Dálnic je v Česku málo, ale přibývají

37 komentářů

Fidel Castrol
20. října • 22:08

Už léta trvá obecně zažitý omyl, že D11 je "hradeckou" dálnicí a že v budoucnu povede do HK. Není to pravda, povede přes Chýšť a Dobřenice do Opatovic nad Labem, kde skončí megalomanskou dálniční křižovatkou s " silnicí I/37 HK-PA. Pokud to dobře dopadne, bude dále pokračovat jako R35 směrem na Olomouc. A téměř v nedohlednu je její severní napojení jako R35 směr Liberec a severovýchodní větev kolem Hradce Králové na Jaroměř a Polsko. Vzhledem k tomu, že polská strana tuto trasu nepodporuje, nemá dotažení dálnice k Hradci a její pokračování směr Náchod-Wroclaw prakticky žádný smysl. Polsko má vytvořený dálniční uzel v Katovicích a stavět další dálnici Lodž - Wroclav - Náchod nehodlá.

LeonardoCupranek
20. října • 20:59

Jak se pozna, ze je neceho malo? Tedy myslim v monopolizovanem odvetvi ....
 

demeter
20. října • 10:49

Kdybych prisel za dealerem se 6,5 miliardy, tak by mi jich dal minimalne o nejakejch tisic kusu vic.

Pavel
20. října • 9:08

Veta "bude zprovozněn pouze jeden jízdní pruh, ve kterém se bude jezdit obousměrně, proto nelze toto otevření brát jako plnohodnotné" svedci o malych znalostech autora clanku. Nebo si snad autor mysli, ze v jednom jizdnim pruhu sirokem 3,75 m se vedle sebe vejdou dve auta ?

polakow
19. října • 19:58

Musím souhlasit, povolení na 160 je nesmysl. Závody Nascar by byly denní realita a ti co by jeli  "napohodu" kolem 110 by museli vysloveně trnout hrůzou kdo je zezadu smete. Krom toho spousta kreténů by tak jezdila i za mokra a snížený vyditelnosti. Naopak na D1 by kvůly  hustotě měla být rychlost na většině trasy  snížena na110, klesání před Brnem , tam se snad taky pořádaj denní závody.  Raděj bych viděl obchvaty kolem vesnic a měst a u vesnic-některých  přes které jde  nyní nějaká hlavní trasa bych rychlost naopak zvýšil na cca 70, páč  brzdit každých 5 km to je fakt vo nervy, lidi to nevydržej a předjíždí se-plynulost jízdy jde do prdele.Pardon. Kdo jede přes takovou Chrudim , ví co to znamená  "vo nervy!!

Radek Ondrášík
19. října • 20:40

Toto je právě to, co se nestane a čím argumentují odpůrci. V Německu je defacto rychlost neomezena, přesto tam je mnohem ohleduplnější jízda, než u nás. V Rakousku bude 160 také platit a sami řekli, že je to krok, kdy se situace legalizuje. Pokud by se u nás rychlost na 160 km/h na vhodných úsecích zvýšila, nedošlo by k ničemu jinému, než k tomu, že by se zlegalizoval nynější stav. Nevěřte tomu, že na úseku, kde se dnes může jet 130 a jede se 160, že se po navýšení na 160 pojede 190, ale pořád se pojede stejně jako dnes. Všude, kde se tyto změny zkoušel toto platilo a ani dnes není problém jezdit 200 km/h po dálnici, ale takto jezdí jenom pár vyjímek. Většina řidičů jezdí okolo 110 km/h, šetří palivo, nechtějí jet rychleji a toto by zůstalo. Ti co jezdí dnes rychle by jeli pořád stejně, jenom by nebyli nesmyslně perzekuováni. Osobně jezdím většinou do 130 km/h, ovšem, když vidím nový obchvat kolem Olomouce, který snese rychlosti u nových aut a při dobrém počasí i +250 km/h tak se mi zdá 130 km/h prostě málo.

Fidel Castrol
20. října • 20:35

To je pravda. Je naivní se domnívat že zvýšení limitu by přineslo zvýšení míry překračování rychlostních limitů. Pokud dnes někdo chce jet po dálnici 160, tak jede, pokud někdo chce jet 250, jede taky, v obou případech obvykle pouze tehdy, pokud to provoz umožňuje, výjimky se občas najdou. Stejní řidiči pojedou stejně rychle ať bude limit 110 nebo 200. Obavy z postihu? Nejsou překážkou, je řada značně spolehlivých způsobů jak do radarové pasti nespadnout.
Protože se na našich dálnicích jezdí skutečně, umožňuje-li to provoz, nejčastěji kolem 150-160km/h, šlo by stejně jako v Rakousku o legalizaci stavu a tedy  jen těžko může být řeč o zvýšení počtu nehod. K tomu není žádný důvod.
Výkřiky typu - pak budou všichni jezdit 160 a to je nebezpečné.... to je přeci absurdní. Rozumný, zkušený řidič za volantem dobrého auta při malém provozu a suché dálnici není ani při velmi vysoké rychlosti žádným zdrojem neúměrného rizika. Rozhodně je dramaticky méně nebezpečný než unavený řidič kamionu s minimální zkušeností a nadměrným sebevědomím, který jede hlava-nehlava na doraz omezovače 85kmh obec-neobec nalepený pár decimetrů za návěsem obdobného pitomce před sebou. Nebo než senilní stařec v škodě 105 s platem vajec za oknem jedoucí v pátečním odpoledni svých 55kmh, nalepený na středovou čáru.
Fenomén strachu z rychlosti je umělý a falešný. Hlupák pojede nebezpečně a rozumný řidič bezpečně bez ohledu na polohu rafičky na tachometru.

mistr kambaly
20. října • 0:04

no, neomezena... ona to není zrovna radost připlést se v německu do kolize a překročit při tom DOPORUČENOU rychlost. pěkně to vysaje peněženku, pojišťovna od vás může dát (a ráda dá) ruce pryč...

ostatně, takhle se mi to líbí. doporučit rychlost, při jejím překročení už nést důsledky na vlastní kůži i peněžence. nikoliv jen prostě zrušit omezení a dávat zbytečný a nesmyslný vánoční dárky...

JirkaK
19. října • 19:25

Vždyť tam stačí jenom dát ty značky! Stejně jako se může značkou zvednou rychlost v obci z 50, na 70 nebo 80, tak stejně by se mohla zvednout na dálnici ze 130 na 160. Jenom nevím, jak by se potom vysvětlovalo lidem, že to platí jen ve dne a za sucha, že na mokru, náledí a nebo potmě je to šílenství.

Fidel Castrol
20. října • 20:16

To bohužel nemůžou. Podle naší legislativy lze zvednout rychlost v obci max o 30kmh nad obecný limit, tedy z 50 na max 80 a z 80 na dálnici a silnici pro mot.vozidla v obci na max 110. Nelze ale zvýšit rychlost mimo obec e tedy ani na dálnici nad obecný limit 90 resp. 130. A to ani kdyby se ve složkách společně a nerozdílně rozhodujících o dopravním značení stalo nemožné a vyskytla se tam hlava otevřená, která by to zvýšit chtěla.

martin
19. října • 13:05

jestli ten vyskov otevrou uz pristi tyden tak to je posledni moznost ted o vikendu ho zkusit na bruslich... (snad bude pocasi)
 

jirka
19. října • 21:11

Jo taky bych se mel jit mrknout, nez to tam bude svistet 200kmh. V pondeli se sjedou velke zviratka v cele s Parouback a slavnostne to otevrou. Joj az mi bude smutno, kdyz mi kolem baraku prestane jezdit tech 10t aut denne. A uz by meli stavet pokracovani na Kromeriz (jako ze nemaj prachy), neb ten usek od Stribrnic do KM je otresnej.

Petr Broža
19. října • 15:30

Bude

Haya
19. října • 8:49

160 km/h nebo neomezená u nás? V tom našem banánistánu? Utopie, aspoň za předpokladu dnešní politické garnitury

Riccardo
20. října • 9:39

U nás je ale neomezená rychlost kdekoliv, nejenom na dálnici, nebo snad ne ? Pokaždé když vyjednu na cestu, a ne jen na dálnici, mám ten dojem ...

KOSS
19. října • 12:21

Spise se bojim ze po naprostem uvolneni rychlosti by to na nasich dalnicich vypadalo naj na Nascar zavodech (cekani na nehodu a pak komentar "To byla ale racha"). V dobe kdy nase dalnice jsou a/ 2 proudove s 1 proudem obsazenym kamiony b/ triproude ale s provozem jak na magistrale v Praze, se mi jevi obecne zvysenni rychlosti jako nesmysl. Naopak jsem pro to co udelali rakusaci ale obracene. Nechat 130 a podle situace zvysovat. Otazka je, zda to je zvladnutelne a pak kdo by to delal nikomu se do toho asi chtit nebude.

A k tem dalnicim. Je pekne ze se otevre aspon co se otevre. Vzdy by mohlo byt jeste hur, ale ale stavet 6 km treba 6 let, no nevim zda se mi to k smichu. To radeji zvolim jednu dalnici a za tech 6 let ji postavim celou a pak hup na dalsi, nez mit rozestavenych dalnic nekolik. Samozrejme uznavam namitku o anti-ekologickych hnutich.

A zatreti. Doufam, ze kdyz uz dalnici postavili tak pekne, ze kazdej nakladat co po ni prejede bude mit tu spravnou vahu a ne az se na moravu opet dostanu a pojedu po teto "nove" dalnici tak tam budou koryta jak na horsky potok.=>Vazit,vazit,vazit a ma li pokutu tak sankce az se jim z toho mozecek zavari.

zdenek
19. října • 10:51

Ja si naopak dokazu zive predstavit Paroubka jak po zvyseni max rychlost na dalnicich na 160 by se po par mesicich mohl chlubit ze diky jim a prijatemu bodovemu systemu klesnul pocet aut prekracujicich rychlost na dalnicich o 90%

pjanda
19. října • 9:00

Blizi se Vanoce a kazdy si neco preje. Radek zvolil 160 na dalnici, muzeme to zpochybnovat, ale meli bychom to respektovat

pepa
19. října • 8:21

"Nový úsek byl vystavěn podle přísných bezpečnostních meřítek"
Doufam ze ho staveli podle jinych prisnych meritek, nez treba obchvat Olomouce. Tam kde se neobtezovali se svodidly zato kolem dalnice nasazeli stromy. Nova dalnice bez svodidel a se stromy okolo, priserne.
Pak uz jen povolit tech 160Km/h a zachranka tam ani nebude muset jezdit, jen to jednou za tyden vzdycky seskrabou do igelitovych pytlu.

puck
19. října • 8:25

lolo to vazne ? to musel byt idiot co to projektoval

Skyline
19. října • 12:55

Bohuzel, idiot to v zadnem pripade nebyl. Naopak to byl velmi chytry clovek, ktery ovsem vedel, jak se o penize, usetrene za svodidla, rozdelit s temi spravnymi lidmi (mozna to ani nebyl projektant, kdo se rozhodl penize za svodidla utratit radsi za novy domek nebo auto).
 
Porad mi pripada, ze se vsichni divaji na podobne veci strasne naivne. Chce to videt v sirsich souvislostech.

pepa
19. října • 14:20

Cloveka, ktery je za tohle odpovedny, bych jako "velmi chytreho" zrovna neoznacoval. Jestli kvuli nemu budou v budoucnu umirat lide, je na to spousta uplne jinych pridavnych jmen

Skyline
19. října • 14:31

Dobre, napisu to natvrdo - ironicky minene "velmi chytry"  pro tyto ucely nahrazuji neironickym "vychcany". Statni zakazky vseho druhu jsou proste o tom, kolik si kdo muze nahrabat do vlastni kapsy, na nejake podruzne veci typu bezpecnost se zvysoka kasle. Osobne si myslim, ze proste nekdo mel slibeny poradny uplatek, ale ten se z rozpoctu neporadilo ziskat, takze se muselo setrit primo na stavbe. Tak to bohuzel chodi.
 
Napriklad v Brne se pred lety predelavala pomerne dost velka krizovatka (cisla ber s rezervou, uz si to nepamatuju, je to spis pro ilustraci) za asi 40 mega. Kdyz se dodelala, zjistilo se, ze tramvaje se v zatacce nemuzou bezpecne mijet a muze dojit ke stretu. Tuto cast tedy (pokud vim, tak stejna firma) upravila za malickost - dalsich 20 mega. At mi nikdo nerika, ze projektant byl idiot, ktery nevedel, jaka je bezpecna vzdalenost mezi kolejemi. A protoze kolem toho nebyl zadny velky humbuk (jen nejake ty poplasne zpravy v novinach, ale zadny konkretni vysledek ani jmena), je dost zrejme, ze se nekdo pekne napakoval. Za normalni situace by se to prece muselo opravit na naklady stavitele, ne, ze to vytahne zakaznik (=mesto) z vlastni kapsy....

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pepa
19. října • 15:03

Jo jo, tusim to bylo nekde na Hlavnaku.
Ne nadarmo je zname ze u nas jsou velke stavby z "nejakych" duvodu zhruba 2x drazsi nez by spravne mely byt.
Ale to ze nakonec jeste odrbou zakladni veci potrebne pro bezpecnost a zivoty lidi je fakt humus.

Skyline
19. října • 15:49

Jo, bylo to tam. Poblemove misto bylo odbocovani tramvaji do kopce na Husovu.
Presne tak, u nas je to bohuzel klasika a odrbavani zakladnich veci je peknou ukazkou hesla "po nas potopa" v praxi.

Nevedko Kratulko
19. října • 15:02

No ja sa cudujem stavebnemu uradu, ze dialnicu skolaudoval, ak nema zvodidla. Este federalne normy hovorili o tom, ze dialnica musi mat (okrem napriklad odstavneho pruhu a pod) aj zvodidla po celej dlzke. Alebo v Cechach uz takato norma neplati?

Pavel
20. října • 9:03

V Cechach nevim, ale na Morave plati.

Skyline
19. října • 15:31

Zas tak do toho nevidim a tim usekem jsem zatim ani nejel, nicmene norma-nenorma, myslim, ze v nasem ruzovo-rudem bananystanu je mozne vsechno...

mistr kambaly
19. října • 19:29

nedělám si žádné iluze, že by to v modročerném kocourkově bylo lepší...

tolar
19. října • 0:30

...ale vec ma i stinne stranky. Zabavuji se pozemky lidem, kteri se jich zbavit nechteji a prohlasuje se to za verejny zajem. Odporne.
A pak je tu ta rychlost, 130 se vymyslelo v Evrope pri ropne krizi a myslim, ze to vubec neopovida moznostem dnesnich dalnic a aut. Uz jen to, ze tahle rychlost platila za dob aut, ktere dnes nesnesou srovnani ani s Dacii Logan. U nas tedy byvalo 110, ale to bylo proto, ze 130tkou by se pri ropne krizi nic neusterilo, zadny auto tu tenkrat 130 nejezdilo

Riccardo
20. října • 9:34

Chudáci spekulanti, co to koupili, aby mohli vydírat stát. Teď jim to podle nového zákona vyvlastní. To je mi tak líto ....

Pavel Mareš
20. října • 18:01

Nám komunisti ukradli polnosti a dnes je kradou znovu.Ba ne,nekradou vykupují za 3Kc/m.O skutečné ceně za pozemky najednou nikdo neví.Naproti kde dálnice nepovede se prodávají tytéž pozemky pro stavby domů za tisíce/m.Tak ať žije veřejný zájem(pod který se dá dnes schovat cokoli)!

Fidel Castrol
20. října • 21:52

Dálnice jako zcela evidentně stavba v obecném zájmu by měla mít jednoznačně legislativní přednost s minimalizovanou nebo pokud možno nulovou možností blokace majitelem pozemku. Na druhou stranu majitel pozemku by měl být odškodněn odpovídající a nikoliv symbolickou cenou za pozemek, což v celkových nákladech na zemní, projekční, stavební práce, enormní zisky stavebních firem a slušné úplatky je částkou zcela zanebatelnou. Takže bych viděl jako rozumnou zákonem stanovenou jednotnou sazbu bez ohledu na lokalitu. Například 300 kč/m2. při šířce dálničního tělesa kolem 40m znamená 12 000kč za metr dálnice. Směšná cena.

Skyline
20. října • 15:28

Slepa zavist by ti nemela zatemnovat mozek, soudruhu.

Dusan
19. října • 10:59

Myslim, ze hlavni duvod 110tky bylo, ze nase "dalnice" neodpovidaly svym provedenim skutecnym dalnicim. Nebyla dodrzena omezeni na velikost stoupani/klesani, polomery zatacek, najezdy a sjezdy + dalsi parametry.

Lenny
20. října • 7:55

Už v tu dobu byly dálnice stavěny podle norem skoro stejných jak teď. Maximální stoupání bylo 4%, minimální poloměr oblouk je 1250 při navrhované rychlosti 120.
Takže v navrhování to nebylo. Spíše v něčem jiném

Dušan D.
19. října • 10:54

Ona byla nějaká souvislost mezi 130 a ropnou krizí? Jaká? Jestli 130 proti 110 něco ušetří, je to jedině čas.

Doporučujeme

Články odjinud