Dacia Duster: rumunská Niva oficiálně

Dacia konečně představila své dlouho očekávané SUV jménem Duster. Bude prý úsporné, prostorné a hodně, hodně levné.

Tipy: Projděte si též české ceny Dacie Duster, novou fotogalerii Dusteru vč. snímků interiéru a čerstvá videa s vozem i v terénní akci.



Když se na rumunskou novinku podíváte, možná vám nebude připadat až tak nová. A důvodů se nabízí hned několik.

První myšlenky člověka svedou ke vzpomínkám na stejnojmenný koncept z letošního ženevského autosalonu. Ne, tak ten není tím důvodem, s ním má produkční Duster společné jen jméno. Další pátrání v paměti může svést k pomyšlení na Dacii Duster V6, kterou aktuálně pilotuje Alain Prost. To už je lepší, zde je krom jména podobná i přední část vozu, ale to je tak všechno. Starší vzpomínky vás tak zřejmě zavedou ke špionážním snímkům SUV Dacie z letošního léta. To už vypadá hodně slibně, na fotografiích tehdy opravdu byl nový Duster, až se nám tomu nechtělo věřit právě kvůli nekonečné odlišnosti od pár měsíců starého konceptu. Jenže ani tak zřejmě nebudete mít klid a dále vám bude hlodat v hlavě, kde že jste tento vůz už viděli... Odpověď zní přitom jednoduše - nikde, jen jeho vzhled je tak zoufale nenápaditý, že máte pocit, jako byste jej vídali na silnicích den co den.

Nechci vám podsouvat své vlastní dojmy, ale při pohledu na Duster mám pocit, jako když jím jídlo, které někdo zapomněl osolit. Akorát nepřichází skrze chuť, nýbrž zrak. Proporce i design vozu jsou zcela nenápadité a těch pár kudrlinek zejména na zádi nulový dojem nikam neposouvá. Ale proč ne, označme design vozu za konzervativní a pojďme dál. Ostatně snaha neurazit vzhledem se zŕejmě nesetká s nevolí zákazníků, zvláště v případě tohoto vozu.

Nejen první pohled ale dává vzpomenout na Ladu Niva (která ovšem svého konzervativního vzhledu dosáhla tím, že se vyrábí desítky let v prakticky nezměněné podobě), i další informace od rumunského výrobce resp. jeho francouzské „matky” legendární ruský off-road připomínají. Bohužel to pravděpodobně nebudou nesporné terénní schopnosti, něco takového se v dnešní době už nenosí, ale spíše vlastnosti jako dostupnost, jednoduchost a ekonomika provozu. To vše lze vyčíst z tiskové zprávy Renaultu, která tvrdí cosi v tom smyslu, že jde o vůz hospodárný svou cenou i provozními náklady, spolehlivý, s jednoduše použitelným pohonem všech kol, jež je zaměřen na motoristy hledající vůz pro každodenní provoz s možností využít jej i mimo silnice.

Tiskové informace ve všech těchto aspekech zcela konkrétní nejsou, ale leccos naznačují. Cena Dusteru má odpovídat malému městskému vozu typu Fiesty, vnejší rozměry kompaktnímu autu třídy Golfu, to vše s ještě lepším vnitřním prostorem, schopným „obsloužit” pětici dospělých pasažérů. Konkrétně bude Duster dlouhý 4 310 mm a široký 1 820 mm, výška bude činit 1630 mm. Známé rozměry ale, pro představu, přibližně odpovídají Nissanu Qashqai, tedy opravdu docela malému SUV.

Z vnitřních rozměrů známe přesně jen velikost zavazadlového prostoru, který má mít 475 litrů objemu pro verzi 4x2 a 380 litrů pro verzi 4x4. Při sklopení zadních sedadel má pak dostupný prostor pro zavazadla činit více než 1 600 litrů.

Pod kapotou najdeme jeden z trojice motorů, které opět více než zřetlně naznačují třídu vozu. Půjde o dvě verze dieselového motoru 1,5 dCi s výkony 85 a 110 koní a jeden benzinový 1,6i s výkonem 110 koní. Všechny agregáty přitom bude možné kombinovat s pohonem všech nebo jen předních kol a budou mít za všech okolností práci s docela lehkým vozem - hmotnost se bude pohybovat od 1 180 do 1 280 kg v závislosti na zvoleném motoru a pohonu jedné nebo obou nápra. A to jsou docela nízké hodnoty.

Systém 4x4 pochází z dílen sesterského Nissanu a ve třech dovoluje variabilní rozložení výkonu mezi kola obou náprav. Režimy Auto, Lock a 4x2 snad ani není třeba blíže popisovat, jejich názvy jsou zcela popisné. Přesto pro ty, kteří jsou unaveni předvánočním shonem a nechtějí studiu rumunské novinky věnovat ani špetku přemýšlení dodáme, že první rozděluje výkon motoru mezi nápravy dle situace, druhý pevně v poměru 50:50 a třetí pohání jen přední kola, což jistě ocení šetřílci paliva při jízdách po silnici.

Dacia Duster označuje za ryzí off-road, což podporuje fakty jako světlá výška 200 mm, přední nájezdový úhel 30° a zadní 35°. To jistě nejsou špatná čísla, před konečnými soudy si ale raději počkáme na reálnou zkušenost, ryzí off-road to asi nebude.

Závěrem dodejme, že Duster se má objevit na evropském trhu na jaře příštího roku s bezpečnostní výbavou odpovídající dnešním standardům. Renault má ale s tímto vozem velké plány a pod různými značkami jej chce nabízet takřka po celém světě, v roce 2011 má dorazit i do Brazílie. Inu, nezbývá než popřát hodně zdaru...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dacia Duster
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků