Další snaha o snížení emisí: VW již testuje částicové filtry pro brzdy

Zatímco pozornost veřejnosti a zákonodárců padá nejčastěji na produkci emisí výfukových plynů, Volkswagen se nyní zaměřuje na boj s nebezpečnými částicemi, které auta vytváří při brzdění.

Produkce prachových částic, které se do ovzduší dostávají při brzdění automobilů a vznikají tedy třením brzdových desek o kotouče, zatím ještě není tolik probíraným tématem na poli zlepšování úrovně kvality ovzduší. To ovšem neznamená, že některé automobilky a externí firmy už na tomto problému nepracují.

Německý Volkswagen se má tedy v současnosti již soustředit na eliminaci produkce prachových částic, a to nejspíše ve spolupráci s firmou Mann+Hummel, která v minulosti představila koncept částicového filtru pro brzdové soustavy vozů (v galerii/video níže). A právě Volkswageny Golf vybavené tímto zařízením byly nedávno spatřeny na německých silnicích.

VW I.D. chce mít neutrální uhlíkovou stopu. Emise bude šetřit už při výrobě

VW I.D. chce mít neutrální uhlíkovou stopu. Emise bude šetřit už při výrobě

Prachové částice z brzdových soustav mají být totiž v budoucnu dalším velkým problémem v kategorii škodlivých emisí tvořených v dopravě. A tato záležitost se pochopitelně týká i jinak „čistých“ elektromobilů, které jsou často označovány za vozy s „nulovými emisemi“. Podle Mann+Hummel je pouze v Německu za rok vypuštěno do ovzduší na 10.000 tun brzdového prachu.

Dřívější analýzy přitom nejsou nijak pozitivní. Zatímco tedy poslední vozy se spalovacími motory nadále snižují produkci emisí výfukových plynů na přípustné minimum, studie Evropské komise tvrdí, že v roce 2030 bude celých 90 % emisí tvořených v dopravě pocházet právě z brzd a opotřebovávání pneumatik.

Je to oficiální! Dieselová auta s normou Euro 4 už do Stuttgartu nesmí

Je to oficiální! Dieselová auta s normou Euro 4 už do Stuttgartu nesmí

Filtr brzdových částic od Mann+Hummel se vyznačuje částečných krytem umístěným za třmenem a okolo brzdového kotouče, v němž se nachází pasivní filtrační vložka zachycující až 80 % částic tvořených při brzdění. Zařízení je odolné korozi, pochopitelně vysokým teplotám a výhodou má být i pozdější instalace na již existující brzdové soustavy různých typů a rozměrů.

Filtrační vložky jsou vyměnitelné, takže by se staly součástí údržby brzdových soustav v servisech. Další výhodou zachycování prachu při brzdění je nakonec i minimalizace zašpinění disků kol. Volkswagen ani Mann+Hummel však k dosavadním testům zařízení nedodávají žádné další oficiální informace. Zatím je tedy otázkou kdy, a zda vůbec, se filtry prachových částic objeví na produkčních vozech.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

dnes | Petr Schnagl | 2 příspěvky
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků