TEST Dacia Duster 1.3 TCe 130 4x4 N1: Řešení emisní otázky, ovšem s následky

Dacia od začátku letošního roku nabízí SUV Duster v užitkové variantě N1. Kde se verze vzala a jaká přináší omezení? To jsme zjišťovali v redakčním testu.
Radosti
Nízká cena
Komfortní podvozek
Pružný motor
Starosti
Nemožnost tažného řízení
Přeposilované řízení
8  /10

V letech 2006 až 2009 platilo, že si právnická osoba mohla odečíst z daní pouze nákladní vozidlo. Stávalo se tak, že aby si podnikatel mohl odepsat z daní i své osobní auto, musel z něj udělat náklaďák základní kategorie do 3,5 tuny (N1). To znamenalo třeba osadit prostor mezi cestujícími a nákladem přepážkou, což si spousta z nás určitě ještě vybavuje.

Přihlášení vozidla zároveň vyžadovalo splnění rovnice, že musí v kilogramech uvézt více nákladu než lidí. To často vyústilo ke snižování počtu pasažérů, což udělalo z mnoha pětimístných aut čtyřmístná. Dnes už jde odepsat z daní i klasické osobní auto, ke kategorii N1 se však někteří vrací. Daně už ale důvodem nejsou.

Dacia má nové logo. Značka mění svou identitu, to zásadní si ovšem ponechá

Dacia má nové logo. Značka mění svou identitu, to zásadní si ovšem ponechá

Osobní automobil musí dle aktuálních norem produkovat méně než 95 gramů CO2 na kilometr, aby byl z pohledu Evropské unie nepostihnutelný. Za každý gram nad limit se ale platí pokuta 95 eur, což je jeden z důvodů, proč nová auta zdražují. Užitková auta však této normě zatím unikají a platí pro ně limit 147 gramů CO2/km. Některým vozům tak může přestavba na N1 dost pomoct. Třeba novému Suzuki Jimny pomohla opět na trh, zatímco Dacia Duster může být levnější.

Za jakou cenu?

Dacia Duster N1 vypadá na první pohled zcela normálně. Kdo pak čeká po otevření dveří nevzhlednou mříž za sedadly, bude mile překvapen. V roce 2012 došlo ke změně legislativy, která umožňuje přepravu posádky i nákladu v jednom prostoru, ovšem za podmínky, že je ložná plocha vybavena upevňovacím zařízením pro náklad.

Tuto funkci mohou klidně zastávat upevňovací oka pro kurty v zavazadlovém prostoru. Ty už jsou sice u Dacie Duster od loňského roku jen dvě, ale legislativě to nevadí. Náš vůz byl pak vybavený ještě ochrannou sadou EasyFlex za 2490 Kč. Tato textilní výplň lze ještě rozložit, abyste si při nakládání věcí nepoškodili hranu kufru a nárazník.

Nová Dacia Sandero si v losím testu podala i VW Golf. Ohromně se zlepšila

Nová Dacia Sandero si v losím testu podala i VW Golf. Ohromně se zlepšila

O skvělý doplněk jde obecně. Je jedno, jestli jej zvolíte do N1 či do klasické varianty. Pokud občas potřebujete převézt pytle cementu, vápna, pařezy stromů či spoustu dalšího, zamezíte tím poničení textilu na podlaze kufru. Všichni snad víme, kolik škody dokáže při neopatrné manipulaci nadělat pytel cementu. A taky se navíc můžete rozloučit s igelitovým podkladem, který v každé zatáčce nesnesitelně šustí.

K omezením v rámci přestavby na N1 si pak přičtěte ubrání jednoho místa pro cestující. Rovnice pro poměr mezi nákladem a posádkou totiž zůstala, jen se teď obě hmotnosti mohou rovnat. Z Dacie Duster se tak z druhé řady sedadel ubralo to prostřední. Mechanismus pro bezpečnostní pás chybí, hlavová opěrka také, zato na čalounění najdete piktogramy s upozorněním, že prostřední „polštář" neslouží k sezení.

TEST Dacia Sandero 1.0 TCe LPG: Kdo to umí lépe a levněji, ať se přihlásí!

TEST Dacia Sandero 1.0 TCe LPG: Kdo to umí lépe a levněji, ať se přihlásí!

To nejhorší ale přichází až nyní. Dacia Duster má obecně menší užitnou hmotnost (375 až 462 kg, dle výbavy a motoru), vedle odebrání jednoho sedadla se tak muselo sáhnout ještě dál: variantu N1 není možné vybavit tažným zařízením. Kila mechanismu se raději využila při vyrovnání hmotnosti posádky a nákladu. Dodatečně namontovat ho nelze.

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

27.  7.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků