Další miliardová zakázka. Armáda zvažuje modernizaci BVP

Armáda řeší bojová vozidla pěchoty (BVP). Ve hře je modernizace pásových transportérů, které již má. Na druhé straně není vyloučen nákup zbrusu nových vozidel, ale i úplné vyřazení BVP z výzbroje.
Další miliardová zakázka. Armáda zvažuje modernizaci BVP

Letos na podzim padne rozhodnutí, zda české vojsko bude i nadále používat bojová vozidla pěchoty, takzvaná bévépéčka.

„Odpověď na to, zda je potřebujeme, dá strategická analýza generálního štábu. Teprve pak budou následovat další úvahy, jakou cestou se případně vydat,“ řekl serveru E15.cz šéf sekce vyzbrojování ministerstva obrany Pavel Bulant.

Ve hře je modernizace stávajících asi 60 až 70 vozidel, anebo nákup zbrusu nových transportérů. Vzhledem k současným škrtům v rozpočtu rezortu však tato varianta není příliš pravděpodobná. Pásovými BVP je vyzbrojena 7. mechanizovaná brigáda, respektive dva její prapory.

Třetí možností je bévépéčka, kterým začne končit jejich technický život v roce 2018, úplně vyřadit a brigádu „postavit“ na kolových transportérech Pandur.
BVP-2 je bojové pásové pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností. Vyniká palebnou silou, pancéřovou ochranou, a schopností překonávat vodní překážky plavbou.

Pokud by se ministerstvo rozhodlo pro modernizaci, dřívější projekt dnes už bývalého Vojenského opravárenského podniku 026 Šternberk nepřipadá podle Bulanta v úvahu. Tehdy ještě státní zbrojovka se v 90. letech minulého století často chlubila zakázkou pro švédskou armádu, které vylepšila její BVP pro severské podmínky. Tato modernizace však už neodpovídá současným nárokům. Vedle balistické ochrany jde například o komfort pro posádku, tedy o hygienické normy.

Společně se Slovenskem?

Na brněnském veletrhu IDET byl minulý týden prezentován projekt BVP-M2 SKCZ, který je primárně určený pro slovenskou armádu. Podle slovenského šéfa rezortu obrany Martina Glváče by se vozidlo mělo už na sklonku letošního roku dostat do výroby.

„Cena bude záviset na výbavě a účelu, ke kterému bude daný transportér určený. Věřím, že tento projekt bude úspěšný, proto jsme ho vyvíjeli,“ řekl v Brně Glváč.

Možný podíl na slovenském projektu by přitom mohl mít nemalý ekonomický potenciál, protože BVP je vyzbrojena většina armád bývalého východního bloku. České firmy by mohly dodávat třeba optiku, spojovací techniku, speciální kabely nebo pancéřování.

Hlavním rozdílem mezi kolovými pandury a BVP je podvozek. Pásová bévépéčka mají lepší prostupnost terénem a lze je mnohem více zatížit ať už zbraňovými systémy, nebo balistickou ochranou. Jinak řečeno, v boji jsou účinnější a dávají posádce větší šance na přežití. Oproti kolovým vozidlům však více devastují komunikace, složitější je také jejich přeprava například do zahraničních misí.

BVP - základní údaje

Historie: bojové obojživelné pásové vozidlo pěchoty bylo v bývalém Československu licenčně vyráběno podle sovětského transportéruBMP-2. Bývalé státní zbrojovky je sériově produkovaly až do roku 1989.
Osádka: 3 osoby
Výsadek: 6 osob
Hmotnost: 14 tun
Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW
Maximální rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h
Výzbroj: kanón 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Clubman 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 170 264 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků