Další aféra prezidenta Wulffa. Řeší se, jak přišel ke škodovce

Seznam afér německého prezidenta Christiana Wulffa se nejnověji rozrostl o podezření, že za nadstandardních podmínek získal vůz automobilky Škoda.
Další aféra prezidenta Wulffa. Řeší se, jak přišel ke škodovce

Podle magazínu Der Spiegel to bylo v době, kdy byl premiérem spolkové země Dolní Sasko a zastupoval ji v dozorčí radě koncernu Volkswagenu, jemuž mladoboleslavský závod patří. Podle Spiegelu tím mohl Wulff porušit zákon o výkonu ministerské funkce. Jeho právník s tím však nesouhlasí.
 
Podle zjištění zpravodajského časopisu získal Wulff v roce 2010 vůz Škoda Yeti od Volkswagenu na leasing. Měsíční splátky ale byly navýšeny jen o jedno procento, zatímco běžná přirážka činila 1,5 procenta. Při ceně auta 20 tisíc eur (půl milionu korun) tak mohl Wulff za rok podle Spiegelu ušetřit 1200 eur (30 tisíc korun).

Magazín soudí, že se tím tehdejší dolnosaský premiér mohl dostat do rozporu s takzvaným ministerským zákonem, který zakazuje „přijímání odměn nebo darů v souvislosti s vykonáváním úřadu“. Podle Spiegelu Wulff zvýhodněné podmínky získal jen díky tomu, že seděl v dozorčí radě Volkswagenu, v němž Dolní Sasko drží 20 procent akcí a premiér této spolkové země ji v kontrolním orgánu tradičně zastupuje.

Prezident prý měl stejné podmínky jako ostatní

Prezidentův právní zástupce Gernot Lehr tento výklad ale odmítl. Podle něj se nejednalo ani o odměnu, ani o dar. Za stejných leasingových podmínek podle něj získávají vozy i ostatní zaměstnanci wolfsburské automobilky.

Všichni členové dozorčí rady jsou navíc „nabádáni, aby v zájmu firmy jezdili v modelech koncernu“, vysvětlil Lehr posléze agentuře Reuters, proč Wulff škodovku přijal.

Seznam afér kolem Wulffa poškozuje jeho důvěryhodnost

Německý prezident čelí už od konce loňského roku vlně skandálů, které výrazně poškodily jeho důvěryhodnost a většina Němců si podle posledního průzkumu přeje jeho odchod. Vše odstartovalo odhalení bulvárního deníku Bild, že ještě jako dolnosaský premiér dostal výhodnou půjčku na dům od manželky známého podnikatele, obchodní styky s ním ale zapřel.

Později se provalilo, že se Wulff údajně pokoušel zabránit zveřejnění těchto informací výhrůžným telefonátem šéfredaktorovi Bildu. Nejčtenější německý deník navíc upozornil na další politikovy vazby s vlivnými podnikateli, u nichž trávil i dovolené. Nepříjemně se prezidenta dotýkají také podezření z korupce vůči jeho dlouholetému mluvčímu Olafu Glaesekerovi.

Do této doby poslední prezidentská kauza se týkala rovněž údajného nadstandardního užívání automobilu. Německý tisk nedávno napsal, že manželé Wulffovi získali od výrobce zdarma do užívání nový model Audi Q3, a to už v létě 2011, kdy ještě nebyl na trhu. I toto podezření prezidentův advokát dementoval; první pár země podle něj vůz koupil až na konci roku za obvyklou cenu.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků