Datsun zavírá fabriky, nikdo ho nechce. Kdysi legendární značku potopily základní chyby, vozy přitom měly zajímavé dárce

Téměř padesát let Datsun tvořil image exportním modelům Nissanu. Po reinkarnaci v roce 2012 ale svou slávu neobnovil a jako levná značka opět opouští světové trhy. Přitom modely měly zajímavé dárce.

Když se zmíní japonská automobilka Datsun, většině se ihned vybaví ikonické kupé 240 Z. Značka mezi lety 1939 až 1986 tvořila image exportním modelům Nissanu. Později se ale od této myšlenky upustilo a značka Datsun na třicet let zmizela z trhu.

V roce 2012 se vrátila, ale v úplně jiném pojetí. Tentokrát zaujala pozici pod Nissanem, jako levná značka se zaměřením na trhy v rozvojových zemích. To se ale nepovedlo. Datsun dlouhodobě provázely problémy, a to i navzdory restrukturalizačnímu plánu oznámeném v roce 2019.  

Kvůli nízkým prodejům automobilka v roce 2020 uzavřela fabriku v Rusku a Indonésii. Nyní končí výroba i v poslední indické továrně v Čennai. Nissan současné majitele ubezpečil, že nadále bude v rámci své široké sítě v Indii poskytovat poprodejní služby, servis, i distribuci náhradních dílů. Mírným překvapením je, že v době psaní článku stále ještě fungovaly oficiální stránky Datsunu, které prezentovaly nové modely včetně uvedených cen. Nikde ani zmínka o plánovaném konci.

Je to škoda, protože modelovou nabídku rozhodně nelze označit za nezajímavou. V roce 2013 vstoupil na trh minivůz GO, následovaný o rok později sedmimístným kombi, přičemž v obou případech automobilka využila starší platformu Nisanu Micra. Datsun sice dokázal stlačit výrobní náklady a nabídnul konkurenceschopnou cenu, ale zákazníci poukazovali na nekvalitní zpracování, nízkou úroveň výbavy a nárazové testy, kde vozy nezískaly ani jednu hvězdičku. Datsun věřil v naději, a tak řadu rozšířil o třetí verzí Redi-Go, což byl vlastně převlečený Renault Kwid postavený na platformě CMF-A. Snaha však zlepšení pověsti ani prodejů nepřinesla.

V Rusku od roku 2014 Datsun prodával sedan On-Do a hatchback Mi-Do založené na Ladách Granta a Kalina. Rusové neměli příliš důvodů upřednostnit Datsuna před Ladou, a tak prodeje byly spíše utopické. Poslední tečkou byly výrobní problémy, které přišly se sankcemi spojenými s válkou na Ukrajině. Ještě nějaké naděje budila Indonésie, kde Datsun v roce 2018 představil crossoverovou verzi GO+. Uspokojení se ale nedostavilo.

Jestli jste zrovna zatoužili po Datsunu, můžete si koupit nový Nissan Magnite. Vůz byl původně navržen pro něj, ale vzhledem k rozhodnutí o jeho konci jej nakonec Nissan přijal za svůj.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Váš názor Další článek: Nový Land Rover Defender kabrio už jde objednat. Pokud máte zájem, musíte si pospíšit

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,