Další Volvo na plyn

Po modelech vyšší třídy S80 a V70 se automobilka Volvo rozhodla dodávat i svůj sedan střední třídy S60 s pohonem na stlačený zemní plyn. Samozřejmě vozidlo nepohání pouze zemní plyn, ale jde o variantu, kdy lze přepínat mezi jednotlivými pohony.
Další Volvo na plyn
Základem po vestavbu plynového pohonu se stala varianta s atmosférickým pětiválcem 2,4 litru. Je trochu paradoxní, že u nás se spíše prosadil pohon na LPG (směs propan-butanu), přestože se obecně uvádí, že pohon na zemní plyn je oproti LPG ještě více ekologický a mimo jiné i levnější. Konstruktéry k tomuto řešení nevedlo samozřejmě nic jiného, než další alternativa pro motoristy, kteří chtějí ušetřit nějaký ten peníz za pohonné hmoty a úsporné vznětové motory nemají příliš v oblibě.

Ve Volvu S60 Bi-Fuel je samozřejmě vícebodový vstřikovací systém, který dokáže spalovat stlačený zemní plyn téměř s takovou účinností jako benzín. Vstřikovací čerpadlo bylo pro toto provedení mírně upraveno, aby i plyn dokázalo dávkovat s vysokou přesností. Právě proto byl do řídící jednotky přidán i nový software, který rozlišuje pohon na plyn a benzín a přizpůsobuje tak jednotlivé řídící pokyny pro vstřikování a zapalování. Plynová nádrž je umístěna v zavazadlovém prostoru, což samozřejmě znamená, že se jeho využitelná hodnota částečně zmenšuje, ale na druhou stranu mají všechna Volva, včetně modelu S60 zavazadlový prostor více než dostatečně velký.

Motor 2,4 produkuje v sériovém provedení 103kW (140k) a točivý moment 220 Nm a podle továrních údajů se hodnoty při pohonu na zemní plyn zhoršují jen nepatrně. Určitý rozdíl zde však je, což se projevuje i v jízdních výkonech. Největší rychlost vozu zůstává na hodnotě 215km/h, ale při zrychlení z 0 na 100km/h jde o zhoršení 0,5 s na výsledných 10,7 s. Stejný rozdíl je i u použití automatické převodovky. Spotřeba benzínu činí v kombinovaném provozu 8,8 litru/100 km, v plynovém režimu je to hodnota 8,2 kubického metru. Vůz je pochopitelně vybaven elektronikou hlídající plynovou náplň, takže ani při dlouhém stání se nestane, že by v plynové nádrži nějaký ten kubík ubyl. Elektronika také zajišťuje to, že v případě deformace nádrže, například při havárii, se plyn bude postupně upouštět tak, aby nemohlo dojít explozi nádrže pod vysokým tlakem.

Na náš trh se toto provedení nedostane, především kvůli nízké hustotě čerpacích stanic na zemní plyn, ale pro srovnání, za plynové provedení zaplatí zákazníci v Německu o 2900 EURO více než za běžné provedení, což je opravdu hodně, ale jednoduchými počty každý zjistí, že se tato investice v rozumném časovém horizontu vrátí, bez ohledu na to, že částečně přispěje i ekologii.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků