Dacia Duster na LPG je zpátky v Česku. Plyn nově spaluje litrový tříválec

53 komentářů

Jméno
6. ledna • 21:47

Co jsem četl a viděl na fotkách, originál LPG přestavba od Dacie trpěla na zanášení reduktoru parafínem, protože je umístěn vzhůru nohama. Pak nepřepínal na plyn. Ale hlava a ventily jsou tvrzené. Bohužel 1.6 sce nemá hydroštely. Nastavení ventilových vůlí znamená sundat obě vačkové hřídele a měnit 16 hrníčků bratru min. za 500 kus plus práce a asi i nový rozvodový řetěz.

Mc
18. února • 18:59

A ta 1.0 turbo má hydroštely?

will83
4. listopadu • 22:01

Přes všechny pomluvy na Dacii je třeba uznat, že se toho nebojí, moc turbomotorů na LPG není. Čas ukáže.

kuptesipořadnýauto
5. listopadu • 21:09

kdo nemá na benzím , ať chodí radši pěšky . Plyn patří do zapalovače B-]:-P:-P
Přítí rok se těšim na 0,5l v takovým střepu jako je Dacia:-D:-D

Drtikol
12. ledna • 20:34

Myslím že na benzín mám ale mám tankovat za 33 Kč /l nebo za 14 udělá mi to stejnou službu najezdim okolo 100 000 ročně to znamená že na benzínu ušetřím každé dva roky na novou dacii pokud to bude jezdit na mocuvku za 5 kc/L budu jezdit klidně na vodu z louže tak si dal kupujte předražený benzín

miki
4. listopadu • 19:34

TCe 1.3 nemusíte přestavovat na LPG, jelikož jezdí (v Méganu) za 5 litrů na 100 km, tedy 1,50 - 1,60 Kč/Km.

Vacátko
4. listopadu • 19:44

Jasně jezdí za 5l v meganu ale ne v Dustru, to bude 7l a to už by plyn chtělo.

petr r. (petrumr)
4. listopadu • 20:20

Kdo má dustra nejezdí dálky a jezdí jenom kolem komína a tak než by zapnul ten plyn, tak už by to auto měl zase před barákem. Ten plyn bych dal na dieslovýho dustra a né na 1,3 benzín.

Marex
4. listopadu • 20:16

Někdo se hlásí jako dlouhodobý testér na předělávku u této nové motorizace dobrovolně? :-P Přiznám se, že do přímovstřiku bych si LPG nedal, ani za nic, protože bych z toho nemohl klidně spát a když, tak si buď pravidelně odkládal peníze do prasátka na případnou nákladnější opravu a nebo se auta po návratnosti LPG, co nejdříve zbavil.

Vacátko
4. listopadu • 20:56

Ten přímývstřik není úplně beznadějný, ale pro někoho kdo toho najezdí přes 20tis. za rok a nedá to krátkyma popojížkakam kolem komína, ale v delších trasách, tak bych se toho nebál. Ona stejně není jednotka, která by do toho motoru šla, něco má Prins ale ne na verze 1.33 v Dustrech.
Každopádně, kdo chce plyn v novým autě je 1.0 TCe z výroby ideální řešení. V Dustru bude spíš problém v malé nádrži. Podle pohotovostní hmotnosti to zase vypadá na 42l čistý objem 34l a to je zase každých 400km navštívit pumpu.
3-[

Marex
5. listopadu • 0:52

Pro mě to není, protože žádné auto v rodině s LPG nejezdí čistě dálkový provoz, ale většinou smíšený a nerad dělám průkopníka, protože se to může nehezky prodražit, ale sázím vždy na ověřenou jistotu, čili motorizace, které už tady jsou nějakou dobu a možná rizika jsou minimální, nebo se aspoň podchytí včas cenově rozumným protiopatřením, pokud si auto chci nechat déle. Tohle je prostě pro střelce, který s tím polítá 2 až 3 roky a pustí auto dále a pak si s tím případně "užije" nový majitel. Ono to vždycky i nějaký čas trvá, než se najde ŘJ se SW podporující novou motorizaci, ale ani to není jistota, že se vůbec objeví. Pokud bych chtěl něco z nových motorizací zplynovat, taky bych vsadil taky na tenhle nepřímovstřik 1.0TCe, kde jsou možná rizika do budoucna mnohem menší.
Duster má tak malou pohotovostní hmotnost? Předpokládám, že jinak by se tam větší nádrž místo rezervy vešla, minimálně na hloubku, pokud to není verze 4x4, kde je to omezeno zadním diffem.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vacátko
5. listopadu • 9:56

Vždyť to nemusí být záležitost pro Vás, je to jen názor o úhlu pohledu. Mně se také nevyplatí, protože ročně najezdím 18 - 20tis a převážně kolem komína, tak i tankuji na stejné pumpě každou nádrž v 95% případů, to s tím ale nesouvisí.
Jde o využití provozu na LPG i u přímovstřikových motorů, technologie pokročila situace na trhu s auty je jasná napříč značkami, do budoucna to valnou většinu plynařů (motoristů jezdící na LPG) nemine.
Je to moc dobře, že se najde automobilka, která využije sice malý turbomotůrek a šoupne na něj LPG systém, ale je jen otázkou času, kdy přijde další šílenost ve formě euro norem a tento motor ji nesplní a bude z nabídky venku, pak už zůstane jen varianta přímovstřiku s přestavbou na LPG. Těch aut ať už koncernových s TSI motory na LPG přestavěných nebo ostatních např. GDI s LPG je dost - žádný problém se nestal, aspoň takový který by se nemohl stát na vícebodovém vstřikování. Je to jen údržbě jako u všeho. Ale dělat paniku, že přímovstřik ne, je přežitek.
Chybí větší informovanost ve společnosti a také slabá podpora alternativní fosilních paliv ze strany státu.

Marex
5. listopadu • 15:27

Zplynovaných přímovstřiků ani moc nejezdí a navíc to nejsou tak staré motory, aby se možný problém ještě projevil, tím spíše, že s tím lidé jezdí hlavně dálkové. Spíše se obávám, že s přechodem jenom na přímovstřiky dojde k ústupu LPG. Pokud se něco bude tlačit, tak CNG, ale osobně nepatřím mezi jeho příznivce. To není panika, ale pouze obezřetnost a stejně tak, jako byly atmošky vhodné a jiné naprosto rizikové na přestavbu na LPG, u těch přímovstřiků to nebude jiné. Je nesmysl tvrdit, že pokud někdo nenajede ročně více jak 15tkm a více km, tak se LPG nevyplatí. Vyplatí se i při menších nájezdech, pokud si jej majitel nechá déle. Dělám to stejně. Navíc kvalitním motorům, kde se moc ve výrobě nešetřilo je úplně jedno, jaký druh provozu s tím majitel jezdí, zda pouze po městě, nebo dlouhé jízdy v kuse. Přímovstřiky mají už z principu své konstrukce jeden zásadní problém a to silné karbonování při provozování na krátké trasy, takže je u nich nutné používat kvalitnější palivo, nebo dodávat aditiva zvlášť a hlavně měnit olej i častěji, než je standard 15tkm. Vzhledem k tomu, že při spalování LPG dochází navíc k vyšším teplotám a větší náročnosti na zapalování, tak to opravdu nevidím tak růžově. Ale až bude dostatečný počet vzorků, které přežili i náročnější provozy za delší dobu, jako s tím běžně nemají problém kvalitnější atmošky, pak třeba změním názor. Jinak stát tlačí, nebo aspoň tlačil CNG, což dodatečná přestavba je nesmysl a pokud, tak jedině od výroby vozu. Navíc spotřeba nových motorů citelně klesla, tak je všeobecně menší zájem o jejich zplynování, tím spíše, že je to u nich jeden velký otazník, jak si budou s LPG rozumět a díky nutnosti přístřiku benzínu i poměrně dlouhá doba návratnosti a navíc citelně větší cena za přestavbu. Proto to spíše vidím tak, že plynaři budou žít pouze ze starších aut, pokud nedojde k nějaké technologické revoluci v systému LPG pro nové motorizace a zároveň zajímavé ceně za přestavbu.

Zelí
6. listopadu • 22:14

Mám najeto 150 tis.km na lpg s přímovstřikovým motorem. Ale je to drahé !!!! Tím to trochu popírá důvod přestavby na LPG. Do toho jde jenom blázen.

Marex
4. listopadu • 19:27

Sice taky nepatřím mezi nadšence 3válců, nicméně je to nepřímovstřik, tedy jako starší 0.9TCe, který si s LPG rozuměl velmi dobře, i když jeho podivná jízdní charakteristika byla na turbo poněkud neobvyklá. Tohle má ale řešit právě 1.0TCe a ve spojení s LPG to vůbec nemusí být špatná motorizace v té dnešní nabídce silně karbonizujících přímovstřiků, které mnozí hojně používají pro jízdu po městě a na kvalitním palivu a nebo zvlášť aditivech šetří a olej jsou schopni měnit taky až kolem 30tkm a pak se diví :-D Jasně, lepší by byl 4válec 1.3TCe, ale ten si Renault nechává pro své vozy a pochybuji, že by jej pustil Dacii i v nejvyšší výbavě. Nicméně mě pobavil pro mě již poněkud neobvyklí příplatek za manuální klimu (15 000 kč) a navíc ještě dost vysoký. Kdyby to byla automatická, tak neřeknu, ale manuál, to si dělá Dačka srandu.

miki
4. listopadu • 19:39

Duster se prodává i s TCe 1,3 ve 2 výkonových variantách 130 a 150 k, i s pohonem 4x4.

Marex
4. listopadu • 20:11

Díky za info, to mě ušlo, že to fakt pustil i pro Dacii, ale předpokládám, že to bude záležitost jenom modelu Duster, protože třeba u Logana a Sandera jsem to v nabídce neviděl.

Zelí
6. listopadu • 22:10

1,3TCE s nižším výkonem je tuším také s nepřímým vstřikováním.

Pepa
4. listopadu • 17:44

O litrový trivalec není u dustra moc zájem tak se snaží nalákat zákazníky na lpg

Rada
4. listopadu • 18:32

Nejdřív si o tom něco zjistěte. A nebo se nenamáhejte, já vám to vysvětlím. Do těch čtyřválců, které do Dusteru dávají, se plyn nevyplatí dávat, protože jsou s nepřímým vstřikem (na rozdíl od toho tříválce). Technicky to asi vyřešit jde, je to ale náročnější (dražší) a navíc se kvůli chlazení obvykle mixuje LPG a benzín v poměru cca 1:2. Podívejte se na ceny dodatečných přestaveb. Hodně firem přestavbu motorů s nepřímým vstřikem ani nenabízí.

Marex
4. listopadu • 19:43

Koukám, že si pletete nepřímovstřik s přímovstřikem :-P
Speciálně pro vás, dříve motorizace 0.9TCe, dnes nahrazena 1.0TCe, což je obojí nepřímovstřik a vhodné a tudiž i bezproblémové pro provoz na LPG a cena předělávky stále rozumná. Naopak motorizace 1.3TCe je přímovstřik a u těchto motorizací je všeobecně poněkud problém s provozem na LPG, protože ne na všechny přímovstřiky je potřebný hardware a palivové mapy a je to vše citelně dražší. Ten přístřik benzínu je ale nutný, v tom jste se i trefil. To, že to někteří, obzvláště Poláci napasují na jakoukoliv motorizaci v autech je už věc jiná a problém jde pak za majitelem vozu ;-)

Vacátko
4. listopadu • 18:52

Pane Rado, Vy si pletete vstřikování u těchto jednotek, které jsou dostupné u Dustra.
Nepřímý vstřik je pouze jeden a to 1.0TCe a tedy vhodné pro LPG, proto jej výrobce nabízí, rozhodně bude lepší na dynamiku než 1.6sce v LPG verzi případně starší 1.6 16V K4M, který byl dostupný v originál LPG zástavbě z výroby. Taktéž bude na tom lépe se spotřebou v reálném provozu cca o 1l resp. o 2l/ 100km.
Ostatní 1.33 TCE jsou přímovstřikové tudíž ne tak populární na přestavbu na LPG. Přestavět se dají, ale na prvotní investici nákladnější. Vyplatí se při vyšším nájezdu od 20tis km ročně a více. Rozhodně pro člověka, který je převážně na dálnici.

Rada
4. listopadu • 21:30

Teď jsem si to po sobě přečetl znovu a máte pravdu, v původním příspěvku jsem to obrátil.

Rada
4. listopadu • 21:28

Nepletu, píšeme to samé. Litrový tříválec má nepřímý vstřik a je vhodná pro přestavbu a 1.33 čtyřválec má přímý vstřik. Psal jsem, že přestavba na LPG je asi možná, ale dráhá. A už samotná 1.33 Tce je docela drahá jednotka, takže by LPG u ní nedávalo velký smysl.To by pak mohla tato verze dopadnout jako CNG Octavie za skoro 600 tisíc, která je drahá už i pro firmy.Nepochybuji o tom, tom že ten litr pojede lépe než stará 1.6 SCe.

petr r. (petrumr)
4. listopadu • 15:56

to nebylo uplně emisama, ale kvalitou českého plynu proč to dacia stáhla, servis si stím nevěděl rady a hodně řidičů si na to stěžovala včetně souseda.

Václav
1. února • 21:05

Dobrý večer
Od roku 2015 jsem měl Dacii Sandero 1,2 a za 4 roky jsem s ní najezdil cca 70000 km bez jediné závady na LPG. V loňském roce jsem si zakoupil nové Sandero se kterým mám neustálé problémy s ventilem benzín/LPG (pozdě přepíná a někdy také vůbec). Na reklamaci je dovozcem reagováno tak, že je špatná kvalita LPG.
Snažím se dopátrat proč u minulého auta nebyla jediná závada a nyní již několik. Nevěřím, že je to v důsledku kvality LPG.
Pokud jste ochoten, napište mi prosím na můj email na jakou závadu reagujete ve vašem příspěvku ze dne 4.11.2019,
děkuji Václav

Marex
4. listopadu • 20:28

To vážně chce někdo po mechoších, i když je to značkový autoservis, aby vám spravovali ještě LPG, o kterém vědí úplný prd? :-D Tohle nebyl problém jenom Dacie, ale všech automobilek, které montovaly do nového vozu LPG, buď již na výrobní lince, nebo to dělala dodavatelská firma zprostředkovaně. Tady pomůže pouze profík plynař, co se tím živí, pokud mu třeba Dacia nezahesluje ŘJ od LPG, aby se tam nikdo nedostal. Pak mají auta s továrním LPG třeba 2ks ŘJ na LPG, aby to nebylo tak jednoduché :-P

Q
4. listopadu • 17:50

Výmluva na kvalitu českého plynu, to je klasická výmluva. Měl jsem auto přestavěné na LPG, tankoval jsem nejlevnější plyn a nikdy jsem neměl problém. Problém totiž není v plynu, ale v nekvalitních součástkách, které Dacia do LPG verzí dávala.

Marex
4. listopadu • 19:54

Máte pravdu, že Dacia, ale také Škoda dávala šunty komponenty paradoxně od výrobce Landi Renzo, což je špička v LPG systémech. Nicméně nevinil bych z toho pouze LandiRenzo, protože ten pouze dodal komponenty v cenové hranici, kterou si zadavatel zadal. Osobně na Landi nedám dopustit a s jejich komponenty jsem v žádném autě nikdy neměl jediný problém, což už nemohu tvrdit o jiných výrobcích. A ten rozdíl v kvalitě LPG není výmysl. Jezdím s vozy na LPG už dobrých 15 let a údržbu si taky dělám sám, čili výměnu obou LPG filtrů, takže mohu porovnat, když auto jezdilo dlouhodobě na LPG od Kralupolu a nebo Tomegas, což byl sakra rozdíl. Jednoznačně Kralupol za mě nebrat, což mají Čecháčci tak trochu smůlu, protože u nich Tomegas, aby pohledal.

Q
5. listopadu • 8:04

Neříkám, že český LPG je stejně kvalitní jako ten italský. Ale jde o to, že Dacia se má přizpůsobit kvalitě českého LPG a dát dostatečně kvalitní komponenty, aby s tím nebyly problémy. Při přestavbě na LPG jsem si na doporučení plynaře připlatil za kvalitní vstřikovače AEB I-Plus. Najel jsem 180 tkm a nebyl s nimi ani jeden problém. S reduktorem Tomasetto Alaska také ne. Tankoval jsem převážně ve Slezsku blízko polských hranic a nikdy jsem nezjišťoval, od koho ten LPG byl, ale předpokládám, že byl z Polska.

Vacátko
5. listopadu • 10:35

Tak to není pravda, Dacia se nemusí přizpůsobovat na náš trh, jednou jsme v EU, tak pro nás platí stejné podmínky jako pro Rumuny nebo Francouze a atd.. Zkrátka se to ví, že vozy Dacia s tovární úpravou na LPG jsou konstruovány pro specifická paliva, Ti co ví na jaká paliva (dodavatele), tak na tyto dodavatele LPG jezdí bez problémů, a proto si Dacia na LPG koupí zase. Hledat si záminku, aby výrobce se přizpůsoboval špatné kvalitě LPG je zoufalství!

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Q
5. listopadu • 15:11

Pokud se z nějakého důvodu Dacia nemohla přizpůsobit zdejší realitě, tak tady svou tovární úpravu na LPG neměla nabízet. Nekonečné problémy s "nekvalitním plynem" (= nekvalitními komponenty) neprospívaly ani zákazníkům, ani Dacii. Sama Dacia si to pravděpodobně uvědomila, protože jak jinak vysvětlit, že před rokem stáhla všechny LPG modely z trhu. Doufejme, že tentokrát už bude vše v pořádku. Ale aby to nevypadalo, že kritizuji jen Dacii, tak Škodovka na tom s továrním LPG nebyla o nic lépe a Hyundai měl ještě větší problémy.

Vacátko
4. listopadu • 20:36

Konkrétně nelze Kralupol odsoudit, že ho nebrat! Stále je to jeden z nejlepších LPG u nás a hlavně pro Dacii s LPG systémem z výroby.

Marex
5. listopadu • 0:27

Tak to bychom se neshodli ;-) Jelikož vycházím z vlastních dlouhodobých zkušenosti v několika vozech se systémy od výrobců LandiRenzo, BRC, Lovato, tak klidně mohu nahlas říci, že Kralupol nebrat, viz. co jsem psal tady již psal. A zkuste o tom přesvědčit i uživatelé origo LPG v Dáčiích a Škodovkách, kde už v zoufalosti na obou stranách (zákazníci a servisy) jim tam servisy montovali dokonce i přídavné filtry, samozřejmě za další peníze zákazníka. Stačí si projet fóra a přečíst si ty nářky doslova zoufalých majitelů. Ti, co raději zainvestovali do nové ŘJ a vstřiků už mají celkem klid, ale stále ten LPG od Kralupolu není žádná sláva, i když s tím nesouhlasíte ;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vacátko
5. listopadu • 9:33

To se neshodneme ;-)

Vacátko
4. listopadu • 19:04

Problém není v nekvalitních součástkách ale v modifikaci systému na jinou kvalitu plynu, opravdu je to nekvalitním plynem, který je u nás mixován vysokým procentem síry a to je ten problém. V Itálii odkud je výrobce systému Landi Renzo, tak tam žádný problém nebyl, takže chyba musí být u nás, není mozné paušalizovat tento problém na všechny trhy - aspoň to vypovídá o tom, co jsou schopni lidé u nás koupit jen když ušetří na nádrži "pár kaček".
On se ten kvalitní plyn u nás dá koupit také a žádné problémy se zalepováním ventilu nebudou.

jeho jméno
1. března • 17:27

Směju se těm "pár kačkám" ......:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D

Q
5. listopadu • 7:59

Chyba není u nás. Chyba je na straně Dacie, ta se jako výrobce musí přizpůsobit podmínkám v zemi, kde svá prodává auta. Což je naprosto běžná záležitost i u aut na benzín či naftu. Mimo Evropu je kvalita paliv mnohem horší, automobilky kvůli tomu například dávají jiné palivové filtry nebo zkracují výměnný interval motorového oleje. Když se vrátím zpět k LPG, tak se Dacia má přizpůsobit takovému LPG, které u nás běžně k dostání je. Nebo snad majitelé Dacií mají jezdit tankovat do Itálie?

Marex
4. listopadu • 20:07

Dovolil bych si nesouhlasit. Problém nebyl pouze v kvalitě LPG, ale i ve kvalitě součástí pro LPG. Ono stačí porovnat komponenty, hlavně LPG vstřikovače, co do svých vozů dávala Dacia. Ty byly za chvíli k.o., ale když se vyměnili a bohužel i často i s ŘJ, protože původní si Dacia vyčůraně hesluje ze jiné, klidně opět LandiRenzo, bylo po problému a zvládalo to jakékoliv LPG v ČR bez značných problémů. Sám mám v jednom ze svých vozů na LPG zrovna systém Landi Renzo Evo, tedy ten, co tam Dačka údajně montovala, ale s mnohem kvalitnějšími vstřikovači a naprosto bez problémů. Samozřejmě pravidelně měním oba LPG fitry. Je také poznat, pokud jezdím na LPG od Kralupolu a mnohem kvalitnější Tomegas, i co se akcelerace motoru týče a spotřeby při stejném stylu jízdy a trasy.

Rada
5. listopadu • 19:01

Mně "plynař" měnil výstřiky 3x nebo 4x (v záruce). Myslím, že to byly také Landi Renzo. Už z toho byl dost nešťastný, prý je začali šidit a v kombinaci s nekvalitním českým plynem nic nevydrzely. Nakonec sehnal povedenou sadu a ty tam mám už asi 6 let. Ťuk, ťuk na dřevo:-))

Rada
4. listopadu • 18:43

Jak staré auto to bylo? Mám starší auto a LPG v pohodě. U novějších aut (která jsou všeobecně ošizenější) to už ale údajně problém často je.

Q
5. listopadu • 7:51

Rok výroby 2005. Ano, měl jsem motor, který plynař chválil, že je na přestavby na LPG ideální.

Rada
5. listopadu • 18:45

Mám taktéž rok výroby 2005:-D Podle názoru "plynaře" je to všeobecně tak, že čím novější auto, tím horší na přestavbu. I u toho mého říkal, že už není úplně ideální (elektronický plyn, dvě lambda sondy). Jsem tedy zvědavý na to, jak bude fungovat Duster na plyn. Předchozí 1.6 Sce byla upravená (tvrdší hlavy válců atd.) a stejně to prý fungovalo mizerně. Možná ale hlavně kvůli nekvalitním LPG komponentám. Pracovník ze servisu Dacie mi doporučoval, abych si koupil Dustera a přestavbu si nechal udělat dodatečně:-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Q
6. listopadu • 11:09

Já jsem měl elektronický plyn, dvě lambda sondy, dva třícestné katalyzátory a systém sekundárního vzduchu. Pokud má motor hodně "cingrlátek", tak je důležité, aby to bylo mechanicky robustní a aby řídicí jednotka motoru tolerovala určité odchylky od hodnot nového auta jezdícího na originální palivo.
Pracovník ze servisu Dacie už měl zřejmě zkušenost se stěžujícími si zákazníky a chtěl předejít tomu, aby přibyl jeden další :-D

petr r. (petrumr)
4. listopadu • 18:26

jakou euro normu ti to splnovalo? Daciu nikdo netlačil, ale dala tam to aby to splnovalo stejnou normu jak na benzín.

Q
5. listopadu • 7:48

Auto po přestavbě musí splňovat to, co auto před přestavbou. Což ale není složité, protože LPG hoří mnohem lépe než benzín. Na emisích jsem měl při běhu na LPG vždy nižší oxid uhelnatý i uhlovodíky než při běhu na benzín.

L
4. listopadu • 14:51

Už to s těma tříválcema stačí mě fakt neberou.

Michal
4. listopadu • 14:49

Cena pěkná.Aspoň zbudou peníze na nový motor až se pokazí.

Sir CHerokee
4. listopadu • 14:48

Dacia - tedy Rumuni + výběhovka z Francie, k tomu připočtu LPG a ještě zkriplený motor (3 válce) - no nekup to! :-D

Zayceff
20. července • 8:19

Zkriplený Cherokee - buď zdráv

Zayceff
12. června • 13:33

jojo, zkriplený Cherokee.... už chápu proč Indiány zničili chlastem.

Paja
4. listopadu • 13:01

Paráda. Google Duster!!!
Kam se sere Škodofka 😂

Tom
4. listopadu • 13:11

???

Doporučujeme

Články odjinud