Daňové zvýhodnění ekopaliv v Německu neklapne

Daňové zvýhodnění ekopaliv v Německu neklapne

Nejen u nás se dějí podivné věci. Zdárným příkladem je sousední Německo, které loni v létě zavedlo spotřební daň i na ekologičtější bionaftu.

Důvodem pro toto opatření byla obava, že kvůli přesunu poptávky k tomuto palivu přijde výpadek příjmů do státní kasy. Místo motivace nízkou cenou tak došlo na to, že byla uvalena daň na každý litr ve výši 9 centů. Ta se navíc bude postupně zvyšovat až na výsledných 45 centů v roce 2012, což bude představovat zdanění jako u běžné nafty.

Ještě v průběhu loňského roku nebyla tato daň nijak citelná, protože díky vysoké ceně ropy na světových trzích byla klasická nafta poměrně drahá a 9 centů tak nepředstavoval žádný problém. Postupně ovšem došlo ke snížení světových cen ropy a také klasická nafta šla s cenou dolů.

Nyní nastal okamžik, kdy stojí klasická nafta stejně jako bionafta a zákazníci tak nemají žádnou motivaci kupovat palivo, které je vůči přírodě šetrnější. Místo motivace daňovými úlevami, jako je tomu v severských zemích nebo ve Spojených státech, se tak německá vláda vydala cestou získávání peněz z kapes řidičů za každou cenu.

Německo přitom patří ve výrobě bionafty k největším producentům v Evropě, když jí ročně vyrobí na 3,2 milionu tun. To představuje zhruba desetinu celkové spotřeby nafty, takže případné zdanění není zanedbatelné.

Postup našich sousedů je pro Evropskou unii příkladný. Místo podpory alternativních zdrojů růžnými daňovými úlevami přichází naopak zdanění, které nemůže v řidičích vyvolat zájem kupovat „zelené” vozy, nebo přecházet na alternativní paliva. Uvidíme, jak k věci přistoupí česká vláda...

K diskusi: Jste pro zvýhodnění ekologických vozů a paliv? A pokud by stát zvýhodnil ekologická paliva a automobilky, uvažovali byste o koupi?

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků