Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli

Dostavba dálnice D8 bude mít brzy opět platné stavební povolení. Krajský úřad zamítl odvolání Společnosti ochránců životního prostředí. Rozhodoval o věci už podruhé - poprvé na konci dubna, načež se dálnice mohla 2,5 měsíce stavět, pak ale ekologové uspěli s žalobou u soudu, povolení ztratilo platnost a stavba musela být v rychlosti zakonzervována. Dnešní rozhodnutí nabude právní moci za 15 dnů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potom okamžitě znovu zahájí práce.
Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli

Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA, které proběhlo už v polovině 90. let minulého století a podle nich nedostatečně posoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím.

„Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje,“ vysvětlil dnešní rozhodnutí úřadu mluvčí.

Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu; úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. Řízení EIA trvá minimálně měsíce, u podobně rozsáhlých staveb ale spíš roky.

ŘSD obnoví stavbu i přesto, že hrozí další soud

Je pravděpodobné, že ekologové se na soud obrátí znovu. ŘSD ale nechce čekat a začne stavět hned po uplynutí patnáctidenní lhůty. „Stavba je v takovém stavu, že se na ní dá rychle pokračovat. Je léto, příznivé klimatické období, takže to uděláme. V tuto chvíli přehodnocujeme časový harmonogram,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. (Autor: ŘSD)
 

Zatímco první rozhodnutí připravoval krajský úřad zhruba čtvrt roku, tentokrát vydal rozhodnutí v první den, kdy vůbec mohl. „Vážíme si toho, jak rychle to dokázali vydat,“ dodala Vápeníková. ŘSD proti rozhodnutí soudu podalo kasační stížnost, teď ale jeho vedení zvažuje její stažení, aby se už tak zamotaný právní stav okolo dálnice dál nekomplikoval.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 kilometrů, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových.

Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala. „Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků