Dacia Logan pick-up: další verze bestselleru

Dacia představila v pořadí již čtvrtou karosářskou verzi svého úspěšného ekonomického modelu Logan, lehký pick-up.

Náklaďáček přichází po sedanu, kombíku MCV a z něj odvozené dodávce. Výroba se rozběhla v továrně v Pitesti a nový vůz by měl být podle vyjádření představitelů automobilky určen nejen podnikatelům a živnostníkům, ale také soukromým osobám se zvýšenými nároky na přepravní kapacitu. Pick-up spočívá na stejné podlahové plošině jako kombi Logan MCV, takže se jedná o platformu A0, používanou i v Renaultech Clio II/III a Modus nebo Nissanu Micra. Nová Dacia nabídne celkovou užitečnou hmotnost 800 kg, délku ložné plochy 1 800 mm a za předními sedadly 300 litrů prostoru pro odkládání předmětů. Ložná plocha bude široká až 1 370 mm a její podlaha bude u nezatíženého vozu poměrně nízko, tedy na 640 mm, což usnadní manipulaci s materiálem. Pro jeho uchycení nabízí plocha celkem 16 kotevních úchytů. Prodej nového modelu má odstartovat příští měsíc a jeho cena v Rumunsku začne na 7 250 Euro.

Dosud vyrobené Logany vykazují potíže s korozí vlivem nedostatečné ochrany proti usazování vlhkosti v záhybech karosérie. Ve výrobě se vše nyní řeší vstřikováním vosku do dutin, což sice zřejmě nebude tolik účinným opatřením jako by bylo zinkování, ale potíž by se mohla částečně napravit. Střecha a dveře jsou navíc nově opatřeny galvanizací. Podvozek bude pro většinu trhů opět opatřen proti poškození ze špatných cest, což se týká vyšší světlosti a ochranného plechového plátu pod pohonnou jednotkou. Pérování vpředu i vzadu bylo jen s minimálními změnami převzato z modelu MCV, přední stabilizátor je dodáván standardně. Pro Pick-up je za příplatek k dispozici protiblokovací systém ABS Bosch 8.0 s děličem účinku, používaný i ve vozech Mégane II. Airbag před řidičem je dodáván standardně, spolujezdec si musí připlatit. Cestující jsou chráněni přední deformační zónou a palubní deska je vyrobena z polypropylenu se strukturou podobnou plástvím medu tak, aby minimalizovala nebezpečí poranění cestujících. Jejich nohy a boky se mohou spolehnout na vestavěné plastové bloky s vysokou schopností absorpce. Posádka je chráněna proti průniku přepravovaných předmětů do interiéru mohutnou mříží.

Na výběr bude celkem ze tří, vesměs dobře známých čtyřválcových pohonných jednotek z dílen Renaultu, doplněných pětistupňovými mechanicky řazenými převodovkami s celoživotní náplní. Zážehový motor s objemem 1,6 l dosahuje výkonu 90 koní při 5 500 ot./min. a točivého momentu až 128 N.m ve 3 000 ot./min. Jedná se o agregát osvědčený a konvenční, u nějž lze očekávat vysokou spolehlivost a nízké provozní náklady. První tři rychlostní stupně jsou dosti „krátké“, aby byla zajištěna dostatečná akcelerace i naloženého vozu při nižších rychlostech, dlouhá čtyřka a pětka mají naopak zajistit ekonomický a tichý provoz. Logan Pick-up osazený tímto motorem vykazuje spotřebu benzínu v kombinovaném provozu 8,1 /100 km.

Poněkud pokrokovějším je vznětový čtyřválec 1,5 dCi, využívající druhé generace přímého vstřikování common rail a nabízený ve dvou výkonových verzích. Ta slabší dosahuje 70 koní, ale především točivého momentu až 160 N.m při 1 700 ot./min., jehož hodnota neklesá pod 85% v rozmezí 1 500 až 3 500 ot./min. Výkonnější z „dieselů“ dává 85 koní a točivý moment rovných 200 N.m při 1 900 ot./min., v kombinovaném provozu přitom spotřebuje jen 5,2 litru nafty na 100 km. Palivová nádrž má z tohoto pohledu dostatečný objem 50 litrů. Provozní náklady klesnou také tím, že se prodloužily intervaly pro výměnu oleje, a sice z 10 000 na 15 000 km u vznětových a z 15 000 na 20 000 km u zážehových motorů.

Dvoučlenná posádka má k dispozici interiér zcela shodný s ostatními verzemi Loganu, a to včetně všech kontrolních a ovládacích prvků i pozice za volantem. Oproti řadě aut s podobnou karosérií nabízí dostatek odkládacích prostorů, kromě těch ve dveřích a před spolujezdcem sem patří především velký prostor přístupný po odklopení některého z opěradel vpřed. Uvažuje se o dvou stupních výbavy, přičemž ten vyšší by měl obsahovat Pack Confort zahrnující centrální zamykání, posilovač řízení, elektricky stavitelná zpětná zrcátka nebo ochranné lišty okolo vozu. Za příplatek se budou nabízet airbag pro spolujezdce, ABS, škála rádií včetně navigačních systémů, loketní opěrka mezi sedadly, tažné zařízení, ale také klimatizace.

V letošním roce plánuje továrna v Pitesti vyrobit celkem 350 000 Loganů, přičemž za rok 2006 jich bylo jen 235 000. Loňskou investicí 100 milionů Eur se podařilo zvýšit produkci z 42 na 60 vozů za hodinu. Logan ve své verzi Pick-up přijde letos do prodeje v Rumunsku, Bulharsku a Turecku a ostatní trhy budou následovat v roce 2009. Ačkoli se nejedená o žádný výstřelek moderní techniky, jistě bude jeho rozšíření v zájmu všech motoristů zvláště třeba v Rumunsku, kde se po silnicích pohybují stařičké Dacie často přeložené k prasknutí a ohrožující všechny účastníky dopravního provozu. Jakmile budou k dispozici, přineseme vám další snímky nového vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dacia Logan ve všech svých karosářských verzích
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 30 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků