Další detaily o supersportu T.50 Gordona Murraye. Posedlost hmotností je zde klíčová

Gordon Murray odhaluje další podrobnosti o duchovním nástupci McLarenu F1. Bude to pecka.

Když minulý rok zveřejnil slavný inženýr Gordon Murray, tvůrce úžasného McLarenu F1, detaily o svém nadcházejícím projektu, všichni fanoušci supersportů byli na nohou. Nový model označený T.50 vznikající pod samostatnou firmou Gordon Murray Automotive (GMA) totiž zní jako opravdový jednorožec v dnešním světě nejrychlejších aut.

Teď Murray rozebírá především svou posedlost nízkou hmotností, kterou se má T.50 vyznačovat oproti těžké konkurenci. Novinka má totiž vážit jen 980 kg. A to nepůjde o vykuchaný okruhový speciál, ale dle slov Murraye o komfortní, praktický supersport možný využívat každý den, který má zároveň nabídnout ty nejlepší řidičské zážitky. Jednoduše perfektní kombinace obojího.

Gordon Murray zvažuje návrat do Le Mans. Uvidíme závodit nástupce McLarenu F1?

Gordon Murray zvažuje návrat do Le Mans. Uvidíme závodit nástupce McLarenu F1?

Hmotnost přitom nelze nezmínit v kontextu s výkonem, jelikož T.50 bude pohánět atmosférický plněný V12 o objemu 3,9 litru, s mild-hybridním systémem a výkonem 650 koní. S omezovačem v 12.100 otáčkách za minutu půjde o „nejtočivější“ produkční motor pro silniční auto na světě. Ve výsledku tak bude každých 100 koní cloumat se 150 kg váhy auta. Není tak divu, že dnešní konkurence super a hypersportů s hmotnosti obecně kolem 1400 kg potřebuje už tisícovku koní pro tu nejlepší dynamiku.

Murray dodává, že řízení opravdu lehkého a vyváženého auta se prostě nic nevyrovná. Jeho priority jsou v případě konstrukce T.50 zcela jinde oproti dnešním zavedeným automobilkám. Čekejte velmi subtilní auto s délkou 4380 mm a šířkou 1850 mm, tudíž menší než Porsche 911, avšak s místem pro tři pasažéry (místo řidiče uprostřed jako v McLarenu F1) a zavazadla.

Bugatti ukazuje Chiron Pur Sport v plném nasazení. Nechybí mu ani mód pro drift

Bugatti ukazuje Chiron Pur Sport v plném nasazení. Nechybí mu ani mód pro drift

Následují další čísla. Plně karbonový monokok vozu společně s karbonovými panely karoserie budou vážit dohromady méně než 150 kg. Trojice sedaček uvnitř bude přirozeně také karbonová (sedadlo řidiče s hmotností pod 7 kg), motor V12 vyvíjený ve spolupráci s Cosworthem bude vážit pod 180 kg, tedy o více jak 60 kg méně než v případě motoru BMW S70/2 V12 z McLarenu F1. I manuální šestistupňová převodovka bude o 10 kg lehčí než v F1 a 300 g k dobru bude mít oproti McLarenu i pedálový box.

V GMA totiž při vývoji T.50 pořádají pravidelné schůzky, kde se mezi inženýry neřeší nic jiného než hmotnost jednotlivých dílů a způsoby, jak tyto hodnoty při zachování nutných vlastností ještě snížit. A to do posledního šroubku, matice a podložky. Tímto procesem neustálého odlehčování tak prošlo více než 900 dílů vozu.  

Nový McLaren do zásuvky se blíží. Dostane šestiválec a na jedno nabití ujede 32 km

Nový McLaren do zásuvky se blíží. Dostane šestiválec a na jedno nabití ujede 32 km

McLaren F1 je dodnes považován za jeden z nejlepších supersportů planety, takže není pochyb, že při využití svých čar a kouzel přivede Murray na svět opravdový unikát, který zde nebyl už roky. Premiéry se máme dočkat v květnu příštího roku. Auta bude GMA vyrábět individuálně dle poptávky, každé s cenovkou okolo 2 milionů liber (asi 60,2 milionu korun).

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

dnes | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 83 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků