Daňové zvýhodnění ekopaliv v Německu neklapne

Nejen u nás se dějí podivné věci. Zdárným příkladem je sousední Německo, které loni v létě zavedlo spotřební daň i na ekologičtější bionaftu.

Důvodem pro toto opatření byla obava, že kvůli přesunu poptávky k tomuto palivu přijde výpadek příjmů do státní kasy. Místo motivace nízkou cenou tak došlo na to, že byla uvalena daň na každý litr ve výši 9 centů. Ta se navíc bude postupně zvyšovat až na výsledných 45 centů v roce 2012, což bude představovat zdanění jako u běžné nafty.

Ještě v průběhu loňského roku nebyla tato daň nijak citelná, protože díky vysoké ceně ropy na světových trzích byla klasická nafta poměrně drahá a 9 centů tak nepředstavoval žádný problém. Postupně ovšem došlo ke snížení světových cen ropy a také klasická nafta šla s cenou dolů.

Nyní nastal okamžik, kdy stojí klasická nafta stejně jako bionafta a zákazníci tak nemají žádnou motivaci kupovat palivo, které je vůči přírodě šetrnější. Místo motivace daňovými úlevami, jako je tomu v severských zemích nebo ve Spojených státech, se tak německá vláda vydala cestou získávání peněz z kapes řidičů za každou cenu.

Německo přitom patří ve výrobě bionafty k největším producentům v Evropě, když jí ročně vyrobí na 3,2 milionu tun. To představuje zhruba desetinu celkové spotřeby nafty, takže případné zdanění není zanedbatelné.

Postup našich sousedů je pro Evropskou unii příkladný. Místo podpory alternativních zdrojů růžnými daňovými úlevami přichází naopak zdanění, které nemůže v řidičích vyvolat zájem kupovat „zelené” vozy, nebo přecházet na alternativní paliva. Uvidíme, jak k věci přistoupí česká vláda...

K diskusi: Jste pro zvýhodnění ekologických vozů a paliv? A pokud by stát zvýhodnil ekologická paliva a automobilky, uvažovali byste o koupi?

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků