David Klimeš: Registr vozidel je vizitkou státní správy

David Klimeš: Registr vozidel je vizitkou státní správy

Ministr dopravy Pavel Dobeš by se skutečně měl poroučet z vlády. Ani ne tak kvůli samotnému krachu nového centrálního registru vozidel, který nefunguje a z červené škodovky vám na počkání udělá zelený přívěsný vozík. Jiní ministři způsobili lidem horší a dražší bolehlavy. Neuvěřitelná je ale arogance, s níž ministr odmítá svou politickou odpovědnost. 

Dobeš prý není „připraven přijímat osobní zodpovědnost za projekt, který byl připraven na úrovni náměstků“. Pokud tedy nešéfuje svým podřízeným, nemá na ministerstvu opravdu co pohledávat. Ale není v tom sám. Táhlá kauza vzniku nového registru na sebe totiž za ta léta pozoruhodným způsobem nabalila špatná a ještě horší rozhodnutí státní správy na všech možných úrovních.

Klepněte pro větší obrázek

Na počátku totiž stojí těžko uvěřitelná neschopnost státních úředníků převést agendu z jednoho rezortu na jiný. A stát se tím dokonce ani netají, naopak se tím chlubí. Aby mohl firmě ATS Telcom přiklepnout práci na registru bez výběrového řízení, odůvodnil stát v zakázce výjimku právě svou impotencí. Když vláda v roce 1998 schválila, že zajištění registru přejde postupně na ministerstvo dopravy, slíbila rezortu i několik pracovníků z ministerstva vnitra. Jenže vnitro své lidi dopravě nepřepustilo. A v odůvodnění, proč tolik hoří rychlé přiklepnutí zakázky firmě ATS Telcom, si kvůli tomu můžeme přečíst těžko uvěřitelnou větu:

„Jelikož se neuskutečnil předpokládaný převod pěti pracovníků z vnitra na dopravu, zůstala by oblast podpory provozu nového Centrálního registru vozidel bez personálního zajištění.“ Přeloženo do češtiny: Protože se za celou dekádu nedokázalo pět ajťáků přesunout z jednoho rezortu do druhého, musíme si rychle a bez výběrového řízení najmout firmu za desítky milionů. Neuvěřitelné.

Kdo tuto absurdní zakázku pro ATS Telcom vypsal, měl by být na dopravě tvrdě pohnán k odpovědnosti spolu s Dobešem. Není vyloučeno, že registr setne hlavy i na jiném ministerstvu než na dopravě. Jen ať se vnitro s dopravou kočkují, kdo špatně zajistil funkci té které databáze. Čím více špíny na sebe ministerstva naházejí, tím je pravděpodobnější, že se celá kauza neodbude jen na úkor firmy ATS Telcom. Což bude jen dobře.

Registr vozidel je totiž dokonalým symbolem marnosti české státní správy, protože se v něm pojí snad všechny známé šlendriány dohromady. Dobrý záměr nikdy nezískal podobu jasného a systematického jízdního řádu realizace. Ministerstva vnitra a dopravy dokonale předvedla, jak v Česku spolupracuje státní správa – nijak. A nakonec se zoufalý stát obrátil bez výběrového řízení na soukromníka. To jsou hlavní průšvihy vzniku registru. Fušeřina firmy ATS Telcom je jen jejich logickým dovršením.

Zdroj: E15.cz 

Foto: Profimedia.cz


 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 2 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků