Na nízké hodnoty emisí a spotřeby paliva hleděla low-costová značka už v minulosti, i když pouze ve formě konceptu.
Cesta rapidního snižování emisí CO2 je dnes vidět u všech automobilek, a přestože je trendy elektrifikace modelových řad stále nákladným procesem, který se projeví v konečné ceně vozu, hybridní či plně elektrické pohonné jednotky už pomalu začínají nabízet i ty nejdostupnější značky na trhu. Důkazem může být rumunská Dacia, která se ovšem na ekologii pokusila zaměřit již dříve.
Zatímco tedy Dacia pod střechou Renaultu chystá do prodeje svůj první elektromobil Spring, nedávný koncept většího SUV Bigster má přivést značce první hybridní ústrojí a varianty současných modelů na LPG jsou nadále populární, cestu nízkých emisí a zároveň stále nízké ceny nastínil už v roce 2008 koncept Logan eco2.
Myšlenka úsporného a čistého Loganu první generace vznikla v rámci tehdejšího programu eco2, kterým chtěl Renault propagovat technologie pro ekologičtější provoz i výrobu automobilů. Sama o sobě levná a jednoduchá Dacia se zdála jako ideální adept na tvorbu vozidla, které bude představovat šetrné řešení pro planetu.
Jedním z klíčových pravidel programu bylo udržení produkce emisí vozu pod hodnotou 140 g CO2 na kilometr. Mimo to se Renault snažil zaměřit i na možné použití biopaliv a dále hleděl na konec životnosti, kdy muselo být auto z 95 % recyklovatelné, zatímco 5 % využitých plastů muselo být recyklovaného původu.
Logan eco2 se představil v Šanghaji na každoroční události udržitelné mobility Michelin Challenge Bibendum. Nejen svým zeleno-bílým zbarvením pak koncept naznačoval své ekologické zaměření. Snížení spotřeby paliva a produkce emisí se inženýři snažili na první pohled dosáhnout i úpravou aerodynamiky vozu.
Přední nárazník se nástavcem prodloužil k zemi, podvozek byl v zadní části zakrytován, na střeše se v zadní části objevila řada lopatek upravujících proudění vzduchu a víko kufru doplnil pevný spoiler. Ve výsledku se Loganu snížil koeficient aerodynamického odporu Cx z hodnoty 0,36 na 0,29.
Globálního odsouzení se vznětové motory dočkaly s aférou Dieselgate až v roce 2015, takže pod kapotou Loganu byl ještě v rámci ekologie upravený čtyřválcový diesel dCi o objemu 1,5 litru, který produkoval 63 kW (85 koní). Došlo na nové písty, systém vstřikování a nově mohla jednotka spalovat i bionaftu B30.
Svých cílů Logan eco2 nepochybně dosáhl. Kromě své recyklovatelné konstrukce udávala automobilka kombinovanou spotřebu nafty 3,8 l/100 km, čímž se dostala pod hranici 4,7 litru tehdy standardního Loganu s motorem 1.5 dCi. Pro představu o vývoji, podobnou hodnotu byste našli u odchozí generace Loganu z roku 2020 – navíc u těžšího kombi MCV a se silnějším motorem 1.5 dCi (70 kW/95 k) – ten měl v tabulkách výrobce kombinovaných 3,9 litru.
Svými emisemi CO2 pak koncept na papíře předběhl dobu, když na kilometr produkoval jen 97 gramů. Tedy jen o pár gramů více, než stanovují současně platné normy, nařizující limit průměrných 95 gramů na ujetý kilometr pro všechna osobní auta vyrobená automobilkou.
Nutno ale podotknout, že procesy měření spotřeby paliva a produkce emisí jsou dnes samozřejmě o mnoho striktnější. Kdo ví, jakých hodnot by tedy dříve ekologický Logan dosáhl nyní, kdyby podstoupil měření metodikou WLTP.