Dacia a její cesta na vrchol: Začátky měla skromné, teď je miláček i českých řidičů

Kdysi patřila rumunská automobilka k mnoha východoevropským značkám s groteskně zastaralou nabídkou. Stačilo dvacet let a dnes chrlí kvalitu za dobré peníze. Jaké kroky vedly k současnému úspěchu?

Právě v těchto dnech oslavuje Dacia své pětapadesáté narozeniny. Práce se v továrně ve městě Colibasi rozběhly v polovině roku 1968 a v relativně krátkém čase už automobilka produkovala dva modely na licenční technice Renaultu: Dacii 1100 a Dacii 1300. Druhý jmenovaný vůz po mnoha modernizacích vydržel ve výrobě neskutečných pětatřicet let.

TEST Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG: Jedno z posledních normálních aut

TEST Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG: Jedno z posledních normálních aut

V nové době na přelomu milénia byly výrobky značky hodně zastaralé a příliš nepomohl ani zcela nový model Nova z roku 1995, který se posléze proměnil na vozy SuperNova a Solenza. Klíčovým okamžikem pro rumunskou automobilku byl rok 1999, kdy ji kupuje francouzský Renault. Tehdejší výkonný ředitel Louis Schewitzer říká, že všichni čekali nákup nějaké prestižní značky, jeho nápadem však byla akvizice výrobce dostupných automobilů, k nimž byli Francouzi schopni dodat prověřenou a finančně nenáročnou techniku.

Nová Dacia Sandero si v losím testu podala i VW Golf. Ohromně se zlepšila

Nová Dacia Sandero si v losím testu podala i VW Golf. Ohromně se zlepšila

Další zlom nastává v roce 2004, kdy jde do prodeje první skutečně moderní Dacia. Tou byl Logan, který byl s cenou okolo pěti tisíc euro takovým hitem, že byl oproti původním plánům uveden také na západoevropské trhy. Nové auto za cenu ojetiny – zákazníci se mohli zbláznit, zvlášť v případě kombi MCV, představeného v roce 2006.

První eko Dacia měla diesel s působivou spotřebou. Neztratila by se ani dnes

První eko Dacia měla diesel s působivou spotřebou. Neztratila by se ani dnes

Je rok 2008 a přichází druhá velká premiéra pod křídly Renaultu. Na trh jde první Sandero, které opět přináší solidní techniku za parádní peníze a přidává modernější design. Prodejní úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.

Nová Dacia Sandero oficiálně: Standard low-costu míří výše, LPG verze nechybí

Nová Dacia Sandero oficiálně: Standard low-costu míří výše, LPG verze nechybí

Stejná situace nastala v roce 2010 s příchodem Dusteru jakožto nejlevnějšího SUV na trhu. Jeho tahákem se stala možnost mít pohon všech kol, mohl být také osazen pohonem na LPG. V roce 2012 značka opět uhodila hřebík na hlavičku s rodinnými MPV Lodgy a Dokker.

Dacia oslaví 55 let. Proslula zastaralostí i odolností, teď je trnem v oku konkurence

Dacia oslaví 55 let. Proslula zastaralostí i odolností, teď je trnem v oku konkurence

V duchu své tradice a v rytmu doby Dacia v roce 2020 představuje bateriový model Spring Electric. Vozidlo s dojezdem 230 kilometrů a motorem o výkonu 33 kW má ambici stát se nejdostupnějším elektromobilem na trhu – jeho ceník už ostatně známe. A další milník? Tím se pravděpodobně stane robustní SUV Bigster, které má přijít na trh v roce 2024.

Dacia Sandero

Dacia Sandero je hatchback od rumunské značky. V roce 2020 se Dacia Sandero představila již ve třetí generaci. Značka auto popisuje jako prostorné, jednoduché a robustní.

3. generace • Test Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe • Dacia Sandero RS

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

27.  7.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků