Dálnice D11 je nejrychleji stavěná dálnice v Evropě

ŘSD: Česká republika si může v oblasti výstavby dopravní infrastruktury připsat mezinárodní primát. Úsek dálnice D11 mezi Žehuní a Chýští vedoucí na tahu mezi Prahou a Hradcem Králové je ve svém měřítku nejrychleji stavěnou dopravní tepnou v Evropě. Stavba dlouhá 16 kilometrů byla zahájena v říjnu 2004 a zprovozněna v polovičním profilu bude v prosinci 2005.

Stavba 1104 je dlouhá 26 kilometrů a vede z Libic nad Cidlinou do Chýště, navazuje na ní stavba 1105 do Hradce Králové. Na všech částech úseku 1104 již probíhají stavební práce, kterých se účastní několik stovek dělníků, desítek dopravních prostředků a další stavební techniky (velkoobjemové dempry, dozery, bagry, vrtací soupravy apod.). "Pokud se, co do rychlosti výstavby, podíváme na jiné stavby v České republice nebo v Evropě, tak žádná z nich se nemůže dálnici D11 vyrovnat. Stavba 1104 je díky velkému nasazení nejrychleji stavěným dopravním tahem," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Petr Laušman.

Dálnice D11 v úseku od Libic nad Cidlinou do Chýště je velmi sledovanou komunikací v České republice. Prvním důvodem jsou velmi vysoké intenzity dopravy na stávající silnici I/11 a snaha otevřít obchvat dopravou sužovaného města Chlumec n.C. již letos. Druhým důvodem je vládní slib z roku 2001 továrně TPCA. Dopravní obslužnost na Prahu již byla zajištěna a zbývá ještě směr východní.

Náklady na výstavbu 26 kilometrů dlouhého úseku se pohybují kolem 8 miliard korun. Výstavbu komplikovalo dlouhé studené počasí na přelomu let 2004 a 2005. V průběhu výstavby musela být využita ojedinělá stavební technologie. "Za běžných okolností se některé práce v tak extrémních klimatických podmínkách provádět nedají. Na stavbě pokračují práce často i 24 hodin denně a pro splnění termínu, kterým je prosinec 2005, bylo nutné najmout mnohem větší počet pracovníků než obvykle." doplnil Petr Laušman

Celý úsek D11 od Poděbrad k Hradci Králové bude jako plnohodnotná dálnice zprovozněn koncem roku 2006. Těchto 45 km bude stát zhruba 15 mld. Kč. Poloviční neboli "silniční" profil mezi Žehuní a Chýští bude ale řidičům či továrně TPCA k dispozici již v prosinci 2005.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků