Dacia Lodgy byla také závodní monstrum s motorem V6 uprostřed. Řídil ji mistr F1

Rumunská značka v minulosti dokázala, že závoďákem může být i její rodinné MPV.

Závodní vozy vytvořené z nezvyklého silničního základu mají vždycky určité kouzlo. A přestože není svět motorsportu úplně neznalý kategorie MPV, stačí vzpomenout na vytrvalostní Peugeot 806 Procar, v případě levné rumunské Dacie je tato kombinace závodní techniky a velkoprostorové karoserie minimálně stejně úžasná.

V roce 2011 totiž Dacia zopakovala stejný propagační trik nového modelu jako o dva roky dříve s SUV Duster. Ještě před odhalením tehdy nového rodinného MPV Lodgy na autosalonu v Ženevě se značka rozhodla uvést nejprve jeho závodní variantu pro ledové závody francouzského šampionátu Trophée Andros.

Ledová bestie započala historii moderní Dacie Duster. Uprostřed měla 350 koní

Ledová bestie započala historii moderní Dacie Duster. Uprostřed měla 350 koní

I zde mělo Lodgy s dodatkem Glace pramálo společného s produkčním modelem. Ve specifikaci závodní kategorie Silhouettes se totiž vozy na první pohled jen podobají svým sériovým protějškům. Stavba ledové bestie byla samozřejmě pod vedením mateřského Renaultu, přesněji divize Renault Sport Technologies a spolupracujících firem Tork Engineering a Sodemp.

Přední světlomety, maska chladiče a zadní světlomety, mnoho dalšího nebylo z katalogu produkčních dílů použito. Nehledě na tvary připomínající rumunské MPV se závoďák zásadně lišil i rozměry. Na délku měl 4001 mm, rozvoz čítající 2500 mm a šířku celkem 1900 mm. Ve výsledku byl tedy speciál o zhruba půl metru kratší a o skoro 150 mm širší než jeho sériový protějšek.

Dacia Duster mohla vypadat i takto. Starý koncept má od dnešního SUV daleko

Dacia Duster mohla vypadat i takto. Starý koncept má od dnešního SUV daleko

I samotný základ Lodgy Glace byl mimo rodinné využití. Pod karoserií ze sklolaminátu se nacházelo nové trubkové šasi a podvozek řešený dvojitými lichoběžníky vpředu i vzadu s kombinací pružin a tlumičů Öhlins. Za hořčíkovými 16palcovými koly byla brzdová soustava Beringer se čtyřpístkovými třmeny a ocelovými kotouči o průměru 300 mm vpředu a 265 mm vzadu.

S pohotovostní hmotností jen 950 kg pak pracovala osvědčená strojovna z aliance Renault-Nissan. Opět doprostřed šasi (stejně jako v dřívějším Dusteru) byl uložen atmosféricky plněný třílitrový V6 o výkonu 355 koní (257 kW) a točivém momentu 360 N.m. Šestistupňová sekvenční převodovka, pohon všech kol a samosvorné diferenciály byly součástí ústrojí. Pro zaručení hbitosti na ledové trati byl použit rovněž systém řízení zadních kol.

První eko Dacia měla diesel s působivou spotřebou. Neztratila by se ani dnes

První eko Dacia měla diesel s působivou spotřebou. Neztratila by se ani dnes

Z předešlých sezón si nechal tým Dacie za volantem hvězdného pilota, tedy čtyřnásobného mistra světa Formule 1 Alaina Prosta. Týmová rivalita ale narostla přizváním dalších dvou jezdců. Do Lodgy tedy usedl i Prostův nejstarší syn Nicolas a rovněž Evens Stievenart, další francouzský pilot s již bohatými zkušenostmi v ledových závodech.

Zatímco se ovšem Dacii a Prostovi za volantem předešlého závodního Dusteru nedařilo dvě sezóny po sobě dosáhnout na vítězství, do třetice všeho dobrého bylo nasazení nového Lodgy úspěchem. V naštvaném MPV si tak Prost dojel pro titul šampiona sezóny 2011/2012 a propagace rodinného modelu byla nepochybně splněna.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Dnes je díky spojení s Nissanem třetí největší autoskupinou na světě.

Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid: Obr se bez zásuvky neobejde

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost

Je vám Ford Galaxy malý? Chcete plnotučné SUV s výkonem Mustangu? Milujete ticho? Pokud jste odpověděli třikrát ano, vlajková loď americké značky na českém trhu může být to pravé.

včera | Richard Herbich
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

16.  4.  2021 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička