Další detaily o supersportu T.50 Gordona Murraye. Posedlost hmotností je zde klíčová

Gordon Murray odhaluje další podrobnosti o duchovním nástupci McLarenu F1. Bude to pecka.

Když minulý rok zveřejnil slavný inženýr Gordon Murray, tvůrce úžasného McLarenu F1, detaily o svém nadcházejícím projektu, všichni fanoušci supersportů byli na nohou. Nový model označený T.50 vznikající pod samostatnou firmou Gordon Murray Automotive (GMA) totiž zní jako opravdový jednorožec v dnešním světě nejrychlejších aut.

Teď Murray rozebírá především svou posedlost nízkou hmotností, kterou se má T.50 vyznačovat oproti těžké konkurenci. Novinka má totiž vážit jen 980 kg. A to nepůjde o vykuchaný okruhový speciál, ale dle slov Murraye o komfortní, praktický supersport možný využívat každý den, který má zároveň nabídnout ty nejlepší řidičské zážitky. Jednoduše perfektní kombinace obojího.

Gordon Murray zvažuje návrat do Le Mans. Uvidíme závodit nástupce McLarenu F1?

Gordon Murray zvažuje návrat do Le Mans. Uvidíme závodit nástupce McLarenu F1?

Hmotnost přitom nelze nezmínit v kontextu s výkonem, jelikož T.50 bude pohánět atmosférický plněný V12 o objemu 3,9 litru, s mild-hybridním systémem a výkonem 650 koní. S omezovačem v 12.100 otáčkách za minutu půjde o „nejtočivější“ produkční motor pro silniční auto na světě. Ve výsledku tak bude každých 100 koní cloumat se 150 kg váhy auta. Není tak divu, že dnešní konkurence super a hypersportů s hmotnosti obecně kolem 1400 kg potřebuje už tisícovku koní pro tu nejlepší dynamiku.

Murray dodává, že řízení opravdu lehkého a vyváženého auta se prostě nic nevyrovná. Jeho priority jsou v případě konstrukce T.50 zcela jinde oproti dnešním zavedeným automobilkám. Čekejte velmi subtilní auto s délkou 4380 mm a šířkou 1850 mm, tudíž menší než Porsche 911, avšak s místem pro tři pasažéry (místo řidiče uprostřed jako v McLarenu F1) a zavazadla.

Bugatti ukazuje Chiron Pur Sport v plném nasazení. Nechybí mu ani mód pro drift

Bugatti ukazuje Chiron Pur Sport v plném nasazení. Nechybí mu ani mód pro drift

Následují další čísla. Plně karbonový monokok vozu společně s karbonovými panely karoserie budou vážit dohromady méně než 150 kg. Trojice sedaček uvnitř bude přirozeně také karbonová (sedadlo řidiče s hmotností pod 7 kg), motor V12 vyvíjený ve spolupráci s Cosworthem bude vážit pod 180 kg, tedy o více jak 60 kg méně než v případě motoru BMW S70/2 V12 z McLarenu F1. I manuální šestistupňová převodovka bude o 10 kg lehčí než v F1 a 300 g k dobru bude mít oproti McLarenu i pedálový box.

V GMA totiž při vývoji T.50 pořádají pravidelné schůzky, kde se mezi inženýry neřeší nic jiného než hmotnost jednotlivých dílů a způsoby, jak tyto hodnoty při zachování nutných vlastností ještě snížit. A to do posledního šroubku, matice a podložky. Tímto procesem neustálého odlehčování tak prošlo více než 900 dílů vozu.  

Nový McLaren do zásuvky se blíží. Dostane šestiválec a na jedno nabití ujede 32 km

Nový McLaren do zásuvky se blíží. Dostane šestiválec a na jedno nabití ujede 32 km

McLaren F1 je dodnes považován za jeden z nejlepších supersportů planety, takže není pochyb, že při využití svých čar a kouzel přivede Murray na svět opravdový unikát, který zde nebyl už roky. Premiéry se máme dočkat v květnu příštího roku. Auta bude GMA vyrábět individuálně dle poptávky, každé s cenovkou okolo 2 milionů liber (asi 60,2 milionu korun).

S Audi e-tron GT quattro poprvé v Česku: Zlato, dneska se radši nemaluj

Audi e-tron GT quattro

V rámci přivítání žhavé novinky na českém trhu nás české zastoupení Audi pozvalo na první projížďku s modelem e-tron GT. Vzali jsme si základní specifikaci.

8.  4.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Audi e-tron S Sportback: Rychlost a luxus v základu, lehká noha volitelně

Audi e-tron S

Pohybuje se tiše, přesto není nenápadné. Umí jezdit velmi svižně, ale lépe se cítí v uvolněném tempu. Audi e-tron S je i v akčním hávu s karoserií Sportback rozporuplné, ale kvalitní auto.

6.  4.  2021 | Richard Herbich
TEST Hyundai Nexo FCEV: Budoucnost může vypadat i takto. Je to dobrý směr?

Hyundai Nexo FCEV

Na Hyundai Nexo v Česku ještě nejsme dostatečně připraveni. I tak jsme si ho ale zkusili a zjistili, že je to moc fajn auto.

4.  4.  2021 | Vladimír Kadera