Ford Escort se v devadesátých letech zásadní měrou podílel na modernizaci českého vozového parku. Jaký je dnes?
Kapitoly článku:
Rozhodli jsme se pro vás otestovat zajímavé ojetiny, které neodmyslitelně patří na český automobilový trh. Po domácí Škodě Favorit a Škodě Felicia Combi je na řadě Ford Escort, který býval v osmdesátých a devadesátých letech snem českých motoristů. Jaký je dnes již klasický model Fordu, který byl koncem devadesátých let nahrazen novátorským Focusem?
Testovaný Ford Escort nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.
Sen českého motoristy
Sláva Escortu se započala v roce 1968, kdy byl představen jako první novodobý světový model Fordu. Na světě tak byl kompaktní model, schopný porážet zastaralé Renaulty a Volkswageny s koncepcí vše vzadu. Escort MKI přišel na trh s motorem vpředu a zadním náhonem a poprvé použil hřebenové řízení s kloubovým hřídelem volantu. Zpočátku byl nabízen ve dvou- a čtyřdveřové verzi, později přibylo i kombi a van. Jenže pak se objevil Volkswagen Golf s jednou podstatnou změnou – vše vpředu oproti klasické koncepci Escortu.
Inženýři Fordu takřka nespali, aby vyvinuli model schopný konkurovat Golfu. V roce 1980 se zrodil Escort druhé generace s koncepcí vše vpředu. V témže si dojel pro evropský titul Auto roku 1981. Typicky hranatý Ford měl nespočet karosářských verzí včetně povedeného kabrioletu. K nám se prostřednictvím Tuzexu dovážel pouze hatchback.
V roce 1990 se představila třetí generace, kterou již v roce 1992 čekal facelift se zbrusu novou oválnou maskou. Facelift na konci roku 1992 odstartoval model s pořadovým číslem 6 (MKVI). Oválná maska se stala součástí přední kapoty, zadní část se vyznačovala jiným tvarem zadních světel a pátých dveří, do kterých byla vsazena mlhová světla. Další a důležitou změnou byl pokrok v bezpečnosti, tedy výztuhy ve dveřích v případě bočního nárazu a nové bezpečnostní pásy.
V roce 1994 přišel facelift a v jeho rámci přestal být odvozený sedan Orion samostatnou řadou a stal se Escortem Orion. Modelová řada MKVI tak zahrnovala kromě tří- a pětidvéřového liftbacku a praktického kombi i modely Express, Cabrio a Orion. Sportovními modely zůstal XR3i s motorem 1.8 16V a RS2000 2.0 DOHC, který faceliftem dostal nové výraznější spoilery a nové zadní křídlo. Facelift se nijak nedotkl RS Cosworth.
Poslední facelift z roku 1995 Escort ještě více zakulatil, ale to mu již nepomohlo k další generaci. V roce 1998 se představil zbrusu nový model Focus, který se jej jal bez milosti nahradit. Definitivní konec Escortu pak přišel v roce 2000, do kdy byl ještě vyráběn souběžně s Focusem. Escortů se po celém světě prodalo přes 20 miliónů kusů, což nich činí jeden z nejúspěšnějších modelů značky Ford. I u nás patří Escort mezi velmi populární vozy, je dlouhodobě jedním z nejčastěji zastoupených zahraničních vozů v rukách českých řidičů.
Motorizace pod kapotou Escortu
Motory Ford jsou většinou držáky, vyznačující se vyšší spotřebou a slušnými parametry točivého momentu a výkonu. Námi testovaný Ford Escort z roku 1994 byl nabízen s benzinovými i naftovými motorizacemi. Některé stojí za hřích, jiným by se měli motoristé zdaleka vyhnout.
Základní benzinová třináctistovka o objemu 1 264 ccm poskytovala výkon 44 kW (60 k) při 5 000 ot./min. Svezení s ní patřilo spíše k zážitkům typu dnešní Škody Fabia 1.2 HTP.
Prvním slušným motorem v nabídce byl 1.4i o objemu 1 392 ccm poskytující výkon 52 kW (71 k) při 5 600 ot./min. Maximální točivý moment 103 Nm při 4 500 ot./min .
Konečně šestnáctistovka o objemu 1 597 ccm poskytovala již zajímavých 66 kW (90 k) při 5 500 ot./min a maximální točivý moment 134 Nm při 3 000 ot./min. Tento motor patří k tomu nejlepšímu od Fordu a nabízel pohodlné a poměrně dynamické svezení. Sice jsme o tom zpočátku pochybovali, ale již první kilometry nás přesvědčily. Leccos o kvalitách motoru naznačuje i jeho využití jakožto základní motorizace modelu Mondeo.
Za zmínku stojí také osmnáctistovka o objemu 1 796 ccm s výkonem 77 kW (105 k) při 5 500 ot./min a maximálním točivým momentem 153 Nm při 4 000 ot./min. I tento motor lze s klidným srdcem doporučit a jeho nástupce je základním motorem i v dnešním Mondeu (s výkonem 85 kW, který měl po posledním faceliftu k dispozici i Escort).
V nabídce byly také dva vznětové motory. Prvním z nich byl klasický atmosféricky plněný diesel o objemu 1 753 ccm poskytující výkon 44 kW (60 k) při 4 800 ot./min. a maximální točivý moment 110 Nm při 2 500 ot./min. Charakteristikou je velmi podobný škodovácké devatenáctistovce, která se uplatnila pod kapotou Felicie. Z naftových motorů Escortu je tím spolehlivějším.
Na vrcholu nafty se nachází turbodiesel o shodném objemu 1 753 ccm. Díky turbodmychadlu ze sebe dokázal vydolovat 66 kW (90 k) při 4 500 ot./min a maximální kroutící moment 178 Nm při 2 200 ot./min. Na svou dobu slušné parametry z předkomůrkového turbodieselu kazila poddimenzovaná konstrukce rozvodů a časté poruchy, které motor provázely již v záruce. Proto tento motor rozhodně nedoporučujeme.
Přednosti a nedostatky Fordu Escort MK VI
Námi testovaný Ford Escort 1.6 16V z roku 1994 byl ve velmi slušné kondici. Patří k mezigeneraci MKVI, což byl první facelift poslední třetí generace Escortů. Vozy se vyznačovaly oproti svým předchůdcům vylepšenou pasivní bezpečností, standardními prvky v podobě airbagů nebo výztuh ve dveřích. Přesto prvky jako ABS scházely a objevily se až po dalším faceliftu.
4 100 mm dlouhý, 1 680 mm široký a 1 350 mm vysoký hatchback disponoval slušným rozvorem 2 520 mm. To se projevovalo na kompaktní vůz docela velkým vnitřním prostorem.
K přednostem i nedostatkům patřil sportovně naladěný podvozek s měkkým odpružením, který se na českých silnicích projevuje poskakováním. Ten se ještě stal solidním základem pro tuning a posouvání hranic adheze.
Karosérie měla na svou dobu vcelku slušnou antikorozní ochranu a koroduje pomaleji než například soudobá Škoda Felicia. Interiér Escortu je praktický, ale podléhá rychlému opotřebení při nešetrném zacházení. To platí zejména u semišového polstrování.
Benzinová šestnáctistovka má velmi pěkné papírové hodnoty (maximální rychlost 177 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s), za které si nechá zaplatit spotřebou až kolem 10 l/100 km. Agregát z rodiny Zeteců se mimojiné velmi dobře uplatnil na sportovním poli, a tak pokud nemá vysoký proběh a je v pořádku jeho elektronika, nic by nemělo bránit v jeho věrné službě. Poškozenou řídící jednotku případně snímač polohy škrtící klapky (potenciometr) poznáte podle kolísajících otáček na volnoběh, případně cukáním při akceleraci. V tomto případě je třeba se motoru zdaleka vyhnout.
Na českých silnicích rychle vznikají vůle v závěsech předních kol, praskají vypínací páky spojky, samostatnou kapitolou z jiného soudku jsou vymačkané klíčky zapalování nebo vlivem kroucení karosérie prasklá čelní skla. Za zmínku stojí také slabé tlumiče, které je třeba někdy měnit již po 40 000 km.