Kapitoly článku:
- Daewoo se mění na Chevrolet, Nubira se mění na Lacetti
- Čistý styl, přehledný interiér, plasty, ovládací prvky, vrzání
- potrefené autorádio, klimatizace, sedadla, odkládací plochy
- Drobnosti, které nepotěší, vnitřní prostor, volant a nastavení
- Motor, odhlučnění, chování, spotřeba, řízení, řazení, brzdy
- Hodnocení, plusy, minusy, Názor ženy, parametry, výbava
- Všechny pořízené snímky (i nepublikované)
Zajímavý motor
Pohon Nubiry obstarával zážehový čtyřválec DOHC se zajímavým papírovým výkonem 90 kW/122 koní při 5 800 ot./min. a točivým momentem 165 N.m při 4000 ot/min. Maximální rychlost udávaná výrobcem činí 194 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Nubira za 9,5 s. U maximální rychlosti prokázalo orientační měření stejnou hodnotu, na stovku jsem zrychlil za necelých 10 s (přesně 9,93 s). Podle výrobce dosáhne spotřeba paliva 9,8 l ve městě, 6,2 mimo město a 7,5 v kombinovaném provozu.
Pod kapotou testované Nubiry "ševelil" benzínový D-Tec s objemem 1.8 litru.
--- Vyzkoušeli jsme si výměnu všech žárovek a zjistili následující: Přístup na jedné
straně není ideální, ale k žárovkám se alespoň dostanete, na druhé straně musíte
nejprve vymontovat filtr a plastovou lištu, teprvé poté se k žárovkám dostanete.
Zvláštní systém uchycení žárovek ovšem výměru prodlouží
Co se týče odhlučnění má motor dva stavy. Ve volnoběžných otáčkách není téměř slyšet, několikrát jsem vážně zapochyboval, zda motor běží. S rostoucími otáčkami hlučnost pozvolna vzrůstá, kolem 2500 ot./min. si můžete přesto nadále vychutnávat malou hlučnost a pochvalovat odhlučnění. Za touto hranicí, respektive za hranicí 3000 ot./min se tento stav najednou změní a z tichounkého beránka se stane hlučný beran. Na dálnici tedy musíte počítat zejména s vyšší mírou dunění, které nastupuje okolo čtyř tisíc otáček. Podobně se chovají také motory 1.6 a 1.8 ve staré Astře.
Mírou aerodynamického hluku Nubira překvapila v pozitivním slova smyslu, ani ve vyšších rychlostech neprofukoval dovnitř vzduch. Agregát potěšil slušnými dynamickými vlastnostmi. Pod hranicí 2000 ot. nelze samozřejmě očekávat zázraky, i tady se ovšem můžete pohybovat, pokud zvolíte velmi klidnou jízdu. Pro dynamickou jízdu musíte motor více vytáčet, podřazení a vytočení motoru k cca 4000–5000 ot. vyžaduje také předjíždění. Nad 3000 otáček se motor probouzí, u 4000 otáček táhne velmi dobře.
Popohnat ručičku otáčkoměru k červenému poli, jež začíná na 6500 otáčkách, není problém, jednotka se vytáčí ochotně. Vzhledem k absenci palubního počítače jsem stanovil pouze průměrnou spotřebu za celou dobu testu. Jelikož ručička palivoměru neklesala převratnou rychlostí, palivo ubývalo spíše pomaleji než rychleji, zdála se spotřeba na slušné úrovni. Tu potvrdily i propočty, takže jsem nakonec uzavřel test s příjemnou spotřebou 7,7 litru benzínu na 100 km (dálnice, mimo město i město).
Žádný sportovec
Kdo hledá automobil na sportovní vyžití, nechť se poohlédne jinde. Nubira rozhodně neaspiruje na titul sportovní sedan roku, v tomto vyhoví například nyní testovaná Honda Accord (a jiné značky). Podvozek Nubiry je naladěn měkce, výborně eliminuje nerovnosti. Měkčí naladění přináší větší náklony v zatáčkách, které mohou ve vyšších rychlostech vadit. Pocity nestability pomůže částečně zahnat testovací jízda, která prokáže, že Nubira zatáčku v normálních podmínkách ustojí.
V prudkých zatáčkách se začíná automobil přetáčet. Trhnutí volantem vyvede vůz z míry, rozhoupaná Nubira se v takových situacích hůře zvládá. V losích testech si Nubira nelibuje, zadní část ustřelující do stran a zadní kolo ve vzduchu není ničím neobvyklým. Měkký podvozek na druhou stranu pohlcuje výborně nerovnosti, jízda po D1 není nepříjemná, spíše naopak. Po dálnici můžete s Nubirou uhánět i vysokou rychlostí, pozor však na kličkování. Držení příčeného směru je i kvůli pneumatikám průměrné.
Regulace prokluzu kol TCS sice ve výbavě nescházela, na chování vozu se nicméně výrazněji nepodepsala. Jednoduše řečeno, Nubira i se systémem TCS nezřídka prokluzovala. ABS nastupuje normálně, tady jsem odlišnosti nezaznamenal. Řadicí páka se příjemně drží. Dráhy mezi stupni jsou dlouhé a méně přesné, při zařazeném rychlostním stupni má páka značnou vůli. Nástup brzdného účinku je pomalý, abyste rychle zabrzdili, musíte na brzdový pedál dupnout. Pokud nepřitlačíte brzdový pedál k podlaze, prudce nezabrzdíte.
Posilovač řízení s proměnným účinkem není v nižších rychlostech příliš měkký, ve vyšších sice ztuhne, ale mohl ztuhnout více. Řízení není z nejpřesnějších, při otočení volantem automobil reaguje pomaleji, pocit kontaktu s vozovkou je horší - dění na vozovce cítíte jaksi vzdáleně. V tomto směru záleží na stylu jízdy a rychlosti. V běžných rychlostech se Nubira chová čitelně, i když jízdní vlastnosti patří celkově k průměru.