Dacia Logan: nízká cena, velký prostor (představení)

Už delší dobu dráždily méně majetné občany postupně se objevující informace o novém automobilu rumunské Dacie s kódovým označením X90 (L90). Sedan se jménem Logan bude stát 5 700 eur, přičemž vnitřním prostorem předčí všechny vozy nižší třídy.
Dacia Logan: nízká cena, velký prostor (představení)
Seznam kapitol
  1. Expanze na nové trhy, projekt X90
  2. Rozměry, vnitřní prostor, motory
  3. Fotogalerie (přehled obrázků)

Na konci minulého století prošel automobilový průmysl výraznou proměnou. Tři nejvýznamnější automobilové trhy – USA, západní Evropa a Japonsko začaly vykazovat nedostatečné tempo v nakupování nových osobních automobilů. Tento negativní trend přinutil výrobce otevřít oči a vyhledat nové zákazníky, nové možnosti výdělku. Zjistili tedy, že 80% procent nových trhů trpí ukrutným hladem po nových vozech. Velká část hladových krků si ovšem nemohla nový automobil dovolit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 2003 se prodalo cca 57 milionu nových osobních automobilů na celém světě. Ony vyspělé trhy se podílí na tomto množství téměř 80 %, na druhou stranu tvoří pouze 20 % populace. Z toho vyplývá, že zbývajících 80% populace země rozptýlených v ekonomicky různě výkonných zemích je možné stále efektivně oslovit nějakým vhodným produktem. A právě to se rozhodl učinit Renault, respektive jím vlastněné rumunská Dacia s novinkou jménem Logan.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Renault počítá ve svém prodejním plánu s trhy střední a výhodní Evropy, vřelé přijetí se očekává v Rusku a v Ukrajině, se zájmem se počítá i v České republice a na Slovensku. Například taková Ukrajina se 160 vozy na 1000 obyvatel nebo Turecko se 70 vozy na 1000 obyvatel je skutečnou výzvou. Ani v České republice s 350 vozy na 1000 obyvatel není stále vyčerpán potenciál a toho chce Renault využít. Jelikož za nový automobil zaplatí Francouz více než Španěl, Maďar nebo Čech, usoudil výrobce, že na východě zaboduje levným vozem.

Tip: Stáhněte si plakáty

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Projekt X90

Základní podmínky při navrhování a stavbě nového automobilu určovala výše uvedená fakta. Cena automobilu neměla přesáhnout 5000 eur, vůz musel vyhovovat základním požadavkům méně náročných zákazníků mimo sektor západní Evropy. Dacia Logan znamená v tomto směru skutečně průlom, neboť stejně jako japonské automobilky přizpůsobují vozy Evropanům, přizpůsobil francouzský majitel vůz méně majetným složkám obyvatelstva střední a východní Evropy, Afriky atd. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O zákaznících, potenciálních kupcích má Renault jasno. Průzkum prokázaly, že utrácet za Logan budou zejména lidé ve věku 35 – 49 let, veliký zájem se očekává ze strany českých, marockých a rumunských rodin (tak praví Renault). Hlavním kritériem potenciálních kupců Loganu je logicky nízká pořizovací cena a nízké provozní náklady. Mezi největší konkurenty řadí výrobce Daewoo/Chevrolet Kalos, Hyundai Accent, Kiu Rio a Škodu Fabii. Důraz na nízkou cenu ovlivnil celý výrobní proces, od designu, po technickou stránku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco „levný design“ umožnila orientace na účel (žádné zbytečnosti), finanční náročnost technické stránky pozitivně ovlivnilo využívání společných prvků. Platforma Loganu je pozoruhodným mixem nové B platformy, na které spolupracoval Renault s Nissanem a prvky ze současného Renaultu Clio. V praxi to znamená, že přední část se více podobná Cliu a zadní zase nové B platformě. (Obrázky finální podoby Loganu jsme na českém internetu jako první zveřejnili už včera dopoledne.)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Expanze na nové trhy, projekt X90
  2. Rozměry, vnitřní prostor, motory
  3. Fotogalerie (přehled obrázků)
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků