Dálnice D11 je nejrychleji stavěná dálnice v Evropě

ŘSD: Česká republika si může v oblasti výstavby dopravní infrastruktury připsat mezinárodní primát. Úsek dálnice D11 mezi Žehuní a Chýští vedoucí na tahu mezi Prahou a Hradcem Králové je ve svém měřítku nejrychleji stavěnou dopravní tepnou v Evropě. Stavba dlouhá 16 kilometrů byla zahájena v říjnu 2004 a zprovozněna v polovičním profilu bude v prosinci 2005.

Stavba 1104 je dlouhá 26 kilometrů a vede z Libic nad Cidlinou do Chýště, navazuje na ní stavba 1105 do Hradce Králové. Na všech částech úseku 1104 již probíhají stavební práce, kterých se účastní několik stovek dělníků, desítek dopravních prostředků a další stavební techniky (velkoobjemové dempry, dozery, bagry, vrtací soupravy apod.). "Pokud se, co do rychlosti výstavby, podíváme na jiné stavby v České republice nebo v Evropě, tak žádná z nich se nemůže dálnici D11 vyrovnat. Stavba 1104 je díky velkému nasazení nejrychleji stavěným dopravním tahem," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Petr Laušman.

Dálnice D11 v úseku od Libic nad Cidlinou do Chýště je velmi sledovanou komunikací v České republice. Prvním důvodem jsou velmi vysoké intenzity dopravy na stávající silnici I/11 a snaha otevřít obchvat dopravou sužovaného města Chlumec n.C. již letos. Druhým důvodem je vládní slib z roku 2001 továrně TPCA. Dopravní obslužnost na Prahu již byla zajištěna a zbývá ještě směr východní.

Náklady na výstavbu 26 kilometrů dlouhého úseku se pohybují kolem 8 miliard korun. Výstavbu komplikovalo dlouhé studené počasí na přelomu let 2004 a 2005. V průběhu výstavby musela být využita ojedinělá stavební technologie. "Za běžných okolností se některé práce v tak extrémních klimatických podmínkách provádět nedají. Na stavbě pokračují práce často i 24 hodin denně a pro splnění termínu, kterým je prosinec 2005, bylo nutné najmout mnohem větší počet pracovníků než obvykle." doplnil Petr Laušman

Celý úsek D11 od Poděbrad k Hradci Králové bude jako plnohodnotná dálnice zprovozněn koncem roku 2006. Těchto 45 km bude stát zhruba 15 mld. Kč. Poloviční neboli "silniční" profil mezi Žehuní a Chýští bude ale řidičům či továrně TPCA k dispozici již v prosinci 2005.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků