

Přes slušné dynamické výkony zůstává spotřeba paliva na přijatelné úrovni. Nejvyšší je v městském provozu, kde dosahuje téměř deseti litrů. V příznivějších podmínkách se ovšem podstatně snižuje, takže naše průměrná spotřeba byla během testu 8,3 l/100 km. To považujeme u automobilu s tímto charakterem a v tvrdých testovacích podmínkách za velmi přijatelné.

Opel Corsa GSi je ideální automobil pro řidiče, kteří se chtějí pěkně a rychle, přitom bezpečně povozit v nejrůznějších podmínkách. Nepatří mezi rodinné vozy a proto ho vyhledávají nejvíce právě mladí a progresivní zájemci. Automobilka Opel se trefila do toho správného cíle.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud