Daňové zvýhodnění ekopaliv v Německu neklapne

Nejen u nás se dějí podivné věci. Zdárným příkladem je sousední Německo, které loni v létě zavedlo spotřební daň i na ekologičtější bionaftu.

Důvodem pro toto opatření byla obava, že kvůli přesunu poptávky k tomuto palivu přijde výpadek příjmů do státní kasy. Místo motivace nízkou cenou tak došlo na to, že byla uvalena daň na každý litr ve výši 9 centů. Ta se navíc bude postupně zvyšovat až na výsledných 45 centů v roce 2012, což bude představovat zdanění jako u běžné nafty.

Ještě v průběhu loňského roku nebyla tato daň nijak citelná, protože díky vysoké ceně ropy na světových trzích byla klasická nafta poměrně drahá a 9 centů tak nepředstavoval žádný problém. Postupně ovšem došlo ke snížení světových cen ropy a také klasická nafta šla s cenou dolů.

Nyní nastal okamžik, kdy stojí klasická nafta stejně jako bionafta a zákazníci tak nemají žádnou motivaci kupovat palivo, které je vůči přírodě šetrnější. Místo motivace daňovými úlevami, jako je tomu v severských zemích nebo ve Spojených státech, se tak německá vláda vydala cestou získávání peněz z kapes řidičů za každou cenu.

Německo přitom patří ve výrobě bionafty k největším producentům v Evropě, když jí ročně vyrobí na 3,2 milionu tun. To představuje zhruba desetinu celkové spotřeby nafty, takže případné zdanění není zanedbatelné.

Postup našich sousedů je pro Evropskou unii příkladný. Místo podpory alternativních zdrojů růžnými daňovými úlevami přichází naopak zdanění, které nemůže v řidičích vyvolat zájem kupovat „zelené” vozy, nebo přecházet na alternativní paliva. Uvidíme, jak k věci přistoupí česká vláda...

K diskusi: Jste pro zvýhodnění ekologických vozů a paliv? A pokud by stát zvýhodnil ekologická paliva a automobilky, uvažovali byste o koupi?

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků