Daewoo Matiz: motorka na čtyřech kolech (zkušenosti)

Daewoo Matiz: motorka na čtyřech kolech (zkušenosti)

V roce 2001 si jeden z našich čtenářů naplánoval koupi automobilu. Původně zamýšlenou Škodu Favorit vystřídal nakonec korejský mrňous Daewoo Matiz. Podrobné zkušenosti s tímto vozem včetně drobných i větších tuningových úprav naleznete v článku. Čtěte jedině u nás.

Kapitoly článku:


Před dvěma lety jsem plánoval pořízení svého prvního auta. Předpokládal jsem, že to bude Škoda Favorit ročník 93 nebo novější v ceně okolo 50.000 Kč. O to větší bylo mé překvapení, když mi rodiče v únoru 2002 přenechali Daewoo Matiz vyrobený a zakoupený v roce 1998. Měl najeto 49.000 km. Vozil mého otce denně do práce a o víkendech pak oba rodiče na chalupu a zpět. Pokud to bylo možné odpočíval v garáži. Rodiče byli s Matizem tak spokojeni, že si pořídili faceliftovaný model 2002.

Své vyprávění o tomto autíčku zahájím nudným výčtem statistických dat. V závorkách jsou uvedeny naměřené hodnoty, pokud jsou odlišné od oficiálně udávaných. U spotřeby jsou uvedeny minimální dosažené hodnoty.

Rozměry: 3495 × 1495 × 1485 mm
Rozvor: 2340 mm
Pohotovostní hmotnost: 760 kg
Celková hmotnost: 1085 kg
Pneumatiky: 145/70 R13
Maximální rychlost: 144 km/h (165 km/h)
Zrychlení 0-100 km/h: 17,6 s (15.8 s)
400 m s pevným startem: 19,95 s
Nejrychlejší kolo na Autodromu v Brně: 3 min 46,36 s (průměr 85,9 km/h)
 
Motor
Objem motoru: 796 cm2
Max. výkon 38 kW / 52 hp při 5900 ot./min
Max, toč. moment: 69 Nm při 4600 ot./min

Spotřeba
město: 7.9 l/100 km (4.99 l/100 km)
mimo město: 5.1 l/100 km (4.2 l/100 km)
komb. provoz: 6.1 l/100 km (4.8 l/100 km)
dlouhodobá naměřená průměrná spotřeba: 5.77 l/100 km

Co je malé, to je milé

V roce 1997 představila automobilka Daewoo dvojici atraktivních konceptů malých aut - Daewoo D`arts a D`arts Sport. Pokud si odmyslíme atraktivní doplňky a barevné kombinace jak v lakování karoserie, tak v interiéru, jsou koncepty totožné s Daewoo Matiz, který se dostal na trh o rok později. Na designu karosérie se podíleli italští designéři, což je jen dobře.

Matiz totiž nenese typické rysy korejských aut, ale vypadá výrazně "evropsky". Podle názoru mého i např. italských motoristických novinářů má Matiz ve své třídě nejhezčí design - jen si ho srovnejte např. s jeho současníkem Fiat Cinquecento, s pozdějším Siecentem nebo asijskými soukmenovci Hyundai Atos nebo Suzuki Wagon R.

Malé MPV? Těžko

Pro tuto kategorii byla zvolena typická konstrukce - kolo v každém rohu. To co již tak typické není, nebo minimálně koncem devadesátých let nebylo, je konfigurace karoserie na pomezí jedno a dvouprostorové. Ne nadarmo byl Matiz označen jako nejmenší MPV, což je trošku nadsazené. Nicméně např. značná vzdálenost čelního okna od řidiče (pokud sedí v sedačce opřen, na okno nedosáhne) způsobuje, že se uvnitř tak malého auta necítíte stísněně. Také podélný prostor na předních sedačkách je dimenzován velkoryse.

   
Design Matize se opravdu povedl. Práce italských odborníků je znát

Se svými 185 cm si mohu na sedadle spolujezdce natáhnout nohy. Pro dvě osoby nabízí Matiz prostoru více než dostatek. Oficiálně je deklarován jako 5 místný, ale v takovém obsazení je možné cestovat jen na kratší vzdálenosti. Už ve čtyřech se dají zvládnout i delší vzdálenosti. Velkou výhodou je pět dveří. Celkově je cestování v Matizu překvapivě pohodlné i na dlouhé vzdálenosti zejména při obsazení dvěmi osobami.

Nákupní taška

Relativně bohatého vnitřního prostoru bylo dosaženo na úkor velikosti zavazadelníku. Ten standardně pobere tak týdenní "hypermarektový" nákup. Samozřejmě je možné jej zvětšit sklopením zadních sedaček. V mém autě jsou nedělené, ale je možné pořídit si verzi se sedačkami dělenými v poměru 2:1. Po sklopení sedaček je zavazadlový prostor více než dostatečný.

   
S Matizem na sněhu -- Dvě horská kola naložíte (při sklopených zadních sedadlech)

 Když jsme s přítelkyní vyrazili o prázdninách 2002 na dovolenou, vešly se do Matizu 2 horská kola (dovnitř, nikoli na střechu), stan, spacáky a další zavazadla s oblečením, kamerou atp. Celý náklad nepřesahoval dolní hranu oken a dal se pohodlně zakrýt, když jsme auto nechali někde zaparkované a vyrazili na kolech.

Motor jako v motorce

Vše výše popsané je poháněno tříválcem o objemu pouhých 796 cm2. Motor má svůj prapůvod v Suzuki Alto. Později byl použit v předchůdci Matize - v Daewoo Tico. Po přepracování disponuje výkonem 52 koní, což litrově odpovídá např. moderním šestnáctistovkám s výkonem okolo 100 koní. Poměrně lehkému autu propůjčuje tento motor slušnou dynamiku. Dynamice přispívá i poměrně krátké zpřevodování "do lehka" - stálý převod je 1:4,444.

Ve městě se tedy pohybuje velice hbitě, na semaforech to umí "nandat" i podstatně větším autům. Problém není ani stabilní vysoká (rozuměj lehce přesahující povolený limit) rychlost na dálnici. Malý motor se totiž nechá točit do vysokých otáček. Stotřicítka na pětku znamená 4.800 ot./min. Není problém točit motor přes 6.000 ot. (např. 130 km/h na IV. stupeň) a krátkodobě i přes 7.000 (110 km/h na III.).

 -- Osmistovka pod kapotou

To ale pozbývá smyslu, protože v těchto otáčkách strmě klesá jak výkonová křivka, tak točivý moment. V recenzích se často vyskytuje výtka na neklidný chod a vibrace motoru ve volnoběžných otáčkách. Osobně nic takového nepozoruji. Nevím jestli je to způsobeno dobrým zajetím motoru, provedenými lehkým úpravami (viz. níže) nebo používáním kvalitního paliva (Shell V-Power).

Dobré jízdní vlastnosti

Charakteristika motoru i zpřevodování vyžadují častější řazení. Na druhou stranu při ustálené(!) rychlosti je možné využívat překvapivě široké rozpětí otáček. Po výměně standardního vzduchového filtru za bavlněný K&N je možné pětku používat od 40 do 160 km/h, což odpovídá 1500 až 6000 ot./min. Stabilita malého autíčka je díky kolům v rozích dobrá. Nedůvěru může vzbuzovat relativně vysoká karoserie. Není třeba se ničeho obávat, protože těžiště leží nízko.

Než dostanete Matize do skutečně kritické situace, ozve se pískání gum a později typický projev pryže hrnoucí se po asfaltu. Pořád však máte ještě dost času nedotáčivost korigovat větším natočením kol a přidáním plynu. Jako každému malému autu se Matizu moc nelíbí díry ve vozovce a neumí se s nimi vypořádat s klidem větších aut. Celkově mi jízdní vlastnosti Matizu vyhovují a nenašel jsem v nich výraznou slabinu jak v silničním provozu, tak na okruhu v Brně. V budoucnu bych jen rád vyzkoušel pružiny s progresivním vinutím.

    
Na motokárové dráze je Daewoo Matiz jako doma

Radost je projíždět se v Matizu jen tak po starých silničkách, které se stavěly tak, že se vyhýbaly každému remízku. Naštěstí je takových u nás ještě dost. Opravdová paráda a skvělá zábava je "blbnutí" na sněhu a ledu. Jako stvořené k těmto radovánkám jsou velké betonové plochy. Jedna taková je nedaleko mého bydliště u Mošnovského letiště. V zimě jsme si tam s Matizem do sytosti užili řízených i neřízených smyků. Rekord je  720° otočka v 70 km/h rychlosti, která se povedla přítelkyni. V bezpečných podmínkách (15 m široká a 1km dlouhá betonová plocha lemovaná polem) si můžete vyzkoušet limity svoje i auta.

Můj Matiz je provozován denně za každého počasí a roční doby. Dnes má najeto přes 74.000 km a servis navštívil kromě běžných prohlídek jen výjimečně. Žádný vážnější problém se zatím neobjevil.

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud