Dacia Logan po měsíci (zkušenosti čtenáře)

Jeden z našich čtenářů už více než měsíc jezdí s novou Dacií Logan. Dal dohromady několik základních postřehů, které se mohou hodit případným zájemcům o koupi. Dozvíte se, co se mu líbí a co ho naopak trápí.
Dacia Logan po měsíci (zkušenosti čtenáře)
Seznam kapitol
  1. Krátce o Loganu, čtenářské zkušenosti
  2. Motory, výbavy, ceny
  3. Autorovy fotografie
  4. Oficiální fotografie

Krátce o Loganu

Dacia Logan je auto s poměrně „levným designem“, orientuje se totiž na účel (žádné zbytečnosti), nikoliv na krásu. Díky sdílení mnohých prvků s mateřským Renaultem je výsledkem vývoje levný vůz, který ale dokáže splnit nároky běžné rodiny. Logan je postaven na nové platformě, na níž spolupracoval Renault s Nissanem, výsledkem čehož jsou slušné jízdní vlastnosti. Dle prvních testů je odpružení spíše komfortní, což má za následek větší naklánění v zatáčkách, podvozek ale auto udrží. Vzhled vozu ani interiéru nijak neuchvátí, ale o to ani výrobci nešlo. Logan nejvíce připomíná Thalii, je sice hranatější, ale zavazadlový prostor byl „naroubován“ daleko citlivěji, takže Logan působí z profilu vyváženěji.

Největší zbraní nového Loganu (nízká cena přece jen coby lákadlo nestačí) je prostorný interiér, délka činí 4 250 mm, šířka 1 735 mm a výška 1 525 mm. Výrobce pečlivě rozvrhl vnitřní prostor, podle oficiálních údajů se 190 cm vysoký člověk nemusí obávat kontaktu se střechou. Místo v oblasti kolen činí 185 mm, v oblasti ramen se chlubí Logan neuvěřitelnou hodnotou 1 420 mm. Rozvor má 2 630 mm, což je nejvíce ve třídě malých vozů. Běžná hodnota bývá v rozmězí kolem 2 450 až 2 480 mm; proto má cestující vzadu na tuto třídu nevídaný prostor.

Početnou rodinu bude jistě zajímat zavazadlový prostor s objemem 510 litrů (stejně jako Renault Thalia), jehož využitelnost bohužel trochu snižuje fakt, že se jedná o sedan. Na druhou stranu jen pouhý pohled do „batohu“ odhalí, že se do něj vejde skutečně hodně „měkkých“ zavazadel. Pod kapotou Loganu se nenachází žádné zázračné motory, Renault zatím svou novinku osadil osvědčenými agregáty 1.4 55 kW (112 Nm) a 1.6 64 kW (128 Nm), jejichž výkon nijak neoslňuje stejně jako hodnota maximálního točivého momentu. Časem přibude také nafťák 1.5 dCi 48 kW a silnější šestnáctistovka s 79 kW. Do budoucna se dokonce počítá i s kombikem a užitkovou verzí.


Poznámka redakce: Autorem následujícího textu je čtenář vystupující v diskusích jako MichalMichal. Text je ponechán v původním stavu jen s drobnými úpravami.

Interiér

Interiér Loganu verze Ambiance je docela slušný, celoplastový, ale zato dobře omyvatelný (test dětmi je nepřekonatelný). Docela praktické jsou vložené látkové klíny, které jsou příjemné na omak a nestudí. Sedačky jsou velice příjemné, ani měkké, ani tvrdé, potahy dobře čistitelné. Zboku a zezadu jsou z koženky, které se dobře utírají, takže bláto a jakákoliv špína nemá šanci - velice praktické.

Vzadu je tolik místa, že tam vejdou dvě dětské autosedačky a jeden dospělý bez mačkání a tlačení. Pásy jsou abnormálně dlouhé, takže do nich zabalíte cokoliv - nevýhoda  pro menší osoby: nejsou výškově nastavitelné, takže škrtí. Jinak jednoduchá lavice není dělitelná, ale je pohodlná, vyndat jde pouze po odšroubování dvou šroubů. Překáží zde ale železná vzpěra, takže je to zbytečná práce.

Vzadu je tolik místa, kolik některá malá auta nemají ani v zavazadlovém prostoru. Proto se nastupuje velmi pohodlně, a to i díky vyšší světlé výšce, hlavně starším lidem. Naopak malým dětem vystupování dělá docela problémy, v podstatě při vystupování vypadnou ven. Vpředu nemůže nastupování a vystupování dělat nikomu problémy, jelikož po otevření dveří vznikne „taková velká díra“, že tam vejdou i dva najednou. Pozor ale na parkovištích u supermarketů na druhá auta, dveře jsou opravdu velké.

Přístroje

Přístrojová deska je slušná a přehledná. Oceňuji otáčkoměr, který je ve standardu (u některých levných aut je až ve vyšších výbavách). Displej se po rozsvícení světel ztlumí na minimum, takže neoslňuje jako bez světel. Ukazuje rozumně stav paliva (nádrž má objem 50 litrů), co čárka, to pět litrů. Dále je tu stav km celkem, denní počítadlo, teplota chladící kapaliny, čtyři čárky = optimální a hodiny.

Osvětlení interiéru je standardní, s postupným zhasínáním po 30 sekundách; při nastartování okamžitě zhasne. Velké ovládací knoflíky se nedají netrefit, což vyhovuje i starším lidem. Topení je tak účinné, že se tomu až nechce věřit. Ventilátor je účinný, ale na stupni tři a čtyři dost hlučný. Nechybí ani vnitřní cirkulace a vzhledem k velkému vnitřnímu prostoru se okna nemlží ani po delším používání. Zadní okno má výkonné vyhřívání, okno se vysuší velmi rychle.

Audio je slušně hrající díky reproduktorům Sony o průměru 14 cm, rádio samotné má stejnou značku (SONY CDX-MP40, vlastní dodávka). Nabízená radia jsou poměrně drahá, v autě je dobrá akustika i na množství použitých plastů. Nastavení světel je bohužel dost z ruky, takže ho hledat za jízdy je hazard, pod ním je vlevo dole otvírání motoru. Přihrádka před spolujezdcem je obrovská a hluboká, což je fajn, ale při jízdě těžko něco vytáhnete, je dost daleko.

Světla svítí hezky do stran, nestane se, že něco neuvidíte. Zezadu se také nedá Logan přehlédnout, když zapomenete vypnout mlhovku, budou vás mít řidiči za vámi „rádi“ - svítí pěkně zostra.

Motor

Pod kapotou je základní motor 1.4 55 kW od Renaultu s vícebodovým vstřikováním, má docela kultivovaný chod bez vibrací a je velmi tichý. Co se týče spotřeby, ve městě papá zatím 7,4 l, mimo město pak cca 5,6 litru a to bez nějakého šetření. Převody jsou docela dlouhé, pětka točí ve 120 km/h jen 2 900 otáček, takže motor je „tichý“ a v autě je docela příjemný klid. Nad tyto otáčky začíná hlučet, ale dá se to přežít. Jednou jsem Logana roztáhl až 190 km/h, pro motor to nebyl zase tak velký problém. Při této rychlosti točí nějakých 5 000 otáček. Akcelerace vozu je velmi dobrá a ani s obsazeným autem nemá motor problém.

Náprava je robustní a měla by něco vydržet, je totiž stavěna na horší silnice. Dobrý je i kryt z plechu na manžetách poloos, řízení bez posilovače je dobré až na „sukování“ při parkování do malé mezery. Zkoušel jsem i verzi s posilovačem, ale bylo to moc agresivní, v zatáčkách se mi zdá verze bez posilovače lepší. Při couvání potřebujete hodně dobrý odhad, výhled vzad je špatný, zpětná zrcátka také mohal být větší. Neměl jsem problémy s jízdou na sběhu, auto se chovalo stabilně bez nějakých přetáčivých smyků, při brždění bez ABS (pedál na doraz) jelo kupodivu rovně, až jsem byl překvapen. Řetězy se nasazovaly úplně v pohodě, protože místa je na ně dost.

Zavazadlový prostor

Do kufru bez problému dostanete dvě mrtvoly, 510 litrů musí stačit snad každému. Jen to otvírání klíčkem není to pravé, někdy mám pocit, že se tam snad zalomí. Zavírání taky není příliš příjemné, musíte se naučit, kam sáhnout. Trošku horší je to se vzpěrami víka, zajíždí až příliš hluboko do kufru, takže při plném naložení si na to musíte dát pozor. Bez problému jsem do kufru dostal hluboký kočárek, velký kufr s nářadím, kango v kufříku, ze dvě tašky s oblečením a to vše současně a ještě zbylo místo. Pozor ale na zmíněné vzpěry. Pod dnem se nachází klasická plnohodnotná rezerva, pod ní je dost místa na nářadí, lano apod. V autě byly i náhradní žárovky, lékárnička a výbava, za ty peníze mě to docela překvapilo.

Závěr

Co dodat? Logane je pěkné, velké a pohodlné auto za slušné peníze (218 900 Kč), které porovnávat s konkurencí nemá smysl, žádné jiné auto nenabídne za tuto cenu tolik prostoru. Komu se Logan líbí a má na něj penízky, nemusí váhat. Toto auto bude mít své odpůrce a zastánce, ale cena a rozměr nemá zatím obdoby. Jen aby vydržel a nekazil se; to je jediné mé přání. A jak se tak dívám kolem sebe na ulici, myslím, že brzo nastane invaze Loganů: dělají se už pořadníky s čekací dobou tři až čtyři měsíce. Zdá se, že Dacia nestačí vyrábět. Snad bude pro tolik Loganů dost místa na ulicích.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o Loganu, čtenářské zkušenosti
  2. Motory, výbavy, ceny
  3. Autorovy fotografie
  4. Oficiální fotografie

bazar

Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 350 000 Kč
Dacia Sandero 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 60 725 km
Cena: 123 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 415 km
Cena: 182 000 Kč
Dacia Sandero 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 77 169 km
Cena: 160 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 42 137 km
Cena: 220 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 116 225 km
Cena: 220 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků