Dacia Duster v závodní úpravě: jen promo

Je to zvláštní, ale Dacia představila nový model Duster dříve v jeho závodní než v produkční verzi. Důvody jsou ovšem nasnadě.

Nestává se často, aby jakákoli automobilka strhla plachtu z odvozené závodní verze nějakého modelu dříve, než odhalí jeho standardní produkční podobu. U Dacie to přesto udělali a představili nový Duster v závodní úpravě pro slavnou ledovou Trophée Andros. Pokud se ovšem podíváte na přiložené fotografie, zřejmě dojdete k závěru, že tohle auto na něco jako SUV zrovna nevypadá. A není divu, také s ním nemá technicky takřka nic společného...

Je samozřejmě normální, že tovární závoďáky mají mj. za cíl propagovat model, z něhož prý vycházejí, i když s ním technicky sdílejí minimum prvků. Přesto alespoň - dejme za příklad třeba Citroën C4 WRC - vypadají přibližně jako vůz, který si můžete vyrazit koupit k nejbližšímu dealerovi značky. Dacia na to šla jinak - postavila vůz úplně jiné koncepce i značně odlišného vzhledu a nakonec řekla: tak tohle je závodní Duster, dámy a pánové. Přijde mi to být věrohodné asi tak, jako kdyby Fiat říkal, že Formule 1 Ferrrari je závodní Multipla, ale když si v Rumunsku potažmo ve Francii myslí, že to tak zákazníci budou vnímat, proč ne.

Celý tento projekt se tedy na první pohled zdá být zajímavým snad jen pro zkoumání použité závodní techniky, ale není to tak docela pravda. U Dacie si jistě mysleli, že představením „závodního Dusteru”, který z podstaty neměl o sériovém modelu říci vůbec nic krom toho, že už brzy přijde na trh, nic nezkazí, a proto také neváhali s jeho uvedením již nyní. Jenže tento krok udělal Dacii paradoxně trochu medvědí službu. Potvrdil totiž, že skutečný Duster bude vypadat tak, jak jsme vám v červenci ukázali na špionážních fotografiích z továrny Dacie a zdaleka ne tak, jak naznačoval původní koncept. Stačí se podívat na přední světla, která jsou úplně stejná a velmi specifická. Můžeme si tedy být prakticky jisti, že na starších špionážních snímcích byl k vidění sériový Duster. A to asi tak, jakože právě ono světlo bude jedním z mála dílů, které uvidíme jak na sériové, tak na závodní verzi.

Pojďme se ale podívat na samotný závodní vůz, neboť ten je jistě pozoruhodným strojem. Celý stojí na trubkovém rámu a jeho kabátek je tvořen ze sklolaminátu. Pod kapotou najdeme třílitrový vidlicový šestiválec z produkce Nissanu, který ze sebe vydá až 350 koní výkonu při 7 500 ot./min. Ten putuje na kola obou náprav přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Samotná kola si pak „hoví” na dvojitých lichoběžníkových závěsech.

Vzhledem ke koncepci není překvapením, že celý vůz váží jen 950 kg a nepotřebuje nijak zvlášť sofistikované brzdy - krotí jej větrané kotouče o průměru 260 mm vpředu a plné o průměru 265 mm vzadu.

Dynamické parametry zveřejněny nebyly, ale na sněhu budou beztak hrát prim jiné vlastnosti než zrychlení z 0 na 100 km/h nebo maximální rychlost. Závěrem tak pouze dodejme, že tuto „závodní Dacii Duster” bude na Trophée Andros pilotovat legenda F1, Francouz Alain Prost.

Sériový Duster pak má být představen na autosalonu v Ženevě příští rok, tedy vlastně již za pár měsíců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dacia Duster Ice Racer
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 8 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků