TEST Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Prestige: Auto, které vám soused může závidět

Modernizace sjednotila design Dacie Duster s aktuálními modely Sandero a Logan. O styl jde až v druhé řadě, vítané změny přišly na všech frontách. Má ale smysl utrácet za nejvyšší výbavu?
Radosti
Výkonová rezerva motoru
Moderní funkce infotainmentu
Jízdní komfort
I s kompromisy férová cena za plnou výbavu
Starosti
Rozmazaný obraz infotainmentu
Horší rozlišení parkovacích kamer
Interiér nese znaky levných verzí
8  /10

Sledovat genezi Dacie Duster od první generace, představené na autosalonu v Ženevě v roce 2010, je zajímavé. Z původně trochu neotesaného, ale také jednoduchého, praktického a hlavně dostupného auta se dnes po faceliftu druhé generace v této luxusní verzi Prestige může stát povoz, který vám bude soused závidět.

Jen si vzpomeňte na různé vtipné kompromisy originálu z doby před více než deseti lety: třeba tlačítka stahování oken na středovém panelu pod rádiem nebo komický kontrast lakovaných prvků palubní desky a volantu s plastem, který lze dnešní optikou již bez diskuze označit za ohavný. A srandovní nálepka u stropu, varující před převrácením při rychlém průjezdu zatáčkou? Ani tu už v dusteru nenajdete.

Tak co může být nového?

Pro Dacii musí být dost těžké model Duster vylepšovat. Je potřeba nabízet zákazníkům stále nové funkce i výbavu, ale auto nesmí přijít o svou dostupnost. Poslední sbírka novinek v rámci faceliftu ukazuje, že jde o velmi delikátní záležitost. Tak se na ně pojďme podívat.

Zvenčí si jistě všimnete nové čelní masky, předních LED světel, zadního spoileru nebo jiného designu zadních svítilen. Tyto změny (kromě světel) mají společně s novými ložisky kol a pneumatikami přinést snížení emisí CO2 o téměř šest gramů na kilometr – alespoň u čtyřkolky. Že není čím se chlubit? Každý gram je nyní důležitý, schválně se zeptejte automobilek, proč rády dávají rezervní kolo do základní výbavy (u Dusteru je vždy za příplatek 4000 Kč).

Uvnitř jsou změny na první pohled spíše kosmetické. Máme zde nové čalounění sedaček a tvar hlavových opěrek, palubní počítač s displejem u všech výbav, dvě nové verze infotainmentu či schránku na středovém tunelu s posuvnou loketní opěrkou. Zajímavostí je ale šestistupňová dvouspojková převodovka EDC. K mání je výhradně se zkoušeným nejsilnějším 110kW čtyřválcem s pohonem předních kol – pokud chcete čtyřkolku, šaltovat musíte hezky postaru.

Silný motor Dusteru sluší, stále sice nejde o žádného trhače asfaltu, ale má s ním výkonovou rezervu pro případ, že jedete plně naloženi. Dynamika v přímce je uspokojivá a majitel se konečně může chlubit, že jeho Dacia jede plus mínus 200 kilometrů v hodině a zrychlí na stovku do deseti sekund. Na druhou stranu, typický zákazník značky se určitě bez problému spokojí i s verzí s 96 kW.

Motor se chová způsobně a vcelku tiše, nevibruje a jde o příjemného společníka. Automat k němu a obecně k autu těchto tvarů hezky sedí a může otevřít cestu k Dacii Duster těm, kteří mají s manuálním řazením problém. Změny rychlostních stupňů probíhají většinou bez většího dramatu, EDC motor nedusí v příliš nízkých otáčkách, ani zbytečně netrápí v přehnaně vysokých. I bez lehké nohy na plynu (ne že by duster provokoval k jízdě s pedálem až na podlaze) se pohodlně vejdete do sedmi litrů na sto, klidnější povahy se mohou klidně podívat až k šesti litrům a nějakým drobným.

Tato nejvyšší výbava Prestige automaticky dostává 17“ litá kola s pneu v rozměru 215/60. Žádná penalizace stran velkých disků nebo nedostatečného profilu zde tedy nehrozí. Duster i na sedmnáctkách pruží dobře a typický český okreskový tankodrom nebo dlažební kostky ho jen tak nerozhodí. Náklony v zatáčkách zde sice jsou, ale nepřijde vám, že oblouk opustíte saltem „přes boudu“ mimo vozovku. Pokud to začnete přehánět nebo neodhadnete zatáčku, nedotáčivost přichází relativně pozdě a plynule – Duster je tedy vstřícný i pro méně zkušené řidiče.

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Diskuze (2) Další článek: Renault 4L se naučil létat. Oslavy 60. výročí modelu končí bláznivým konceptem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz