Dálniční známky zdraží na 1500 korun, připlatí si i kamiony

Dálniční známky zdraží na 1500 korun, připlatí si i kamiony

Dálniční známky pro osobní automobily příští rok zdraží na 1500 korun. Rozhodla o tom vláda. Stoupne i cena mýtného pro nákladní automobily a autobusy, které neplní kritéria nejnovější emisní normy Euro 5.

„Hlavním důvodem je potřeba dodatečných příjmů pro Státní fond dopravní infrastruktury,“ uvedl po jednání premiér Petr Nečas. Podraží i krátkodobé známky.Cena měsíčního kuponu se zvýší z 350 na 440 korun, desetidenní známka by zdražila z 250 na 310 korun.

 

Vláda od zdražení známek očekává zvýšení výběru za prodej kuponů o 750 milionů korun. Ty půjdou na opravy silnic.

 
Podle nedávného vyjádření ministra dopravy Pavla Dobeše se nové ceny nebudou vymykat z evropského cenového průměru. Dražší roční dálniční známky jsou podle něj například v Rakousku za v přepočtu 1866 korun, ve Slovinsku za 2318 a v Maďarsku za 3900 korun.

Dražší než v Česku je cesta po dálnici podle Dobeše i v zemích, kde se za projetí zpoplatněných úseků platí přímo. Ve Francii a v Itálii jsou dálnice průměrně zpoplatněny částkou 144 korun za 100 kilometrů. V něketrých státech ale stojí kupony i mnohem méně. Ve Švýcarsku vyjde roční dálniční známka na 826 korun, v Bulharsku na 864 korun.

Díky zdražení mýtného by stát měl navíc v roce 2012 získat 1,3 miliardy korun, celkem tedy vybere asi 9,5 miliardy korun. Zvýšení cen by podle úřadu nemělo mít výrazný negativní dopad na podnikatelskou sféru. Na zdražení se totiž ministerstvo dopravy dohodlo se Sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia a jako kompenzace tuzemským dopravcům nabídlo množstevní slevy na mýtném. Poslanecký návrh zákona, který množstevní slevy zavádí, s výhradami schválila vláda a nyní čeká na projednání v Poslanecké sněmovně.

Zachováním stejných cen za ujetý kilometr v kategorii Euro 5 a vyšší chce ministerstvo dopravy podpořit obnovu vozového parku dopravců a zvýhodnit používání ekologičtějších vozidel. Výše sazeb u mýtných poplatků se u této emisní kategorie neměnila ani při posledním zvyšování cen.

 

V Česku se během loňského roku prodalo 4,7 milionu dálničních známek, za které stát utržil přes tři miliardy korun. Systém elektronického mýtného od řidičů vybral zhruba 6,5 miliardy korun.

 

Zdroj: E15.cz
 

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků