Daihatsu má dvoutaktní naftové auto plnící Euro 5

28 komentářů

737888840
11. října • 18:17

Sorry že budu skeptický,až možná i zhořklý,ale připomíná mi to jeden ukazatel,který je pro některé asijské výrobky charakteristický:ŽIVOTNOST. A věřím tomu, že to dva možná tři roky bude sloužit,ale jako ojetina to bude nefunkční pokladnička,strkat do toho budete,ale nic z toho nevytáhnete! (a NEJEN FINANČNĚ) Malinkatý dovětek: Např: Mitsubishi používá motory TDI od VW,protože...

mlok
11. října • 11:19


http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/

Ráďa
10. října • 20:41

Doutaktní ropák před pár lety zkoušel i M-B, účinnost spalování to mělo solidní, ale pak se od toho upustilo

737888840
11. října • 18:22

Výborně,čekal jsem,kdo s tím přijde první,jenže MB řešil otázku kvality a životnosti.....

Panda
10. října • 15:21

Nechci vypadat moc chytře, ale nadávno jsem sám přemýšlel, proč na tom někdo nepracuje. Japonci mě zase předběhli. Alespoň mě to nepřekvapilo a tak mohu dát k dispozici odkazy, které jsem sám procházel. Povídání začíná na http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke.htm, obrázek jako z učebnice je pak na další stránce http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm, ... .
Benzínový dvoutakt má 2 zásadní nevýhody (obě mají vliv na emise):
1) K vyplachování benzínového dvoutaktu se používá spodní strany pístu pohybem dolů. Palivo pak prochází skříní a musí obsahovat olej.
2) Vypláchnutí čerstvou směsí není dokonalé. Část čerstvé směsi se může dostat do výfuku.
U benzíňáku je problematické vstřikování paliva.
Dieselův dvoutakt musí mít kompresor, který vyplachuje čístým vzduchem. Pro jistotu se ho může válcem prohnat o něco více, aby vypláchnutí bylo dokonalé. Po stlačení pak můžete vstříknout přesné množství paliva.
Na obrázku dle odkazu jsou 2 ventily, ale oba jsou výfukové. Technicky by bylo řešitelné obrátit chod paliva válcem a ventil nebo ventily budou sací a půjde přes ně jen čerstvý vzduch. Na sedlech ventilů se nebude mít co  usazovat a takový motor poběží na všechno možné, třeba oblíbený olej z hranolků, projde-li tryskou.
Co se týče vibrací, 2 válcový dvoutakt by snad měl chodit lépe než 3 válcový čtyřtakt.
Zkuste, prosím, dát někdo přesnější odkaz k tématu na www.daihatsu.com, já jsem tam nic nemohl najít.

petrumr
10. října • 19:53

kdyby ten ventil byl sací,tak už by to nemohl být dvoutakt.Ta lokotka sergej měla ten motor z ponorky.

Panda
11. října • 8:12

Bude to pořád dvoutakt, i kdyby tam nebyl ventil žádný. Stačí pak v úrovni dolní úvrati pístu sací a proti němu výfukový kanál, jak se to běžně dělá u benzínového dvoutaktu. Pak se ale píst nevyplachuje shora dolů (nebo naopak), ale z jedné strany na druhou (viz. http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm). Ventil je tam i proto, aby bylo možno motor přeplňovat. Je-li výfukový, je to jednodušší. Ventil se zavře, ale vzduch se ještě chvilku tlačí do válce.

petrumr
10. října • 15:00

Jestli ten motor bude mít taky takový překrásný zvuk jak sergej,tak sem sním

Fabia RS
10. října • 12:27

není náhodou trošku rozdíl mezi dvoutaktem a dvouválcem? myslím, že pletete jabka s hruškama...

Jogurt
10. října • 12:39

Nepletem. Je to dvouválec A SOUČASNĚ dvoutakt. Tedy dvoudobý dvouválcový motor. Jako například trabbi. Jen s tím rozdílem že tohle je diesel, turbo, kompresor a nikoliv od soudruhů z endéer ale z rákosí.

Mirko
10. října • 11:51

Nafta s kompresorem na hřídeli a turbem na výfuku je (bude) silnou konkurencí i pro benzínové hybridy. A co teprve takový nafťák kombinovaný s elektromotorem ... hmm  

koffr
10. října • 11:06

dvoutaktni naftaky ma vetsina postarsich americkych tahacu silnicnich vlaku, diky skoro dvakrat vetsimu vykonu na objem nez u 4taktu, nepotrebe jakekoliv elektriky a temer nesmrtelnosti motou. navic nejake motory meli dokonce i jeden ventil na valec, ktery slouzil jako urychlovac vypousteni spalin (podobne to mela jiz zminena ruska lokomotiva t699 (rudy sergej)). pak nastavili tak velky emisni hodnoty, že se do toho nevlezly - amici maj rozum, na naftu jezdej jenom prasata kurv*ci zuivotni prostredi

Radek Ondrášík
10. října • 14:54

Přesně jak píšete, ono to není nějaká novinka, ale je to první nasazení v osobních vozech. To, že se tyto motory běžně používají v nákladních vozech z americké produkce, je poměrně známá věc. Proto jsem v článku zdůraznil, že se jedná o primát u osobních vozů. Navíc norma EURO 5, kterou motor plní, zatím leží někdě v Bruselu v šuplíku, proto tento motor jistě stojí za pozornost, na rozdíl od bombastických zpráv automobilek, které přináší pouze malé evoluce stávajících motorů.

neodborník
11. října • 13:41

Jak se pozná že motor plní normu, která ještě neexistuje (leží v šuplíku) ?

-LK-
11. října • 14:09

Něco jiného je existence normy a něco jiného její platnost. Zákony taky známe dříve, než vstoupí v platnost, abychom se na ně mohli připravit.

Radek Ondrášík
11. října • 16:24

Přesně tak, zavádění emisních norem je na dlouhou dobu. Nemůže se zavést emisní norma během roku. Ale nejdřív se oznámí jak bude vypadat. A pak se určí poměrně dlouhý horizont, kdy bude zavedena, aby se automobilky mohly připravit. Ono udělat motor s emisní normou o třídu lepší není jen tak a EURO 5 je již poměrně tvrdá. V podstatě Euro 4 začne platit od nového roku.

Jogurt
10. října • 8:49

Dvoutaktní diesel měl například i malotraktor TK14 nebo slavný tahač vlaků alias Rudý Sergej. Nemyslím si, že by dvouválcový dvoutakt s turbo+kompresor přeplňováním byl něčím jiným než technickou zajímavostí.
Použitelnost takového dvouválce  bude méně než minimální, umím si představit enormní hodnotu vibrací ještě v úrovni harmonické čtvrtého řádu. Vyvažovací hřídele nahoře i dole, s dvojitou a čtyřnásobnou úhlovou rychlostí zaberou dvě třetiny hmotnosti agregátu protože jinak to skrz kapotu vyskočí milému Daihatsu až na střechu. Ale jako pohon vibračního silničního válce by to mohlo být fajn.

standa
10. října • 15:53

Sergej ovšem nesplňoval normu Euro 5.

Radek Ondrášík
10. října • 15:00

motor ma pouze jednu vyvazovaci hridel, i kdyz je to dvoutakt, neni treba michat palivo s olejem atd. navic ma extremne nizke emise + na svuj objem velmi solidni vykon.

xerxon
10. října • 9:14

U nas v Cechach rikame tahaci vlaku lokomotiva .

Jogurt
10. října • 10:46

To je ošklivé cizí slovo. Tahač vlaků se mi líbí víc.

Mirko
10. října • 11:48

Slovo francouzského původu (la locomotive), ovšem v Čechách už min. 150 let zdomácnělé, tedy české. Podobně jako původní české slovo "robot" v jiných jazycích (dokonce bez zkomolení)  

Jogurt
10. října • 12:44

No vidíš. A protože se mi to slovo nelíbí a někteří to komolí do ohavné podoby lomokotýva, používám raději tuzemský ryzí výraz tahač vlaků. Možná by ale bylo přesnější použít tahač železničních vlaků. Kromě toho se mi zdá že část populace používá jiný nečeský výraz mašina.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
dobyvateľ
11. října • 13:19

Snad tahač vagónů, ne?

Stan
11. října • 0:18

Jestli chces v dnesni dobe pouzivat ryze ceska slova tak se uz nedomluvis nebo budes vypadat jak wool

jiri
10. října • 9:04

Jestli tomu pridaji dalsi dva valce nemeni nic na tom, ze maji funkcni krasne cisty a silny dvoutaktni diesel.

Haya
10. října • 8:14

no tak to je zpráva jako hrom

JiVi
10. října • 8:31

tak tenhle prispevek je bomba ...

Doporučujeme

Články odjinud