Auta klasického střihu to budou mít za nějakou dobu hodně těžké. Řešením pro jejich provoz by mohl být nefosilní „benzin.“
I když je Evropa tlačena do elektromobility a za nějakou dobu se zde auta se spalovacími motory prakticky přestanou prodávat, na silnicích bude stále extrémní množství vozů, které budou vyžadovat klasické tekuté palivo.
Řada firem i automobilek proto dnes investuje do vývoje syntetických paliv bez fosilního základu. Případů je celá řada – v Evropě je již nějakou dobu v prodeji HVO (hydrogenovaný rostlinný olej), Porsche pracuje na ePalivu z vodíku a CO2 a třeba Mazda jezdí v šampionátu Super Taikyu na bionaftu z použitého kuchyňského oleje a tuků mikrořas. Její výrobce, společnost Euglena, ji chce komerčně vyrábět již v roce 2025.
Nyní se japonský výrobce spojil s britskou firmou Coryton a společně provedli zajímavý experiment. Vyslali Mazdu MX-5 bez jakýchkoliv úprav na výlet dlouhý tisíc mil (1609 kilometrů) se syntetickým palivem SUSTAIN 100 Percent. To je kompletně vyrobeno ze zemědělského odpadu – například slámy, vedlejších produktů a odpadu z plodin, které by se nepoužily ke spotřebě. Výsledek je zajímavý, v provozu nebyly zaznamenány žádné vlivy na výkon, spotřebu nebo projev benzinového motoru 2.0 SkyActiv s výkonem 135 kW (184 k).
Test byl důkladný, trasa vedla skrze Anglii, Wales, Severní Irsko i Skotsko. MX-5 si také dala ostrá kola na okruzích Anglesey, Oulton Park, Knockhill a Kirkistown. S výjimkou těchto akčních vložek byla průměrná spotřeba na úrovni 6,2 l/100 km (45,6 mil na britský galon), což je nejen skvělý výsledek pro SUSTAIN, ale také pro kompaktní roadster.
Paliva tohoto typu by mohla mít významný podíl na snížení emisí u silničních vozů a jejich využití v motorsportu může zajistit, že budeme na soutěžních tratích ještě nějakou dobu vídat auta, která jen nebzučí.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5