Kapitoly článku:
Většina nových generací vozů je jakousi velkou evolucí těch původních a u nástupce najdeme mnoho stejných nebo alespoň obdobných prvků. U Fordu Galaxy je ovšem situace zcela jiná. Jediné, co zůstalo po první generaci, je určení, ke komu vůz míří. Galaxy zůstal velkým rodinným MPV. Tím ovšem veškerá podoba končí.
První generace vzešla ze spolupráce s koncernem Volkswagen, ovšem stejné tvary, motory a další prvky jako u VW Sharan prodejům Galaxy příliš nesvědčily. Možná i z tohoto důvodu se rozhodl Ford vzít vše do svých rukou a na jaře minulého roku představil spolu s menším a sportovnějším sourozencem, Fordem S-Max, zcela novou generaci Galaxy.
Tip: Velký test Fordu S-Max s motorem 2,5 Turbo naleznete zde
Galaxy je nyní zcela jiným vozem a na svého předchůdce dává zapomenout v jakémkoli ohledu. Jaký je tedy evoluční skok u Fordu v žádaném segmentu rodinných velkoprostorových vozů?
Exteriér
Designová evoluce u Galaxy je opravdu řádná. Nic z původních tvarů nezůstalo zachováno. Ford u nové generace vsadil na svůj „kinetický design”, tedy tvary, které evokují pocit pohybu a dravosti.
Dnes už také není žádným tajemstvím, že v tomto duchu se představí i další modely Fordu, které budou určeny pro evropský trh.
Ostré geometrické tvary, oblé hrany a mnoho úhlů. To je nová tvář Galaxy. Dle mého názoru je právě příď nejpovedenější části vozu. I přes velké vnější rozměry působí Galaxy dravě, agresivně a hlavně velmi originálně.
Nutnost zachovat maximální vnitřní prostor má v podstatě za následek, že velkoprostorové vozy jsou si zvenku příliš podobné. Základní tvary a siluety jdou napříč automobilkami, ale jednotlivé detaily je pak odlišují.
Ford dokázal i komfortní MPV obalit karosérii, která není nudná a má v sobě notnou dávku originality. I když jsme v minulosti testoval snad všechny konkurenty, nikdy jsem neměl tak skvělý pocit při pohledu na rodinný vůz (což může být ovšem dáno i tím, že Radek nikdy dříve neměl rodinu... - pozn. šéfredaktora).
Pochvalu si zaslouží i výhled z vozu. Obavy, že dlouhý přední A sloupek bude překážet ve výhledu do křižovatek vzaly za své pří jízdách po městě. Také díky malému okénku mezi sloupkem a dveřmi máte dobrý přehled, co se děje kolem vozu. Velké boční prosklení také přidalo na bezpečnosti.
Nová generace rovněž pořádně vyrostla. Na délku dostalo Galax , proti minulé generaci 203 mm k dobru a měří tak slušných 4 820 mm. Na šířku pak povyrostlo na 1 884 mm (+ 74 mm), na výšku měří 1 807 mm (+ 77 mm) a rozvor se zvětšil na 2 850 mm (+ 15 mm).
Všechny tyto změny přinesly hlavně více místa v interiéru a také se zvětšil zavazadlový prostor. Galaxy se navíc svými rozměry dostalo mezi největší vozy svého segmentu a může směle konkurovat i králům v podobě Renault Grand Espace a Kia Carvnial.
|
Ford
|
Ford
|
Citroen
|
Kia
|
Renault
|
nové Galaxy
|
Galaxy
|
C8
|
Carnival
|
Grand Espace
|
Délka
|
4 820
|
4 617
|
4 727
|
4 810
|
4 861
|
Šířka
|
1 884
|
1 810
|
1 854
|
1 985
|
1 860
|
Výška
|
1 807
|
1 730
|
1 856
|
1 750
|
1 746
|
Rozvor
|
2 850
|
2 835
|
2 823
|
2 890
|
2 869
|
Interiér
Proti nedávno testovanému S-Maxu je interiér Galaxy trochu uhlazenější a hlavně prostornější. Základní tvary zůstaly zachovány, pouze se mírně zvětšily některé prvky velmi mírně změnily design.
Proti minulé generaci je to jako příchod do Alenčiny říše divů, protože rozdíl je opravdu obrovský. Žádné kýčovité prvky jako třeba u Citroenu C8 a jeho budíků, ani žádné pokusy o extravaganci jako u Renaultu Espace. Vše je tradiční, ale velmi povedené.
Všechny potřebné ovládače a tlačítka naleznete na stříbrném středovém panelu. Ten je, stejně jako příď vozu, velmi podobný s menším S-Maxem. Rozložení, ale také tvary a materiály jsou stejné.
Velké množství tlačítek, které na sebe navíc bez výraznejšího přechodu navazují, má za následek, že je občas třeba hledat to potřebné. Ovládání vozu tak někdy zbytečně odvádí pozornost od řízení.
Testovaná verze Ghia navíc dostala drobnou dekoraci v podobně proužku, který imituje světlé dřevo. Jak toto řešení nemám obecně rád, tak barevné podání i decentnost zde pasuje na výbornou.
Za standardním volantem se ukrývají ukazatele rychlosti a otáček. Ty jsou schovány v malém tubusu a vypadají docela „sportovně”. Opět řešení, které lze najít nejen u S-Maxu, ale také u jiných novějších modelů Fordu.
Výtku mám k tlačítkům na dveřích řidiče. Jsou sice uspořádány klasicky, ale jejích umístění za madlo není zrovna nejlepší. V určitých situacích jsem musel až nepřirozeně natáčet zápěstí, abych se k nim dostal.
Výdechy ventilace lze najít po celém voze. Mimo ty klasické v přední části vozu potěší umístění výdechu i do B sloupků pro druhou řadu sedadel. Speciální okruh je připraven i pro ty, kteří sedí ve třetí řadě a nepřijdou tak o komfort klimatizace a topení.
Testované Galaxy dostalo jako příplatkový prvek panoramatickou střechu. Dvě řady obdélníkových okének rozděluje středový pruh, ve kterém jsou umístěny schránky. Už při testu Zafiry jsem si stěžoval, že jejich využití je opravdu minimální.
Pokud do nich dáte klíče, nebo podobné předměty, při jízdě budou nepříjemně rušit, pokud do nich odložíte něco většího, velmi často se stane, že po otevření schránky vypadnou na zem. Holt chce to najít nějaké rozumné využití, ale jaké? Co třeba velkou sadu brýlí?
Variabilita a zavazadelník
Dobrá variabilita a prostornost vozu je základním předpokladem každého MPV. A Galaxy se v tomto zařadí na samotný vrchol.
Ford je standardně vybaven sedmi sedadly ve třech řadách 2+3+2. Všechny sedačky jsou samostatné, lze je nezávisle sklápět, posunovat, odsunovat a umožňují tak nastavit si interiér dle libosti.
Skvělou zprávou pro všechny je, že třetí řada není klasicky nouzová, nebo vhodná jen pro převoz malých dětí. I když přistup k ní není zrovna komfortní, místa pro nohy je překvapivě mnoho. Ani při svých 188 centimetrech výšky jsem neměl pocit, že sedím ve stísněném prostoru. Kolena měla dost volnosti a celkový komfort byl dostačující i na delší trasy.
Nebojím se tak po dlouhé době označit nějaké MPV jako vůz pro sedm dospělých s dostatkem místa.
Velmi zajímavým prvkem výbavy je možnost připlatit si za elektricky ovládáné přední sedadlo spolujezdce a to i v případě, že řidiči zůstane mechanické ovládání. Testované Galaxy dostalo tuto kombinaci a já se marně snažil přijít na to, proč někdo zvolí právě tuto možnost. Ale proč ne...
Zavazadelník nabízí objem 435 až 2 325 l. První hodnota je k dispozici v případě, že rozložíte všech sedm sedaček. O tom, že Galaxy i v tomto případě nabídne velký kufr, svědčí i fakt, že se jedná o hodnotu měřenou po hranu opěradel zadních sedaček.
1 260 litrů pak Galaxy nabídne v případě, že využijete pouze první dvě řady sedaček. V tomto případě již není problém usadit do auta pět dospělých a klidně dvě kola a plný kufr zbytečností.
2 325 litrů je připraveno, pokud se spokojíte jen s první řadou sedaček a zbytek využijete pro přepravu předmětů a zavazadel. Výhodou je pak zcela rovná ložná plocha, kterou lze za příplatek vybavit i pojízdnou podlahou, kterou lze vysunout ven z vozu a usnadnit si tak nakládku těžších a větších předmětů.