Daimler DS420 (1968): jen pro vyvolené

Podobný model bychom v moderních dějinách automobilu hledali asi jen obtížně: Daimler DS420 byl výhradně limuzínou a v nejvyšších kruzích slouží dodnes.

Model DS420 vyráběla společnost Daimler Company Limited v letech 1968 až 1992 a vzniklo celkem něco přes 5 000 automobilů tohoto typu. Sloužily (a v některých případech stále slouží) ve státních službách a jako oficiální reprezentační vozidla nejvýše postavených státních představitelů včetně královských dvorů Velké Británie, Švédska nebo Dánska. U Daimleru bylo vyrobeno 4 141 limuzín a 903 podvozků pro speciální stavby včetně pohřebních vozů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Daimler DS420 z prvních let výroby, vlevo jeden z prvních prototypů

Model DS420 byl představen 11. června 1968 jako nástupce modelů DR450 (Majestic Major) a Princess Limousine. Vůz využíval mechanických skupin standardních Jaguarů 420G s rozvorem náprav prodlouženým o více než půl metru na 3 580 mm a legendárním řadovým šestiválcem 4,2 l DOHC z řady Jaguar XK se závodními kořeny. Přední část karoserie s dvěma páry kulatých světlometů připomínala Daimler Sovereign.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo záběr z roku 1969 (Sovereign a DS420), uprostřed speciál pro guvernéra Jamajky

Za podběhy zadních kol byly dvě samostatné palivové nádrže s celkovým objemem necelých 80 l, z nichž každá měla vlastní elektrické čerpadlo, a řidič mezi nimi mohl přepínat ovladačem na palubní desce. Vpředu byla pevná jednodílná lavice bez možnosti podélného posuvu či regulace sklonu opěradla, alespoň volant byl podélně stavitelný v rozmezí zhruba 70 mm. Zato vzadu se cestující těšili z opulentní nabídky prostoru a byli od přední části odděleni posuvnou skleněnou stěnou.

Retro | Jaguar

Jaguar XK: historie legendy

Zadní lavice byla široká bezmála dva metry a celkově bylo vzadu místa jako v konkurenčním, ovšem dvakrát dražším modelu Rolls-Royce Phantom VI. Podvozek měl všechna kola nezávisle zavěšena a opatřena kotoučovými brzdami a motor s úctyhodným výkonem 249 koní (183 kW). V kombinaci s automatickou, třístupňovou převodovkou vozy s pohotovostní hmotností přesahující hranici 2 tun dosahovaly rychlosti 176 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vzadu vůz nabízel přebytek prostoru ve všech směrech, dvojice nouzových sedátek se úhledně sklápěla do podlahy k dělicí přepážce

Zprvu byly limuzíny Daimler DS420 vyráběny v dílnách londýnské karosárny Vanden Plas z Kingsbury Lane a nesly její emblémy, teprve v roce 1979 byla jejich produkce přesunuta do továrny Jaguaru v Coventry. V souvislosti s tím vozy dostaly upravené nárazníky a posílenou antikorozní úpravu karoserie, jinak se vyráběly až do roku 1992 prakticky beze změn. Daimler DS420 byl k dispozici v široké škále provedení interiéru od těch základních až po mimořádně komfortní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vzory laků a čalounění z let 1972 a 1987, vpravo jeden z vozů sloužících britské královské rodině ve společnosti Bentleye

Malosériová výroba těchto automobilů s výrazným podílem ruční práce umožňovala jejich rozsáhlou adaptaci podle požadavků konkrétního zákazníka. Na objednávku šéfa Jaguaru Sira Johna Egana údajně vznikl speciál opatřený televizí, počítačem a tiskárnou a příručním barem. DS420 byl ideální volbou pro konzervativní zákazníky, jejichž poptávka až do konce osmdesátých let zajišťovala spolehlivou rentabilitu produkce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model DS420 nahradil v nabídce Daimleru hlavně vozy DR450

V továrně údajně vznikly dva landaulety se stahovací střechou v zadní části karoserie, ovšem zřejmě žádný z nich se dnešních dnů nedočkal. Řada z limuzín však byla v uplynulých letech přestavěna tímto způsobem a slouží v půjčovnách třeba pro svatby. Pohřební vozy se vyráběly na zakázku prakticky od počátku produkce typu Daimler DS420, ale některé byly opět adaptovány z již vyrobených limuzín dodatečně.

Tyto automobily si pořizovali nejnáročnější zákazníci na celém světě včetně těch z královských dvorů, ale také luxusní hotely. Flotilu těchto vozů provozovala také tovární půjčovna Daimler Hire.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Většina vozů řady DS420 vznikla jako limuzíny, populární byly však také pohřební vozy

V garážích buckinghamského paláce slouží v současnosti tři vozy Daimler DS420 včetně jednoho z posledních tří vozů vyrobených v roce 1992.

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2010
Stav: 116 770 km
Cena: 195 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků