Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli

Dostavba dálnice D8 bude mít brzy opět platné stavební povolení. Krajský úřad zamítl odvolání Společnosti ochránců životního prostředí. Rozhodoval o věci už podruhé - poprvé na konci dubna, načež se dálnice mohla 2,5 měsíce stavět, pak ale ekologové uspěli s žalobou u soudu, povolení ztratilo platnost a stavba musela být v rychlosti zakonzervována. Dnešní rozhodnutí nabude právní moci za 15 dnů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potom okamžitě znovu zahájí práce.
Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli

Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA, které proběhlo už v polovině 90. let minulého století a podle nich nedostatečně posoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím.

„Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje,“ vysvětlil dnešní rozhodnutí úřadu mluvčí.

Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu; úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. Řízení EIA trvá minimálně měsíce, u podobně rozsáhlých staveb ale spíš roky.

ŘSD obnoví stavbu i přesto, že hrozí další soud

Je pravděpodobné, že ekologové se na soud obrátí znovu. ŘSD ale nechce čekat a začne stavět hned po uplynutí patnáctidenní lhůty. „Stavba je v takovém stavu, že se na ní dá rychle pokračovat. Je léto, příznivé klimatické období, takže to uděláme. V tuto chvíli přehodnocujeme časový harmonogram,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. (Autor: ŘSD)
 

Zatímco první rozhodnutí připravoval krajský úřad zhruba čtvrt roku, tentokrát vydal rozhodnutí v první den, kdy vůbec mohl. „Vážíme si toho, jak rychle to dokázali vydat,“ dodala Vápeníková. ŘSD proti rozhodnutí soudu podalo kasační stížnost, teď ale jeho vedení zvažuje její stažení, aby se už tak zamotaný právní stav okolo dálnice dál nekomplikoval.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 kilometrů, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových.

Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala. „Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.

Zdroj: E15.cz
 

Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 70 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků
TEST Audi S8 TFSI quattro (420 kW): Lepší sportovní limuzína tu ještě nebyla!

Audi S8 TFSI quattro 420 kW

Specifikace testovacích automobilů se často vejdou na jeden papír velikosti A4. K testovanému Audi S8 bylo takových papírů 26.

19.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků