32
Fotogalerie

Test Toyota Yaris 1,4 D-4D: japonský spořílek

Nový Yaris jsme v kominaci s benzinovými motory vyzkoušeli již dvakrát. Jaký je ale s malým dieselem 1,4 D-4D?

Kapitoly článku:


Když se chtěl Volkswagen pochlubit spotřebou, vymyslel třílitrové VW Lupo s mnoha vylepšeními a značnou úsporou hmotnosti. Toyota se úsporností svých dieselů nechlubí a uvádí je v praxi do sériových modelů. Po maličkém Aygu je druhým nejmenším autem od Toyoty s naftou pod kapotou Yaris. Jak se mu líbí na českých silnicích?

Tip: Starší testy tří- i pětidvéřového Yarisu s benzinovými motory naleznete zde.

toyota_yaris14d/P1400155.JPG toyota_yaris14d/P1400177.JPG toyota_yaris14d/P1400195.JPG

Yaris ve světle minulosti

V roce 1980 se evropským zákazníkům poprvé představila třídvéřová Toyota Starlet s úspornými benzinovými motory 1,0, 1,2 a 1,3. V roce 1983 čekal Starlet první facelift a na evropských trzích se začalo prodávat pětidvéřové provedení.

V roce 1985 následovala nová generace a v roce 1987 se pod kapotou objevil první diesel – čtyřválec 1,5 D o objemu 1 453 ccm, ze kterého poskytoval výkon 40 kW (54 k) při 5 200 ot./min. a největší točivý moment 91 Nm při 3 000 ot./min. Dobře si ta čísla pamatujte pro pozdější srovnání s moderním common-railem u Yarise.

V roce 1990 se představil facelift s širokou škálou benzinových motorů a letitým dieselem pod kapotou. Teprve v roce 1996 následovala další generace, která vůz značně zaoblila a nabídka dieselu skončila.

Už v roce 1999 ho ale definitivně vystřídal zbrusu nový model Yaris, který se slušně zapsal do povědomí evropských motoristů. Základem byl relativně silný benzinový čtyřválec 1,0 16v VVT-i, následovaný třináctistovkou. Teprve v roce 2002 se pod kapotou malé Toyoty po osmileté pauze objevil diesel, tentokrát již s přímým vstřikováním systémem Common-Rail.

V roce 2003 následoval decentní facelift a v roce 2005 zbrusu nová druhá generace Yarise. Původní turbodiesel o výkonu 55 kW byl nahrazen novým s výkonem 66 kW. A to je hodnota, kterou ve zlatých devadesátých letech disponoval dvoulitrové turbodiesely... Jenže pod kapotou Yarise bije 1.4 D4-D.

Příjemný design

Yaris první generace byl přímým nástupcem modelu Starlet. Ten se vyznačoval fascinující spolehlivostí -  kromě oleje, filtrů, žárovek, stěračů a jednou za delší dobu svíček, výfuku a předních tlumičů na něm nebyl potřeba servis. I proto si donedávna držel ve své kategorii čelní příčku v žebříčku spolehlivosti aut společnosti TÜV.

Nástupce Yaris si na sklonku minulého století vydobyl slušnou pozici díky podmanivému designu, vysokému výkonu malého litrového motoru a vnitřnímu prostoru. Náš vůz byl vyveden ve slušivé šedé metalíze a vybaven silnější třináctistovkou v kombinaci s robotizovanou manuální převodovkou.

Mohutná maska s vystouplým znakem, dominantní podlouhlé sdružené přední světlomety s čirou optikou, sportovní žebrování v oblasti nárazníku a integrovaného předního spoileru. Yaris upoutává dravostí oproti sportovně minimalistickému předchůdci. Na výraznou příď navazuje vysoké přední sklo, které spíše připomíná malá MPV jako je Citroën Xsara Picasso.

toyota_yaris14d/P1400163.JPG toyota_yaris14d/P1400201.JPG toyota_yaris14d/P1400219.JPG toyota_yaris14d/P1400272.JPG

Boční linii hned zepředu určují vystouplé lemy blatníků. V nich se skrývají patnáctipalcová plechová kola s pneumatikami o rozměrech 185/60 R15. Spodní hrana bočních oken připomíná oblouk a v této linii je proveden bok vozidla. Jestli se vám nový Yaris zdá poněkud dlouhý, vězte, že je delší o jedenáct centimetrů. Druhá generace je o 110 mm delší, o 35 mm širší a o 30 mm vyšší než současný model. Čtrnáctipalcová kola jsou možná příliš malá.

Záď vozu nejvíce ozvláštňují typické hokejky Toyoty – tedy zadní sdružené svítilny ve tvaru konce hokejky. Jsou sice výrazně menší než u Avensisu, ale přibližují se velikostí poslední generaci Corolly.

Vážně jenom jedenáct centimetrů navíc?

Interiér trumfuje svým futurismem i Renault nebo Citroën. Ke středovému digitálnímu panelu přibyl boční pruh, táhnoucí se od palubní desky až po přední dveře. Pruh ze světlejší plastu se táhne až k zadním sedadlům. Pod středovým panelem s digitálními ukazateli je trojice kruhových ovladačů, které vypadají tak trochu jako něco mezi starými manuálními ovladači před dvaceti lety a multifunkčním ovladačem v nejmodernějším BMW. Žádné složité ovládání nečekejte, vše je intuitivně poskládáno, abyste pochopili po prvním usednutí za volant.

Středový panel s kruhovými ovladači se netáhne až k podlaze, ale směrem dolů se zužuje a mezi ním a panelem řadící páky je přihrádka na drobnosti. Těch má Yaris vůbec hodně. Místo původní kapličky najdete schránku, u spolujezdce na stejném místě rovněž. Další kapsy jsou ve dveřích, na středovém tunelu, ba dokonce spolujezdec disponuje dvěma schránkami.

toyota_yaris14d/P1400523.JPG toyota_yaris14d/P1400505.JPG toyota_yaris14d/P1400511.JPG

Interiér překvapuje vzdušností a prostorem. Ani vysoký člověk nemá problém – ani na výšku, ani na šířku. Plasty jsou tvrdší, než je zvykem u evropské konkurence, ale za jízdy přesto nic nedrnčí. Látkové potahy jsou poměrně obyčejné, ale to se v této třídě dá očekávat a Toyota je jimi proslulá, najdeme je dokonce i v Avensisu. Ostatně to už bylo neštěstí Toyoty i u předešlých modelů – z potahových látek vždy volí ty nejlevnější. Zajímavostí je ruční stahování oken u zadních dveří.

Zadní lavice se dá posouvat dopředu nebo dozadu – podle toho, zda chcete více místa pro cestující vzadu, nebo pro zavazadla. Při posunutí dopředu disponuje zavazadelník objemem 363 litrů a po sklopení sedadel vznikne prostor s rovnou podlahou o objemu 737 litrů po spodní hranu oken. Zvětšení základního objemu má na svědomí nejen zvětšení celkových rozměrů vozu, ale i přepracovaná konstrukce zadní nápravy, která je nyní o 45 mm nižší. Pod podlahou se ještě ukrývá dalších 50 litrů pro drobná zavazadla.

toyota_yaris14d/P1400283.JPG toyota_yaris14d/P1400469.JPG toyota_yaris14d/P1400477.JPG

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud