Dacia Solenza: rumunské auto pro každého

Rumunská automobilka Dacia zavádí na trh novinku jménem Solenza. Poprvé se s ní mohli čeští motoristé setkat na brněnském autosalonu. Cenou pod dvě stě tisíc osloví Solenza i méně majetné rodiny. Dacia Solenza přitom jednoznačně dokazuje příslušnost k Renaultu.
Dacia Solenza: rumunské auto pro každého
Seznam kapitol
  1. Letité zkušenosti, design, rozměry, strohý interiér
  2. Francouzský motor, technická data, výbavy a ceny

Značka Dacia není pro většinu českých motoristů neznámým pojmem. Rumunské automobily tvořily po dlouhou dobu společně se starými škodovkami, ladami, wartburgy, trabanty a dalšími vozy z východního bloku páteř lidového československého vozového parku. S pádem komunismu příval automobilů z východu převálcoval import ze západu, takže mnoho z dříve hojně kupovaných značek v pohledu československé a brzy nato české veřejnosti jakoby zanikly.

Na startovní čáře

Ve skutečnosti tak tomu nebylo. Pomineme-li osud tuzemské Škodovky, která si po počátečních problémech našla své místo na slunci, najdeme celou řadu automobilek, které se po nevyhnutelném sňatku se silnějším zahraničním partnerem postavily na nohy a začaly pomalu plánovat smělý comeback. Trochu zvláštním případem je  v tomto ohledu právě Dacia, která si spolupráci se zahraničním partnerem osahala dávno před revolučními událostmi 90. let minulého století.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Na podobu Dacie Solenza si musíte chvíli zvykat

Kooperace rumunského a francouzského výrobce automobilů započala již 20. srpna 1968 a měla několik etap. V první etapě se Dacie skládaly z originálních francouzských komponentů, které byly v dalších etapách nahrazovány díly vyráběnými na území Rumunska. Spolupráce s Renaultem nadále pokračovala, majoritní podíl však v rukou držel fond národního majetku. Změna přišla až v roce 1999, kdy Renault ovládl 93% akcií automobilky a stal se majoritním vlastníkem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Oblých tvarů mnoho nenajdete. Automobil vyniká spíše ostřejšími rysy

Změna na pozici většinového vlastníka se odrazila na výrobním repertoáru. Při zachování statutu laciných vozů se začaly modely proměňovat podobou a hlavně technickou vybaveností. Ochranná ruka Renaultu umožnila nové Dacie osadit ověřenými komponenty s nálepkou Renault a nabídnout tak laciný vůz s „garantovanou“ kvalitou. Historickým automobilem, který vše vyřčené do puntíku splňuje, má být novinka jménem  Dacia Solenza.

Rozpačitá premiéra

Dacia Solenza si odbyla svoji premiéru na brněnském autosalonu. Ačkoliv bylo dlouho dopředu avizováno, že se nová Solenza v Brně objeví, stánek Dacie útokům zvědavců odolávat nemusel. Návštěvníci obcházející okolo rumunské novinky se daly spočítat na prstech jedné ruky. Přesto si nejnovější počin od Dacie pozornost zaslouží. Základní cenou začínající pod hranicí 200 000 Kč má totiž oslovit zákazníky z nižších příjmových skupin.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
V Brně se Dacia spokojila s malým stánkem bez modelek

Dacia Solenza rozhodně nevyrazí dech extravagantními křivkami. Kdo by čekal u automobilu s tak nízkou pořizovací cenou více než funkční design, dělal by si zbytečné naděje. Dacia Solenza vychází navíc ze zastaralé konstrukce, kterou se snaží před zákazníky maskovat kosmetickými úpravami. Mezi ně patří například zajímavě řešená mřížka chladiče, agresivnější přední světlomety či nárazníky s lištou z černého plastu. Celkově lze design Solenzy shrnout tak, že přesně odpovídá účelu, zařazení a ceně vozu.

Vůz pro celou rodinu

S délkou 4080 mm a rozvorem 2480 mm se Dacia Solenza zařadí do kategorie rodinných vozů. Prostorný interiér má poskytnout dostatek pohodlí pěti pasažérům. Pro zavazadla zbude úctyhodných 370 l. Interiér vozu podobně jako exteriér odpovídá jeho cenové relaci. Naplno se zde projevuje příslušenství ke skupině Renault. Použité plasty jsou kvalitní a snadno se udržují. Na palubní desce nalezneme pouze to, co je nezbytně nutné.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér je pojat prakticky. Palubní deska je z kvalitních plastů

Tento fakt na jedné straně navozuje nevyvratitelné pocity strohosti, na straně druhé zase přispívá k přehlednosti. Zajímavým prkem je modrý podklad přístrojové desky, který napomáhá dobré čitelnosti údajů při jízdě v noci. Pozornost byla věnována také sedadlům, které poskytují dobré boční vedení. Čalounění interiéru je k dostání ve dvou barevných provedeních: tmavé "Karbon“ a světlé "Muškát". Celkově lze v interiéru daleko více než v exteriéru nalézt linku mezi Dacií a Renaultem. Ta se ještě zvýrazní při pohledu pod kapotu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Letité zkušenosti, design, rozměry, strohý interiér
  2. Francouzský motor, technická data, výbavy a ceny
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků