Další snaha o snížení emisí: VW již testuje částicové filtry pro brzdy

Zatímco pozornost veřejnosti a zákonodárců padá nejčastěji na produkci emisí výfukových plynů, Volkswagen se nyní zaměřuje na boj s nebezpečnými částicemi, které auta vytváří při brzdění.

Produkce prachových částic, které se do ovzduší dostávají při brzdění automobilů a vznikají tedy třením brzdových desek o kotouče, zatím ještě není tolik probíraným tématem na poli zlepšování úrovně kvality ovzduší. To ovšem neznamená, že některé automobilky a externí firmy už na tomto problému nepracují.

Německý Volkswagen se má tedy v současnosti již soustředit na eliminaci produkce prachových částic, a to nejspíše ve spolupráci s firmou Mann+Hummel, která v minulosti představila koncept částicového filtru pro brzdové soustavy vozů (v galerii/video níže). A právě Volkswageny Golf vybavené tímto zařízením byly nedávno spatřeny na německých silnicích.

VW I.D. chce mít neutrální uhlíkovou stopu. Emise bude šetřit už při výrobě

VW I.D. chce mít neutrální uhlíkovou stopu. Emise bude šetřit už při výrobě

Prachové částice z brzdových soustav mají být totiž v budoucnu dalším velkým problémem v kategorii škodlivých emisí tvořených v dopravě. A tato záležitost se pochopitelně týká i jinak „čistých“ elektromobilů, které jsou často označovány za vozy s „nulovými emisemi“. Podle Mann+Hummel je pouze v Německu za rok vypuštěno do ovzduší na 10.000 tun brzdového prachu.

Dřívější analýzy přitom nejsou nijak pozitivní. Zatímco tedy poslední vozy se spalovacími motory nadále snižují produkci emisí výfukových plynů na přípustné minimum, studie Evropské komise tvrdí, že v roce 2030 bude celých 90 % emisí tvořených v dopravě pocházet právě z brzd a opotřebovávání pneumatik.

Je to oficiální! Dieselová auta s normou Euro 4 už do Stuttgartu nesmí

Je to oficiální! Dieselová auta s normou Euro 4 už do Stuttgartu nesmí

Filtr brzdových částic od Mann+Hummel se vyznačuje částečných krytem umístěným za třmenem a okolo brzdového kotouče, v němž se nachází pasivní filtrační vložka zachycující až 80 % částic tvořených při brzdění. Zařízení je odolné korozi, pochopitelně vysokým teplotám a výhodou má být i pozdější instalace na již existující brzdové soustavy různých typů a rozměrů.

Filtrační vložky jsou vyměnitelné, takže by se staly součástí údržby brzdových soustav v servisech. Další výhodou zachycování prachu při brzdění je nakonec i minimalizace zašpinění disků kol. Volkswagen ani Mann+Hummel však k dosavadním testům zařízení nedodávají žádné další oficiální informace. Zatím je tedy otázkou kdy, a zda vůbec, se filtry prachových částic objeví na produkčních vozech.

Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

dnes | Vladimír Kadera | 17 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 21 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 149 příspěvků