Další miliardová zakázka. Armáda zvažuje modernizaci BVP

Armáda řeší bojová vozidla pěchoty (BVP). Ve hře je modernizace pásových transportérů, které již má. Na druhé straně není vyloučen nákup zbrusu nových vozidel, ale i úplné vyřazení BVP z výzbroje.
Další miliardová zakázka. Armáda zvažuje modernizaci BVP

Letos na podzim padne rozhodnutí, zda české vojsko bude i nadále používat bojová vozidla pěchoty, takzvaná bévépéčka.

„Odpověď na to, zda je potřebujeme, dá strategická analýza generálního štábu. Teprve pak budou následovat další úvahy, jakou cestou se případně vydat,“ řekl serveru E15.cz šéf sekce vyzbrojování ministerstva obrany Pavel Bulant.

Ve hře je modernizace stávajících asi 60 až 70 vozidel, anebo nákup zbrusu nových transportérů. Vzhledem k současným škrtům v rozpočtu rezortu však tato varianta není příliš pravděpodobná. Pásovými BVP je vyzbrojena 7. mechanizovaná brigáda, respektive dva její prapory.

Třetí možností je bévépéčka, kterým začne končit jejich technický život v roce 2018, úplně vyřadit a brigádu „postavit“ na kolových transportérech Pandur.
BVP-2 je bojové pásové pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností. Vyniká palebnou silou, pancéřovou ochranou, a schopností překonávat vodní překážky plavbou.

Pokud by se ministerstvo rozhodlo pro modernizaci, dřívější projekt dnes už bývalého Vojenského opravárenského podniku 026 Šternberk nepřipadá podle Bulanta v úvahu. Tehdy ještě státní zbrojovka se v 90. letech minulého století často chlubila zakázkou pro švédskou armádu, které vylepšila její BVP pro severské podmínky. Tato modernizace však už neodpovídá současným nárokům. Vedle balistické ochrany jde například o komfort pro posádku, tedy o hygienické normy.

Společně se Slovenskem?

Na brněnském veletrhu IDET byl minulý týden prezentován projekt BVP-M2 SKCZ, který je primárně určený pro slovenskou armádu. Podle slovenského šéfa rezortu obrany Martina Glváče by se vozidlo mělo už na sklonku letošního roku dostat do výroby.

„Cena bude záviset na výbavě a účelu, ke kterému bude daný transportér určený. Věřím, že tento projekt bude úspěšný, proto jsme ho vyvíjeli,“ řekl v Brně Glváč.

Možný podíl na slovenském projektu by přitom mohl mít nemalý ekonomický potenciál, protože BVP je vyzbrojena většina armád bývalého východního bloku. České firmy by mohly dodávat třeba optiku, spojovací techniku, speciální kabely nebo pancéřování.

Hlavním rozdílem mezi kolovými pandury a BVP je podvozek. Pásová bévépéčka mají lepší prostupnost terénem a lze je mnohem více zatížit ať už zbraňovými systémy, nebo balistickou ochranou. Jinak řečeno, v boji jsou účinnější a dávají posádce větší šance na přežití. Oproti kolovým vozidlům však více devastují komunikace, složitější je také jejich přeprava například do zahraničních misí.

BVP - základní údaje

Historie: bojové obojživelné pásové vozidlo pěchoty bylo v bývalém Československu licenčně vyráběno podle sovětského transportéruBMP-2. Bývalé státní zbrojovky je sériově produkovaly až do roku 1989.
Osádka: 3 osoby
Výsadek: 6 osob
Hmotnost: 14 tun
Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW
Maximální rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h
Výzbroj: kanón 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet

Zdroj: E15.cz
 

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 31 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků