| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme | Foto: David Rajdl

| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl
| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl
| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl
| Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme Foto: David Rajdl
35
Fotogalerie

TEST Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 Extreme: Stará tvář se loučí, extrémně úsporný motor zůstává

Pokud se vám nelíbí nový design a logo Dacie, máte poslední šanci sehnat tuto výbavou našlapanou skladovku.

Radosti
Úsporný motor
Snadné ovládání
Rozumný jízdní komfort
Starosti
Hrubší projev motoru
Dotykové plošky pro hlasitost
8  /10

Duster prošel výraznou proměnou – vizuální i z hlediska struktury výbav. Jistě jste zaznamenali, že rumunská značka opustila své staré logo ve formě stříbřitého štítu a místo něj nasadila stylizovaná písmena DC, kterým říká Dacia Link. Dostal také jinou čelní masku, dozadu a na volant nápis DACIA v moderním fontu a může mít nový zelený lak Lichen Khaki. K dostání je nově ve třech výbavových stupních místo pěti, z nichž bylo nejvyšší právě toto provedení Extreme. A i když to Dusteru s novou tváří sluší, ani námi testovaný vůz nevypadá díky různým hezkým detailům a doplňkům jako včerejší noviny.

Zvenčí Extreme poznáte podle oranžových prvků v horní části čelní masky, na vnějších zpětných zrcátkách a střešních nosičích, litých černých kol s průměrem 17 palců a oranžového nápisu Duster vzadu. Kontrastní doplňky ve stejném odstínu najdeme i uvnitř – na madlech dveří, výdeších ventilace a také ve formě prošívání. Uvelebit se můžete na sedadlech se speciálním čalouněním v kombinaci látka-kůže.

A výbava? Plná, připlatit jste si mohli jen za rozšířené mapové podklady pro střední a východní Evropu, vyhřívaná přední sedadla a rezervní kolo. Žádnému Extremu tak nechybí automatická klimatizace, infotainment s navigací a bezdrátovým zrcadlením skrze Apple CarPlay či Android Auto, čtyři parkovací kamery v rámci systému Multiview, bezklíčové odemykání a startování, sledování slepého úhlu nebo zatmavená zadní okna.

Uvnitř: Zvládnete ho i bez návodu

Výbava je to tedy opulentní, ale z Dusteru pochopitelně Maybach nedělá. Uvnitř je stále znát, že jde o vůz orientovaný na hodnotu a oranžové doplňky a zajímavé čalounění spíše hezky rozčísnou převážně tmavý vnitřek. Ten se stále obsluhuje ukázkově – i když si nerozumíte s moderní technikou, vše pochopíte a ovládnete velmi rychle. Velká kolečka nastavení automatické klimatizace nahmátnete po paměti, pro volbu jednotlivých sekcí v infozábavním systému slouží šest velkých ikon na domovské obrazovce a nikde nic složitě nenastavujete.

Ono vlastně ani není moc co nastavovat. I navigace má ultrajednoduchou grafiku a vzhledem k ceně se zřejmě nebudete pohoršovat ani nad skromnějším rozlišením dotykového displeje a parkovacích kamer. Ty vám zobrazí okolí vozu po stranách, vpředu i vzadu, včetně vodicích čar dle natočení volantu. Bez problému čitelný je i přístrojový štít s dvěma kulatými budíky a černobílým displejem palubního počítače.

Při cestování se šiknou dostatečně velké kapsy ve dveřích, hned tři držáky nápojů na středovém tunelu a také dvě USB zdířky ve spodní části středu palubní desky. Přední sedadla jsou pohodlná a není problém trávit v nich více času na delších cestách, jejich opěradlům ale chybí boční vedení, takže v nich subtilnější postavy v zatáčkách a na kruhových objezdech cestují do stran.

Cestující v druhé řadě se nijak výrazněji netísní a mohou využít rovnou dvě USB zdířky pro nabíjení svých chytrých zařízení. Zadní sedadla mají rovněž hezké „extrémní“ čalounění, opěradla jsou tradičně dělená v poměru 66 ku 33 procentům a nedají se sklopit do úplné roviny. Kufr má díky absenci rezervního kola solidní výšku od podlahy k roletce – celková kapacita činí 494 litrů oproti 411 litrům u méně praktického provedení.

Pokračování 2 / 3

Jezdí za málo, i když nechcete

I když se čtyřkolka velmi hodí, v našem podnebném pásu je nezbytná jen ve vyšších polohách. Valná většina českých řidičů si vystačí s tímto dieselem v kombinaci s pohonem předních kol a manuální převodovkou, budou z něj minimálně v jednom směru hodně nadšeni. Dá se s ním jezdit za 4,8 litru na sto kilometrů a s trochou opatrnosti i za méně. Dohromady s padesátilitrovou nádrží to znamená, že vás na pumpě uvidí jen zřídkakdy a čtyřcifernou hodnotu dojezdu po tankování do plna oceníte nejen při dálkových jízdách.

Při dlouhých cestách vám může vadit poněkud hrubší projev naftové patnáctistovky s výkonem 84 kW a točivým momentem 260 N.m a aerodynamický svist v dálničním tempu, ale ani z jednoho vám uši vysloveně neupadnou. Pochvalu si zaslouží celkem pohotový stop/start, ale kdyby vás obtěžoval, snadno ho deaktivujete tlačítkem pod obrazovkou infotainmentu.

Předokolka má oproti 4x4  jinak poskládané kvalty, takže zde nemáme ultrakrátkou jedničku, která u čtyřkolky supluje redukci. Řadicí páka má velkou hlavici a při změně stupňů nedrhne, takže je s ní snadné pořízení. Čtyřválcové dCi samozřejmě není sprinterský speciál, ale v provozu s ním nikoho nezdržujete ani když vezete pasažéry a kufr plný zavazadel. Na dálnici je pak na šestku v otáčkách, kde máte pod pravou nohou dostatečný zátah, takže nemusíte podřazovat.

Dalším rozdílem proti 4x4 je jednodušší zadní náprava, na jejíž limity narazíte až v mezních situacích – i v této formě Duster nijak výrazněji neposkakuje a neodskakuje, zvlášť vzhledem k faktu, že svým odpočinkovým naturelem vůbec nebudí chuť zkoušet limity přilnavosti. Nedotáčivý je, ale jen když ho provokujete nebo neodhadnete nájezdovou rychlost do zatáčky. Obecně jsou jízdní vlastnosti nezáludné a příjemné, i na těchto 17“ kolech je přijatelně komfortní.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Jednoduché auto do složité doby

Duster s naftou a pohonem předních kol je tedy stále kvalitní volba pro méně náročného motoristu. V této verzi Extreme (která je v tuto chvíli stále dostupná ve formě skladovek) má vyčerpávající výbavu za velmi férové peníze a vypadá opravdu k světu. Pokud nepotřebujete vnitřek výhradně z měkčených plastů a naopak oceníte přehlednost a snadnou obsluhu, budete v něm maximálně spokojeni. Jistou neotesanost motoru snadno prominete díky jeho nízké spotřebě, která v kombinaci s normální kapacitou nádrže zaručuje vysoký dojezd na jedno tankování.

Dacia Duster: Souhrn cen
Základní cena vozidla*                 367.500 Kč (TCe 90/67 kW Essential)
Cena s testovaným motorem a výbavou

483.900 Kč (Blue dCi 115/84 kW Extreme)

Cena testovaného vozidla         520.400 Kč (Blue dCi 115/84 kW Extreme)

*Základní cena nového provedení Dacie Duster

Technické údaje: Dacia Duster

Rok • stupeň výbavy
2022 • Extreme
Počet válců/ventilů na válec
4/2
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 461 cm3
Nejvyšší výkon
84 kW (115 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
260 Nm při 1 750 až 2 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,2 s
Nejvyšší rychlost
183 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
494 l • 1 478 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 425 kg • 1 855 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 673 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 341 × 1 804 × 1 693 mm

Základní výbava: Automatická klimatizace, media NAV: vestavěná navigace + rádio DAB + zrcadlení chytrého telefonu prostřednictvím Wi-Fi (Apple CarPlay a Android Auto) + připojení Bluetooth + 6 reproduktorů + 8“ dotykový displej, kamerový systém Multiview, hands-free karta pro bezklíčkový přístup a startování, 2x USB vstup pro zadní cestující, systém hlídání mrtvého úhlu, speciální čalounění Extreme v kombinaci látka/umělá kůže s oranžovým prošíváním, oranžové detaily v interiéru (výplně dveří, palubní deska a středový tunel), oranžové detaily exteriéru (čelní maska, vnější zpětná zrcátka černě lakovaná, nápisy DUSTER v zadní části vozu a na podélných střešních lištách), černě lakované 17“ disky kol z lehkých slitin s designem Tergan, zatmavená zadní boční okna

Příplatková výbava: Šedý lak Urban (14.500 Kč), vyhřívaná přední sedadla (6000 Kč), rozšířené mapové pokrytí (3000 Kč)

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Doporučujeme

Články odjinud