Další propadák? Chybějící parkoviště brzdí dostavbu metra A

Výstavba trasy A pražského metra z Dejvic do Motola má vážný problém. Evropská komise už podruhé odmítla projekt schválit a poslala do Česka žádost o jeho doplnění.
Další propadák? Chybějící parkoviště brzdí dostavbu metra A

„Posuzování projektové žádosti ze strany komise bylo přerušeno,“ potvrdila Jana Jabůrková, mluvčí ministerstva pro místní rozvoj, které je národním koordinátorem procesu čerpání evropských fondů. Unie má dát na pražské metro 330 milionů eur, v přepočtu přes osm miliard korun, celkové náklady překračují 21 miliard korun.

Tentokrát Evropské komisi vadí především neexistence parkoviště P+R na Dlouhé Míli. Parkoviště mělo být součástí stavby rychlodráhy na letiště, kterou chtěl zbudovat stát.

Tento projekt je však navzdory mnoha politickým proklamacím už léta u ledu. Zprovoznění rychlodráhy a zmíněného parkoviště je přitom podle dokumentace EIA pro vybudování nového metra podmínkou. „Doufáme, že se připomínky vypořádají a že poté to bude schváleno,“ řekl deníku E15 ředitel odboru fondů EU na ministerstvu dopravy Marek Pastucha.

Problém musí vyřešit především pražský dopravní podnik, který je žadatelem o dotaci. „Vzhledem k tomu, že tato podmínka je nesplnitelná, hledal dopravní podnik ve spolupráci s městem náhradní řešení, které bude odpovídat podmínce uvedené v původním Stanovisku k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (EIA),“ uvedla mluvčí dopravního podniku Monika Lojínová.

Náhradním řešením má být terminál u stanice Veleslavín, kde vznikne mimo jiné sto parkovacích míst. Podle Lojínové je o tom komise průběžně informována. Stavba úseku metra A Dejvická–Motol byla zahájena předloni na jaře. „Projekt se realizuje, ačkoli jeho efektivita je sporná,“ stálo v loňském posudku CEE Bankwatch Network’s, který sleduje dopravní operační programy v nových členských zemích Evropské unie.

Češi mohou jen doufat, že se metro nezařadí k tuzemským dopravním propadákům, kam už patří například dálnice D8 nebo řada vodních staveb. „Můžeme říci, že český operační program Doprava je jedno velké selhání,“ píše se rovněž ve zmíněném posudku. Ten je přitom s nabízenými 150 miliardami korun největším tuzemským operačním programem.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků