Další rozšíření dálniční sítě již za týden

Historicky největší rozestavěnost dálnic v Česku má do konce příštího roku přinést celých 90 km nových dálnic. Dálnice D1 – nejdelší silniční komunikace v České republice – se dočká již za týden, v pondělí 24. října, dalšího historického momentu. Řidiči budou mít možnost pokračovat po dálnici na nových 17,5 kilometrech.

Jedná se o úsek od Vyškova do Vrchoslavic směrem do Zlína a výhledově do Ostravy. Otevření nového úseku výrazně pomůže především regionální dopravě na střední Moravě. „Pro místní obyvatele je to určitě významná zpráva, neboť budou moci pohodlně jezdit především za prací do Brna a dalších měst v okolí,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Podle něj bude mít nový úsek v budoucnosti velký význam pro krajské město Zlín ještě z jednoho důvodu – u Hulína totiž vyroste křižovatka dálnice D1 s rychlostními komunikacemi R49 na Zlín a Slovensko, a R55 na Břeclav.

V současnosti zbývá od Vrchoslavic napříč Moravou dokončit dálnici přes Kroměříž, Lipník nad Bečvou a Ostravu až k polským hranicím. „Dokončení celé této trasy plánujeme do pěti let, tedy do roku 2010. Celá D1, pod kterou bude po dostavbě začleněna i D47, tak bude měřit 377 kilometrů,“ doplňuje Petr Laušman.

Po otevření úseku Vyškov – Vrchoslavice bude až k polským hranicím zbývat ještě 130 kilometrů, z toho je dnes 80 kilometrů v přípravě a výstavbě jako dálnice D47. Především se staví u Kroměříže a v Ostravě a okolí. Je logické, aby nejdelší dálniční tah spojující tři největší města země (Praha, Brno, Ostrava) nesl označení D1. Vzhledem k historickému vývoji byly trasy D1 i D47 změněny, ale tím vzniklý souvislý dálniční tah by měl mít pouze jedno označení. Proto bude dálnice D47 od uvedení do provozu označena jako dálnice D1.

Kromě uvedeného úseku dálnice D1 bude v letošním roce otevřeno ještě nových 16 kilometrů dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou. Zde se ale pro letošek počítá s obousměrným provozem v jedné polovině dálnice, rok na to se ale bude jednat o plnohodnotnou dálnici až před Hradec Králové. Příští rok bude, co se týče přírůstku nových dálničních úseků, na poměry v České republice skutečně výjimečný. Dohromady bude do provozu uvedeno 72 km, které tvoří tyty stavby:

  • 3,5 kilometry dlouhá střední část plzeňského obchvatu, která zahrnuje mimo jiné 380 metrů dlouhý tunel Valík a 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu. Tím se zcela dokončí obchvat Plzně a i celá dálnice D5 v délce 150 km (Praha – Plzeň – Rozvadov). Pro zajímavost: v roce 1989 končila tato dálnice již na 29 km.
  • 23,4 km dlouhý úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na německou hranici u Petrovic. Tato část dálnice přes Krušné hory bude zdolávat 482 metrů převýšení a její součástí bude, kromě tunelu Libouchec i tunel Panenská, který se svou délkou 2 km stane nejdelším dálničním tunelem v zemi. K dokončení celé D8 z Prahy až do Německa pak bude scházet již jen pasáž Lovosice – Řehlovice v délce 16,4 km přes České středohoří. Na naši D8 bude navazovat německá A17 do Drážďan.
  • 45 km dlouhý úsek dálnice D11 od Poděbrad (dnešní konec dálnice) až před Hradec Králové. Před krajským městem bude muset být postaven provizorní sjezd z dálnice kvůli nevypořádaným pozemkům posledních čtyř km trasy.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků