TEST Dacia Duster 1.3 TCe 130 4x4 N1: Řešení emisní otázky, ovšem s následky

Dacia od začátku letošního roku nabízí SUV Duster v užitkové variantě N1. Kde se verze vzala a jaká přináší omezení? To jsme zjišťovali v redakčním testu.
Radosti
Nízká cena
Komfortní podvozek
Pružný motor
Starosti
Nemožnost tažného řízení
Přeposilované řízení
8  /10

V letech 2006 až 2009 platilo, že si právnická osoba mohla odečíst z daní pouze nákladní vozidlo. Stávalo se tak, že aby si podnikatel mohl odepsat z daní i své osobní auto, musel z něj udělat náklaďák základní kategorie do 3,5 tuny (N1). To znamenalo třeba osadit prostor mezi cestujícími a nákladem přepážkou, což si spousta z nás určitě ještě vybavuje.

Přihlášení vozidla zároveň vyžadovalo splnění rovnice, že musí v kilogramech uvézt více nákladu než lidí. To často vyústilo ke snižování počtu pasažérů, což udělalo z mnoha pětimístných aut čtyřmístná. Dnes už jde odepsat z daní i klasické osobní auto, ke kategorii N1 se však někteří vrací. Daně už ale důvodem nejsou.

Dacia má nové logo. Značka mění svou identitu, to zásadní si ovšem ponechá

Dacia má nové logo. Značka mění svou identitu, to zásadní si ovšem ponechá

Osobní automobil musí dle aktuálních norem produkovat méně než 95 gramů CO2 na kilometr, aby byl z pohledu Evropské unie nepostihnutelný. Za každý gram nad limit se ale platí pokuta 95 eur, což je jeden z důvodů, proč nová auta zdražují. Užitková auta však této normě zatím unikají a platí pro ně limit 147 gramů CO2/km. Některým vozům tak může přestavba na N1 dost pomoct. Třeba novému Suzuki Jimny pomohla opět na trh, zatímco Dacia Duster může být levnější.

Za jakou cenu?

Dacia Duster N1 vypadá na první pohled zcela normálně. Kdo pak čeká po otevření dveří nevzhlednou mříž za sedadly, bude mile překvapen. V roce 2012 došlo ke změně legislativy, která umožňuje přepravu posádky i nákladu v jednom prostoru, ovšem za podmínky, že je ložná plocha vybavena upevňovacím zařízením pro náklad.

Tuto funkci mohou klidně zastávat upevňovací oka pro kurty v zavazadlovém prostoru. Ty už jsou sice u Dacie Duster od loňského roku jen dvě, ale legislativě to nevadí. Náš vůz byl pak vybavený ještě ochrannou sadou EasyFlex za 2490 Kč. Tato textilní výplň lze ještě rozložit, abyste si při nakládání věcí nepoškodili hranu kufru a nárazník.

Nová Dacia Sandero si v losím testu podala i VW Golf. Ohromně se zlepšila

Nová Dacia Sandero si v losím testu podala i VW Golf. Ohromně se zlepšila

O skvělý doplněk jde obecně. Je jedno, jestli jej zvolíte do N1 či do klasické varianty. Pokud občas potřebujete převézt pytle cementu, vápna, pařezy stromů či spoustu dalšího, zamezíte tím poničení textilu na podlaze kufru. Všichni snad víme, kolik škody dokáže při neopatrné manipulaci nadělat pytel cementu. A taky se navíc můžete rozloučit s igelitovým podkladem, který v každé zatáčce nesnesitelně šustí.

K omezením v rámci přestavby na N1 si pak přičtěte ubrání jednoho místa pro cestující. Rovnice pro poměr mezi nákladem a posádkou totiž zůstala, jen se teď obě hmotnosti mohou rovnat. Z Dacie Duster se tak z druhé řady sedadel ubralo to prostřední. Mechanismus pro bezpečnostní pás chybí, hlavová opěrka také, zato na čalounění najdete piktogramy s upozorněním, že prostřední „polštář" neslouží k sezení.

TEST Dacia Sandero 1.0 TCe LPG: Kdo to umí lépe a levněji, ať se přihlásí!

TEST Dacia Sandero 1.0 TCe LPG: Kdo to umí lépe a levněji, ať se přihlásí!

To nejhorší ale přichází až nyní. Dacia Duster má obecně menší užitnou hmotnost (375 až 462 kg, dle výbavy a motoru), vedle odebrání jednoho sedadla se tak muselo sáhnout ještě dál: variantu N1 není možné vybavit tažným zařízením. Kila mechanismu se raději využila při vyrovnání hmotnosti posádky a nákladu. Dodatečně namontovat ho nelze.

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 36 příspěvků
TEST Audi Q2 35 TFSI (110 kW) S tronic: Otázka za milion. Těžká, nebo lehká?

Audi Q2 35 TFSI S tronic

Sudá série Audi začínajících na písmeno Q se utěšeně rozrůstá. Pokud nás paměť nešálí, Q2 byla v roce 2016 vlastně první věcička značky tohoto formátu dostupná v Evropě. Pět let je v autosvětě věčnost, obstojí technika i dnes, byť po faceliftu?

20.  7.  2021 | Richard Herbich | 4 příspěvky
Minitest SsangYong Rexton 2.2 e-XDI 8AT 4x4: Levný all inclusive bez konkurence

SsangYong Rexton 2.2 e-XDI

Přestože je na našich silnicích téměř nevídáme a asi se ani nikdy neokouká, po čtyřech letech kariéry se největší SUV nejmenší korejské automobilky dočkalo modernizace. A to velmi nápadné!

15.  7.  2021 | Michal Beneš | 14 příspěvků