Dálnic je v Česku málo, ale přibývají

Situace na českých dálnicích a rychlostních komunikacích je poměrně složitá. Jejich kapacita nestačí hustotě provozu a jakákoli nehoda blokuje dopravu po mnoho hodin. První blýskání na lepší časy se odehraje v nejbližších dnech prodloužením naší nejdelší dálnice. Do konce příštího roku pak přibyde v Česku celkem 90 km nových dálnic.
Dálnic je v Česku málo, ale přibývají

Skoro 18 nových km na D1

Nový úsek Vyškov - Vrchoslavice

Již za necelý týden, přesněji 24. října, se otevře pro dopravu nový úsek dálníce D1, a tak se naše nejdelší a nejstarší dálniční komunikace opět trochu protáhne. Nový úsek bude měřit 17,5 km a povede od Vyškova u Brna směrem na Zlín, do moravských Vrchoslavic. Výhledově se počítá s prodloužením této trasy až do Ostravy a již nově otevřené kilometry pomohou komfortu a rychlosti cestování. Samotný úsek nemá pouze okamžitý význam, ale bude v blízké budoucnosti patřit mezi jeden z nejfrekventovanějších dálničních úseků v České republice, neboť nedaleko Hulína vznikne v brzké době křížení D1 s R49, která směřuje do Zlína a na Slovensko a také s R55, která směřuje do Břeclavi. Stavba je realizována od roku 2001 a její cena se vyšplhala na 6,5 mld Kč (pro představu byste si za toto koupili 200,5 milionu litrů Naturalu, nebo 25 100 Fabii sedan).

Nový úsek byl vystavěn podle přísných bezpečnostních meřítek a je škoda, že i na nových úsecích bude stále platit omezení maximální rychlosti na 130 km/h. Česká správa silnic a dálnic by ve spolupráci s policií a Ministerstvem dopravy mohli navštívit sousední Rakousko, kde bude na určitých částech dálnic v případě dobrého počasí pružně měněna maximální rychlost ze 130 na 160 km/h, nebo se inspirovat Německem, kde je rychlost na dálnicích dlouhodobě neomezena i v místech, která jsou oproti novému úseku D1 mnohem méně přehledné. Podobný krok by zlepšil a zpohodlnil dopravu i u nás.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový dálniční úsek D1 Vyškov - Vrchoslavice

Tip: kompletní fotogalerii nového úseku naleznete zde.

Kdy bude D1 kompletní?

Konečné dokončení dálnice D1 se předpokládá za pět let, tedy v roce 2010, kdy by měl být postaven poslední úsek. Od nynějšího konce ve Vrchoslavicích k hranicím do Polska zbývá ještě 130 km. Po dokončení tak bude mít D1 délku 377 km a povede jakýsi pomyslný žebříček délky českých silnic s ještě větším náskokem. Z těchto 130 kilometrů, které ještě zbývá dokončit, je již dnes rozestavěných přes 80 km, hlavně v okolí Ostravy a Kroměříže. Přestože se právě úsek na Severní Moravě označuje jako D47, ponese nakonec jméno D1. Dle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic je to z prostého důvodu - tato silnice bude spojovat tři největší česká města, měla by je spojovat jedna silnice, a tak po dokončení "pohltí" moravskou D47 česká D1.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Úseky dálnice D1

Tip: kompletní informace a fotogalerie o D1 naleznete zde.

A co ostatní?

Co se týče dálnic, není tento úsek posledním, který se ještě v letošním roce pro motoristy otevře. Dalším úsekem je 16 km dálnice D11 v okolí Chlumce nad Cidlinou. V tomto úseku ale bude zprovozněn pouze jeden jízdní pruh, ve kterém se bude jezdit obousměrně, proto nelze toto otevření brát jako plnohodnotné. Finální verze tohoto úseku bude otevřena až za rok a v té době bude zprovozněna nejen druhá půlka úseku, ale celá nová, plnohodnotná trasa, která povede až do Hradce Králové.

Příští léta přinesou dalšich 72 km

Již v příštím roce se otevře celkově 72 kilometrů nových úseků, což bude absolutní rekord, který se v budoucnu asi již nebude opakovat. Celkově půjde o 3 úseky:

  • 3,5 km dlouhý úsek střední části obchvatu Plzně. V tomto úseku najdeme pak i 380 metrů dlouhý tunel a 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu. Tímto posledním úsekem se dokončí obchvat Plzně a celá dálnice D5. Ta bude měřit 150 kilometrů a povede z Prahy, přes Plzeň až na hranice v Rozvadově. Téměř celá tato dálnice D5 se stihla vybudovat od roku 1989, kdy bylo dokončených pouze 29 km.
  • 23,4 km dlouhý úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem až na německé hranice v Petrovicích. Zajímavosti tohoto úseku je, že bude překonávat přes 482 metrů výškového převýšní v Krušných horách. Dalsí a největší zajímavostí bude tunel s délkou 2 km, který se tak stane nejdelším silničním tunelem v České republice. Ke kompletnosti dálnice D8 z Prahy do Petrovic, tak bude chybět již jen 16,4 km dlouhý úsek Lovosice - Řehlovice.
  • 45 km dlouhý úsek dálnicce D11 z Poděbrad, kde nyní dálnice končí až před Hradec Králové. Tam bude prozatím dálnice končit, protože se ještě stále nepodařilo vyřešit majetkové spory o pozemky pod budoucí dálnici. Kdy se tedy dálnice dostane až do Hradce není jasné.

V dalších letech budou přibývat nové úseky pomaleji, ale půjde často o konečné úseky již rozestavěných dálnic. V roce 2008 tak bude dokončan dálnice D47, na kterou do roku 2010 naváže D1. V roce 2007 bude dokončen další úsek v dálnice D3 v délce 8,7 km, která vede severně od Tábora.

Dálnice    úsek                                             délka úseku     orientační cena             plánované

                                                                                                                           dokončení

D1*          Vyškov – Vrchoslavice                         17,6 km           6,0 mld. Kč                   2005

D3           Mezno – Chotoviny                                8,7 km           2,5 mld. Kč                   2007

D5           střední část plzeňského obchvatu           3,5 km           2,5 mld. Kč                   2006

D8           Ústí n.L. – Německo                            23,4 km         19,0 mld. Kč                   2006

D11         Poděbrady – Hradec Králové                48,3 km          15,0 mld. Kč                   2006

D47**       Lipník n.B. – Ostrava – Polsko             80,2 km          57,0 mld. Kč                   2008

 

*           Týká se i stavby obchvatu Kroměříže            3 km          1,5 mld. Kč

**          Týká se zatím staveb 4704, 4707, 4708, 4709.1 a 2 či jejich součástí (cca 44 km).

 


Tip:
kompletní přehled rozestavěných úseků naleznete zde.

 

 

Věřme, že se i v dalších letech budeme dočkávat nových úseků kvalitních dálnic, které zásadně pozmění naše pohlížení na kvalitu dopravy po České republice. Naše země je dnes proslulá především přetíženou dálnicí D1, ze které má snad každý z nás nějaký negativní zážitek. Chybí však ještě mnohé, z dálnice z Prahy do Českých Budějovic stojí zatím pouze kilometry, severní trasa, která by odledhčila D1, má rovněž k realizaci daleko. Kdyby tak 90 kilometrů dálnic mohlo v dohledné době přibývat každý rok...

 

 

Všechny fotografie čerpány ze stránek www.ceskedalnice.cz, kde naleznete také další informace o rozestavěnosti českých silnic a dálnic.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků