Kdysi patřila rumunská automobilka k mnoha východoevropským značkám s groteskně zastaralou nabídkou. Stačilo dvacet let a dnes chrlí kvalitu za dobré peníze. Jaké kroky vedly k současnému úspěchu?
Právě v těchto dnech oslavuje Dacia své pětapadesáté narozeniny. Práce se v továrně ve městě Colibasi rozběhly v polovině roku 1968 a v relativně krátkém čase už automobilka produkovala dva modely na licenční technice Renaultu: Dacii 1100 a Dacii 1300. Druhý jmenovaný vůz po mnoha modernizacích vydržel ve výrobě neskutečných pětatřicet let.
V nové době na přelomu milénia byly výrobky značky hodně zastaralé a příliš nepomohl ani zcela nový model Nova z roku 1995, který se posléze proměnil na vozy SuperNova a Solenza. Klíčovým okamžikem pro rumunskou automobilku byl rok 1999, kdy ji kupuje francouzský Renault. Tehdejší výkonný ředitel Louis Schewitzer říká, že všichni čekali nákup nějaké prestižní značky, jeho nápadem však byla akvizice výrobce dostupných automobilů, k nimž byli Francouzi schopni dodat prověřenou a finančně nenáročnou techniku.
Další zlom nastává v roce 2004, kdy jde do prodeje první skutečně moderní Dacia. Tou byl Logan, který byl s cenou okolo pěti tisíc euro takovým hitem, že byl oproti původním plánům uveden také na západoevropské trhy. Nové auto za cenu ojetiny – zákazníci se mohli zbláznit, zvlášť v případě kombi MCV, představeného v roce 2006.
Je rok 2008 a přichází druhá velká premiéra pod křídly Renaultu. Na trh jde první Sandero, které opět přináší solidní techniku za parádní peníze a přidává modernější design. Prodejní úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.
Stejná situace nastala v roce 2010 s příchodem Dusteru jakožto nejlevnějšího SUV na trhu. Jeho tahákem se stala možnost mít pohon všech kol, mohl být také osazen pohonem na LPG. V roce 2012 značka opět uhodila hřebík na hlavičku s rodinnými MPV Lodgy a Dokker.
V duchu své tradice a v rytmu doby Dacia v roce 2020 představuje bateriový model Spring Electric. Vozidlo s dojezdem 230 kilometrů a motorem o výkonu 33 kW má ambici stát se nejdostupnějším elektromobilem na trhu – jeho ceník už ostatně známe. A další milník? Tím se pravděpodobně stane robustní SUV Bigster, které má přijít na trh v roce 2024.