Dacia Logan: nízká cena, velký prostor (představení)

Dacia Logan: nízká cena, velký prostor (představení)

Už delší dobu dráždily méně majetné občany postupně se objevující informace o novém automobilu rumunské Dacie s kódovým označením X90 (L90). Sedan se jménem Logan bude stát 5 700 eur, přičemž vnitřním prostorem předčí všechny vozy nižší třídy.

Kapitoly článku:


Na konci minulého století prošel automobilový průmysl výraznou proměnou. Tři nejvýznamnější automobilové trhy – USA, západní Evropa a Japonsko začaly vykazovat nedostatečné tempo v nakupování nových osobních automobilů. Tento negativní trend přinutil výrobce otevřít oči a vyhledat nové zákazníky, nové možnosti výdělku. Zjistili tedy, že 80% procent nových trhů trpí ukrutným hladem po nových vozech. Velká část hladových krků si ovšem nemohla nový automobil dovolit.

  

V roce 2003 se prodalo cca 57 milionu nových osobních automobilů na celém světě. Ony vyspělé trhy se podílí na tomto množství téměř 80 %, na druhou stranu tvoří pouze 20 % populace. Z toho vyplývá, že zbývajících 80% populace země rozptýlených v ekonomicky různě výkonných zemích je možné stále efektivně oslovit nějakým vhodným produktem. A právě to se rozhodl učinit Renault, respektive jím vlastněné rumunská Dacia s novinkou jménem Logan.

  

Renault počítá ve svém prodejním plánu s trhy střední a výhodní Evropy, vřelé přijetí se očekává v Rusku a v Ukrajině, se zájmem se počítá i v České republice a na Slovensku. Například taková Ukrajina se 160 vozy na 1000 obyvatel nebo Turecko se 70 vozy na 1000 obyvatel je skutečnou výzvou. Ani v České republice s 350 vozy na 1000 obyvatel není stále vyčerpán potenciál a toho chce Renault využít. Jelikož za nový automobil zaplatí Francouz více než Španěl, Maďar nebo Čech, usoudil výrobce, že na východě zaboduje levným vozem.

Tip: Stáhněte si plakáty

  

Projekt X90

Základní podmínky při navrhování a stavbě nového automobilu určovala výše uvedená fakta. Cena automobilu neměla přesáhnout 5000 eur, vůz musel vyhovovat základním požadavkům méně náročných zákazníků mimo sektor západní Evropy. Dacia Logan znamená v tomto směru skutečně průlom, neboť stejně jako japonské automobilky přizpůsobují vozy Evropanům, přizpůsobil francouzský majitel vůz méně majetným složkám obyvatelstva střední a východní Evropy, Afriky atd. 

  

O zákaznících, potenciálních kupcích má Renault jasno. Průzkum prokázaly, že utrácet za Logan budou zejména lidé ve věku 35 – 49 let, veliký zájem se očekává ze strany českých, marockých a rumunských rodin (tak praví Renault). Hlavním kritériem potenciálních kupců Loganu je logicky nízká pořizovací cena a nízké provozní náklady. Mezi největší konkurenty řadí výrobce Daewoo/Chevrolet Kalos, Hyundai Accent, Kiu Rio a Škodu Fabii. Důraz na nízkou cenu ovlivnil celý výrobní proces, od designu, po technickou stránku.

  

Zatímco „levný design“ umožnila orientace na účel (žádné zbytečnosti), finanční náročnost technické stránky pozitivně ovlivnilo využívání společných prvků. Platforma Loganu je pozoruhodným mixem nové B platformy, na které spolupracoval Renault s Nissanem a prvky ze současného Renaultu Clio. V praxi to znamená, že přední část se více podobná Cliu a zadní zase nové B platformě. (Obrázky finální podoby Loganu jsme na českém internetu jako první zveřejnili už včera dopoledne.)

  

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud