Dacia vyzdvihuje nový tříválcový motor v Dusteru. Grafy a čísla mluví za vše

Náhrada za starý čtyřválec už je dávno v prodeji, Dacia však dále vyzdvihuje pozitiva svého nového tříválce.

Atmosférická čtyřválcová jednotka 1.6 SCe s vícebodovým vstřikováním svou kariéru ukončila v nabídce Dacie už v polovině minulého roku a její místo zaplnil nový tříválcový motor 1.0 TCe, který už dnes najdete napříč všemi výbavami Dusteru. Odchod emisně nevyhovujícího motoru vás však nemusí mrzet, podle automobilky je totiž nový agregát v každém ohledu lepší.

Dacia si tedy připravila grafy a tabulky, na nichž jsou výhody motoru snadno viditelné. Například v nejvyužívanějším spektru otáček mezi 1200-4000 ot./min má novinka vždy lepší parametry než končící 1.6 SCe. To lze ostatně připsat i přeplňování turbodmychadlem, kdy se lehce zvýšil točivý moment na 160 N.m.

Nová Dacia Sandero bude stále levná. Ilustrace ale naznačují stylovější design

Nová Dacia Sandero bude stále levná. Ilustrace ale naznačují stylovější design

Právě na pružnost motoru, plynulý průběh točivého momentu a jeho maximum dostupné ve spektru 2750-4000 ot./min Dacia sází. Samotný výkon (74 kW/100 k) má nicméně tříválcová jednotka nižší než odchozí čtyřválec (84 kW/115 k). Průběh výkonové křivky je ovšem také lepší. Motor je výhradně kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou.

S ohledem na produkci emisí je samozřejmě přeplňovaný litrový tříválec čistší. Dacia uvádí, že vykazuje o 18 % nižší emise, kdežto pozitivně klesla i kombinovaná spotřeba paliva mezi 6,3 až 6,8 litry na 100 km. Další výhodou je, že motor je přímo u Dacie dostupný také ve verzi na LPG, teoreticky tedy ještě snižující náklady na provoz.

Dacia Duster 4x4 jezdila už v 80. letech. V terénu by té dnešní snadno ukázala záda

Dacia Duster 4x4 jezdila už v 80. letech. V terénu by té dnešní snadno ukázala záda

Na dnešním trhu je nakonec tříválec s nepřímým vstřikováním docela anomálií, jelikož si vystačí bez filtru pevných částic. Dále ale zmiňuje Dacia ty nejnovější technologie jako výfukové potrubí částečně integrované do hlavy válců, dvojité hydraulické proměnné časování sacích ventilů nebo specifický ocelový povrch válců tvořených pomocí technologie Bore Spray Coating.

U Dusteru je tedy nové 1.0 TCe výchozím motorem u všech výbav. Pohon všech kol pro něj není dostupný. V základní úrovni Access začíná Duster s touto jednotkou na částce 264.900 Kč.

První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 47 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků