Dacia Logan: nízká cena, velký prostor (představení)

Už delší dobu dráždily méně majetné občany postupně se objevující informace o novém automobilu rumunské Dacie s kódovým označením X90 (L90). Sedan se jménem Logan bude stát 5 700 eur, přičemž vnitřním prostorem předčí všechny vozy nižší třídy.
Dacia Logan: nízká cena, velký prostor (představení)
Seznam kapitol
  1. Expanze na nové trhy, projekt X90
  2. Rozměry, vnitřní prostor, motory
  3. Fotogalerie (přehled obrázků)

Na konci minulého století prošel automobilový průmysl výraznou proměnou. Tři nejvýznamnější automobilové trhy – USA, západní Evropa a Japonsko začaly vykazovat nedostatečné tempo v nakupování nových osobních automobilů. Tento negativní trend přinutil výrobce otevřít oči a vyhledat nové zákazníky, nové možnosti výdělku. Zjistili tedy, že 80% procent nových trhů trpí ukrutným hladem po nových vozech. Velká část hladových krků si ovšem nemohla nový automobil dovolit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 2003 se prodalo cca 57 milionu nových osobních automobilů na celém světě. Ony vyspělé trhy se podílí na tomto množství téměř 80 %, na druhou stranu tvoří pouze 20 % populace. Z toho vyplývá, že zbývajících 80% populace země rozptýlených v ekonomicky různě výkonných zemích je možné stále efektivně oslovit nějakým vhodným produktem. A právě to se rozhodl učinit Renault, respektive jím vlastněné rumunská Dacia s novinkou jménem Logan.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Renault počítá ve svém prodejním plánu s trhy střední a výhodní Evropy, vřelé přijetí se očekává v Rusku a v Ukrajině, se zájmem se počítá i v České republice a na Slovensku. Například taková Ukrajina se 160 vozy na 1000 obyvatel nebo Turecko se 70 vozy na 1000 obyvatel je skutečnou výzvou. Ani v České republice s 350 vozy na 1000 obyvatel není stále vyčerpán potenciál a toho chce Renault využít. Jelikož za nový automobil zaplatí Francouz více než Španěl, Maďar nebo Čech, usoudil výrobce, že na východě zaboduje levným vozem.

Tip: Stáhněte si plakáty

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Projekt X90

Základní podmínky při navrhování a stavbě nového automobilu určovala výše uvedená fakta. Cena automobilu neměla přesáhnout 5000 eur, vůz musel vyhovovat základním požadavkům méně náročných zákazníků mimo sektor západní Evropy. Dacia Logan znamená v tomto směru skutečně průlom, neboť stejně jako japonské automobilky přizpůsobují vozy Evropanům, přizpůsobil francouzský majitel vůz méně majetným složkám obyvatelstva střední a východní Evropy, Afriky atd. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O zákaznících, potenciálních kupcích má Renault jasno. Průzkum prokázaly, že utrácet za Logan budou zejména lidé ve věku 35 – 49 let, veliký zájem se očekává ze strany českých, marockých a rumunských rodin (tak praví Renault). Hlavním kritériem potenciálních kupců Loganu je logicky nízká pořizovací cena a nízké provozní náklady. Mezi největší konkurenty řadí výrobce Daewoo/Chevrolet Kalos, Hyundai Accent, Kiu Rio a Škodu Fabii. Důraz na nízkou cenu ovlivnil celý výrobní proces, od designu, po technickou stránku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco „levný design“ umožnila orientace na účel (žádné zbytečnosti), finanční náročnost technické stránky pozitivně ovlivnilo využívání společných prvků. Platforma Loganu je pozoruhodným mixem nové B platformy, na které spolupracoval Renault s Nissanem a prvky ze současného Renaultu Clio. V praxi to znamená, že přední část se více podobná Cliu a zadní zase nové B platformě. (Obrázky finální podoby Loganu jsme na českém internetu jako první zveřejnili už včera dopoledne.)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Expanze na nové trhy, projekt X90
  2. Rozměry, vnitřní prostor, motory
  3. Fotogalerie (přehled obrázků)
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků