Daewoo Matiz: motorka na čtyřech kolech (zkušenosti)

Daewoo Matiz: motorka na čtyřech kolech (zkušenosti)

Kapitoly článku:


„Natuněný Matízek“

Otec, který s Matizem jezdil přede mnou, se spokojil se standardní výbavou i vzezřením vozu. Jedinými "úpravami" bylo pořízení low-endového rádia, potahů sedadel, zámku řadící páky Defendlock a krytů kol. S tím jsem se já spokojit nemohl. Nejdůležitější, co bylo potřeba změnit, bylo ozvučení. Pořídil jsem si sadu komponentních reproduktorů Dexon (165 mm + kalotové výškáče) s výhybkami a zamontoval je na palubní desku a do předních dveří. Rozdíl byl patrný na první poslech. Jako slabina se ukázalo rádio, které muselo být nahrazeno jiným.

Výběr padl na druhý nejvyšší kazetový model od Blaupunktu. Jeden z hlavních důvodů byla přítomnost line-in pro připojení MP3 discmana. Dnes bych volil rádio přímo s přehráváním MP3, tehdy však byly cenově nedostupné. Line-in se každopádně hodí i např. pro přehrávání filmů z notebooku apod. Další změny byly poměrně drobné a estetické - např. jsem si pořídil jiné kryty kol, které se mi moc líbily. Ještě více se líbily někomu jinému, a tak si je jednou v noci vzal. Na kryty jsem zanevřel a disky šly do bílého laku. Dále jsem si pořídil např. černé polepy b-sloupků, hliníkovou mřížku do otvorů v předním nárazníku, nalakoval jsem přední blinkry na černo a zadní na červeno apod.

   
Lakovaný interiér -- Volant Victor Laser

Na jaře 2003 jsem se pustil i do lehkých úprav motoru. Vymontoval jsem rezonátor před air-boxem a nahradil ho trubkou, použil bavlněnou vložku vzduchového filtru K&N a zamontoval svíčky Brisk Premium LGS. Zejména výměna vzduchového filtru se projevila značným zlepšením pružností motoru, který je nyní možné provozovat i ve výrazně nižších otáčkách než dříve. Volnoběžné otáčky se např. snížily z 1100 na 800 ot./min. Do vyšších otáček se motor vytáčí mnohem ochotněji.

Úpravy se dotkly také interiéru. Velice užitečné je zamontování otáčkoměru od polské firmy Lumel. Déle jsem si nechal nalakovat některé plasty palubní desky na bílo a asi nejviditelnější změnou je sportovní volant Victor Laser.

Dalších úprav mám naplánováno spoustu. Vše je jen otázkou peněz. Velice rád bych si pořídil litá kola. Zřejmě větší rozměr - tedy 14" a pneumatiky o rozměru 165/55 R14. Vlezou se i patnáctky, ale je nutné použít nízkoprofilové pneu např. 175/45 R15, což je na našich cestách dost riskantní. Další možností úprav je zvýšení výkonu motoru. Několik polských firem nabízí úpravy leštěním sacího a výfukového potrubí a celkovým seřízení motoru za cenu okolo 9.000 Kč.

   
Motntáž otáčkoměru -- Matiz vs. Ford Modeo 1.8 (nerovný boj?)

Výsledkem těchto úprav je výkon okolo 60 koní. Extrémem je zamontování turbodmychadla. Výkon je pak asi 80 koní. Snem zůstává zabudování in-car-PC pro GPS navigaci, přehrávání MP3 a filmů, parkovacího asistenta, připojení k internetu, diagnostiku z řídící jednotky apod. Pokud se vám zdá že úpravy takového auta jako je Matiz jsou nesmyslné a že to prostě bude pořád Matiz, máte svým způsobem pravdu. Ovšem mým cílem není udělat z Matize jiné auto, ale hlavně sám sebe pobavit "vrtáním se v autě" a vytvořit něco odlišného od běžné produkce.

Pokud však srovnám úpravy, které jsem provedl já, s tím, co provádí např. takoví Korejci, tak jen paběrkuji. Některé z úprav, které provádějí vyrážejí dech. Běžně používají 15" kola, kity přímého sání, turbo kity, aerodynamické kity, řídící jednotky Apex SAFC, skořepinové sedačky, sportovní volanty a další výrazné úpravy v interiéru jako je např. zabudování DVD přehrávače apod. Ostatně, posuďte sami.

   
Hudby není nikdy dost -- Pohodlné sezení -- Karbon Matizovi sluší

   
Matiz po Venezuelsku 1 -- Je libo lampy z Bavora? -- Matiz po Venezuelsku 2

   
Vítejte na výstavišti -- Korejský Viper -- Souboj na ostří nože Matiz vs. Getz vs. Lantra

   
Interiér v pastelových barvách -- Prostě žihadla -- Patnáctky jdou Matizovi k pleti

Perlička na závěr: Poté co byla automobilka Daewoo převzata koncernem GM se Matiz začíná prodávat ve světě i pod jinými značkami než Daewoo. Např. v Mexiku je nyní novinkou Pontiac Matiz a v Číně je to pro změnu Chevrolet.

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud