Daňové zvýhodnění ekopaliv v Německu neklapne

Nejen u nás se dějí podivné věci. Zdárným příkladem je sousední Německo, které loni v létě zavedlo spotřební daň i na ekologičtější bionaftu.

Důvodem pro toto opatření byla obava, že kvůli přesunu poptávky k tomuto palivu přijde výpadek příjmů do státní kasy. Místo motivace nízkou cenou tak došlo na to, že byla uvalena daň na každý litr ve výši 9 centů. Ta se navíc bude postupně zvyšovat až na výsledných 45 centů v roce 2012, což bude představovat zdanění jako u běžné nafty.

Ještě v průběhu loňského roku nebyla tato daň nijak citelná, protože díky vysoké ceně ropy na světových trzích byla klasická nafta poměrně drahá a 9 centů tak nepředstavoval žádný problém. Postupně ovšem došlo ke snížení světových cen ropy a také klasická nafta šla s cenou dolů.

Nyní nastal okamžik, kdy stojí klasická nafta stejně jako bionafta a zákazníci tak nemají žádnou motivaci kupovat palivo, které je vůči přírodě šetrnější. Místo motivace daňovými úlevami, jako je tomu v severských zemích nebo ve Spojených státech, se tak německá vláda vydala cestou získávání peněz z kapes řidičů za každou cenu.

Německo přitom patří ve výrobě bionafty k největším producentům v Evropě, když jí ročně vyrobí na 3,2 milionu tun. To představuje zhruba desetinu celkové spotřeby nafty, takže případné zdanění není zanedbatelné.

Postup našich sousedů je pro Evropskou unii příkladný. Místo podpory alternativních zdrojů růžnými daňovými úlevami přichází naopak zdanění, které nemůže v řidičích vyvolat zájem kupovat „zelené” vozy, nebo přecházet na alternativní paliva. Uvidíme, jak k věci přistoupí česká vláda...

K diskusi: Jste pro zvýhodnění ekologických vozů a paliv? A pokud by stát zvýhodnil ekologická paliva a automobilky, uvažovali byste o koupi?

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků