Další miliardová zakázka. Armáda zvažuje modernizaci BVP

Armáda řeší bojová vozidla pěchoty (BVP). Ve hře je modernizace pásových transportérů, které již má. Na druhé straně není vyloučen nákup zbrusu nových vozidel, ale i úplné vyřazení BVP z výzbroje.
Další miliardová zakázka. Armáda zvažuje modernizaci BVP

Letos na podzim padne rozhodnutí, zda české vojsko bude i nadále používat bojová vozidla pěchoty, takzvaná bévépéčka.

„Odpověď na to, zda je potřebujeme, dá strategická analýza generálního štábu. Teprve pak budou následovat další úvahy, jakou cestou se případně vydat,“ řekl serveru E15.cz šéf sekce vyzbrojování ministerstva obrany Pavel Bulant.

Ve hře je modernizace stávajících asi 60 až 70 vozidel, anebo nákup zbrusu nových transportérů. Vzhledem k současným škrtům v rozpočtu rezortu však tato varianta není příliš pravděpodobná. Pásovými BVP je vyzbrojena 7. mechanizovaná brigáda, respektive dva její prapory.

Třetí možností je bévépéčka, kterým začne končit jejich technický život v roce 2018, úplně vyřadit a brigádu „postavit“ na kolových transportérech Pandur.
BVP-2 je bojové pásové pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností. Vyniká palebnou silou, pancéřovou ochranou, a schopností překonávat vodní překážky plavbou.

Pokud by se ministerstvo rozhodlo pro modernizaci, dřívější projekt dnes už bývalého Vojenského opravárenského podniku 026 Šternberk nepřipadá podle Bulanta v úvahu. Tehdy ještě státní zbrojovka se v 90. letech minulého století často chlubila zakázkou pro švédskou armádu, které vylepšila její BVP pro severské podmínky. Tato modernizace však už neodpovídá současným nárokům. Vedle balistické ochrany jde například o komfort pro posádku, tedy o hygienické normy.

Společně se Slovenskem?

Na brněnském veletrhu IDET byl minulý týden prezentován projekt BVP-M2 SKCZ, který je primárně určený pro slovenskou armádu. Podle slovenského šéfa rezortu obrany Martina Glváče by se vozidlo mělo už na sklonku letošního roku dostat do výroby.

„Cena bude záviset na výbavě a účelu, ke kterému bude daný transportér určený. Věřím, že tento projekt bude úspěšný, proto jsme ho vyvíjeli,“ řekl v Brně Glváč.

Možný podíl na slovenském projektu by přitom mohl mít nemalý ekonomický potenciál, protože BVP je vyzbrojena většina armád bývalého východního bloku. České firmy by mohly dodávat třeba optiku, spojovací techniku, speciální kabely nebo pancéřování.

Hlavním rozdílem mezi kolovými pandury a BVP je podvozek. Pásová bévépéčka mají lepší prostupnost terénem a lze je mnohem více zatížit ať už zbraňovými systémy, nebo balistickou ochranou. Jinak řečeno, v boji jsou účinnější a dávají posádce větší šance na přežití. Oproti kolovým vozidlům však více devastují komunikace, složitější je také jejich přeprava například do zahraničních misí.

BVP - základní údaje

Historie: bojové obojživelné pásové vozidlo pěchoty bylo v bývalém Československu licenčně vyráběno podle sovětského transportéruBMP-2. Bývalé státní zbrojovky je sériově produkovaly až do roku 1989.
Osádka: 3 osoby
Výsadek: 6 osob
Hmotnost: 14 tun
Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW
Maximální rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h
Výzbroj: kanón 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet

Zdroj: E15.cz
 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků